معتادان امروز زودتر از دیروزی‌ها به آخر خط می‌رسند! (قسمت اول)

jalalvand
پنجم دی ماه نشست خبری ستاد مبارزه با موادمخدر در مجتمع فرهنگی شقایق تهران برگزار شد. در این نشست به دستاوردهای 7 ماهه اول امسال و مقایسه آن با سال گذشته در حوزه‌های مختلفی مانند نوسانات قیمت موادمخدر، تلاش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در حوزه مبارزه با موادمخدر، تغییر الگوی مصرف معتادان ایرانی از سنتی به صنعتی، جمع‌آوری معتادان متجاهر و افزایش زنان متجاهر و ... اشاره شد.

دکتر پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر در مورد افزایش قیمت شیشه و هروئین و اتفاق‌های مهم در بازار عرضه و تقاضای موادمخدر که باعث نوسانات قیمت شده، گفت: «قیمت شیشه افزایش زیادی پیدا کرده و این موضوع ارتباط نزدیکی با کنترل پیش‌سازهای شیشه دارد.

برخی داروها کاربرد دوگانه در کشور دارد و این امکان وجود دارد که در کارگاه‌ها به شیشه تبدیل شوند اما با کنترل ستاد مبارزه با موادمخدر، دسترسی قاچاقچیان به آن بسیار محدود و همین محدودیت باعث کاهش تولید شیشه در کشور شد.

بحث دوم کنترل مرزهای کشور است. به جز بخشی از حاشیه جنوب شرقی کشور، تقریبا بقیه مرزهای کشور کاملا تحت کنترل هستند و قاچاقچیان از طریق مرز راه نفوذ زیادی ندارند.

به همین دلیل برای وارد کردن موادمخدر به راه‌های دریایی روی آورده‌اند، بنابراین ملاحظه می‌کنید که از طریق مرز نمی‌توان به راحتی شیشه یا ترکیب‌های سازنده شیشه را وارد کرد. کاهش شیشه در کشور دلیل اصلی بالارفتن قیمت شیشه است.»

دکتر افشار به چند اتفاق مهم در حوزه بین‌الملل و مرتبط با مبارزه با موادمخدر اشاره کرد و افزود: «امسال کشورهایی مانند ایران، افغانستان، روسیه، تاجیکستان و پاکستان در امر مبارزه با موادمخدر مورد توجه سازمان ملل قرار گرفتند که اتفاق بسیار خوبی است.

سند همکاری هم در رابطه با موادمخدر در یک برنامه مشترک ایران با سازمان ملل امضا شده است. البته برنامه این همکاری از سال 1999 با دفتر کنترل موادمخدر و جرایم سازمان ملل اجرا و هر 3 سال یک‌بار تمدید می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران برنامه دیگری را برای سال‌های 2019-2016 با 4 محور مهم، محور مدیریت مرزی و مبارزه با قاچاق، مدیریت مبارزه با جرم، فساد و تضمین عدالت کیفری، محور مدیریت پیشگیری از مصرف موادمخدر، درمان، توانبخشی و مراقبت از اچ‌آی‌وی ایدز و محور چهارم معیشت جایگزین و توسعه پایدار با دفتر کنترل موادمخدر و جرایم سازمان ملل متحد امضا کرده است.

مشارکت در بیست‌وششمین نشست در شورای برنامه‌ریزی اکو و تعیین اولویت‌های مبارزه با موادمخدر در سال 2016 از برنامه‌های اصلی ستاد است. در حوزه‌های مهمی مانند مبارزه با تروریسم، جرایم سایبری، جرایم مربوط به موادمخدر، جرایم مربوط به کلاهبرداری و جرایم سازمان یافته نیز فعالیت داشتیم.»

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر از برخورد کشورهای غربی با ایران در چند سال اخیر انتقاد کرد و گفت: «نگاه آنها به موادمخدر نگاه سیاسی است و با تحریم‌های ظالمانه‌ای که نسبت به جمهوری اسلامی ایران داشتند فشارهای زیادی را به ما وارد کردند.

کشورهای غربی، باوجود نیازهای جدی که در مبارزه با موادمخدر وجود دارد از اعطا و فروش ابزارهای حساسی که به کنترل مبارزه با موادمخدر کمک می‌کرد، خودداری و حتی در تعمیر دستگاه‌هایی که از قبل وجود داشت نیز کم‌کاری کردند.

ما اصلا از کمک‌های غربی‌ها راضی نیستیم ولی همچنان به تعهدات بین‌المللی پایبندیم. تاکنون صداقت، عزم و توانمندی خودمان را به اثبات رسانده و نشان‌ داده‌ایم که یکی از موفق‌ترین کشورهای دنیا در مبارزه با موادمخدر هستیم.»

وی افزود: «آخرین یافته‌های علمی در زمینه مداخلات موثر در امر پیشگیری، درمان، کاهش آسیب و توانمندسازی نشان می‌دهد دنیا به سوی پیشگیری و غربالگری زودرس در سنین قبل و اوایل دبستان پیش می‌رود تا با مداخله موثر روی افرادی که در آینده ممکن است مصرف‌کننده مواد باشند، مانع ورود آنها به چرخه موادمخدر شود.

در خصوص برنامه‌های کاهش آسیب نیز اتفاق‌های خوبی در دنیا افتاده است. در کشورهایی که بعضی از معتادان قادر به ترک آمفتامین‌ها نیستند، درمان جایگزین شبه محرک می‌گذارند، مثلا آمفتامین را به دکسترا آمفتامین تبدیل می‌کنند که آثار تحریکی کمتری دارد.»

لطفا ادامه مطلب را در معتادان امروز زودتر از دیروزی‌ها به آخر خط می‌رسند!(قسمت دوم) بخوانید

منبع: هفته نامه سلامت

لینک مرتبط: کروکودیل جدیدترین مواد مخدر در ایران…

اور دوز مواد مخدر چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ