بهترین گیاهان و ادویه‌ها برای مغز شما

مهرناز زاوه
گیاهان و ادویه‌ها را شاید بیشتر برای کاهش حجم دور شکم می‌شناسند. اما تحقیقات جدید نشان داده است که آنها مزیت‌های بسیاری برای مغز هم دارند و می‌توانند باعث بالا رفتن قدرت تمرکز، تشویش کمتر و محافظت از تومورهای مغزی هم بشوند.

گیاهان و ادویه‌ها را شاید بیشتر برای کاهش حجم دور شکم می‌شناسند. اما تحقیقات جدید نشان داده است که آنها مزیت‌های بسیاری برای مغز هم دارند و می‌توانند باعث بالا رفتن قدرت تمرکز، تشویش کمتر و محافظت از تومورهای مغزی هم بشوند. در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم که می‌توانید به غذایتان اضافه کنید.
جعفری و آویشن
تحقیقات اخیر که در برزیل انجام شده نشان می‌دهد فلاونید موجود در ادویه‌ها که آن را آپیژنین می‌نامند، باعث تقویت ارتباط بین نورون‌ها شده و حتی سلول‌های بنیادی ما را به کار می‌اندازند –‌در واقع ماده‌ی خام سلول‌ها که می‌تواند سایر سلول‌های پیشرفته را بسازد‌– تا به سایر نورون‌ها تبدیل شوند. رژیم غذایی سرشار از آپیژنین می‌تواند بر شکل‌گیری سلول‌های مغزی و پیوند آنها تأثیر بسزایی بگذارد و از طرفی در از بین بردن علائم افسردگی، آلزایمر و پارکینسون هم مفید واقع شود.
بابونه
بابونه حاوی ترکیباتی است که می‌تواند به گیرنده‌های مواد شیمیایی خاصی در مغز بچسبد و به کاهش تشویش کمک کند. طی آزمایشی که بر روی عده‌ای از افراد با تشویش فراوان در یک گروه با مصرف بابونه و عده‌ای در گروه دیگر با دارونما صورت گرفت مشخص شد که بعد از مصرف عصاره‌ی بابونه به مدت هشت هفته در گروه اول، میزان تشویش آنها به نحو چشمگیری کاهش یافت.  
مریم گلی
این گیاه در تقویت حافظه تأثیر بسزایی دارد. نتایج تحقیقات انجام شده بر روی حیوانات نشان می‌دهد که روغن‌های ضروری و عصاره‌ی مریم گلی می‌تواند باعث انسداد آنزیمی شود که مسئول کاهش فعالیت انتقال‌دهنده‌ی عصبی در بسیاری از کارکردهای مغزی از جمله یادگیری، حافظه و قدرت توجه است. به عبارت دیگر، مریم گلی باعث تقویت تمام آنزیم‌های مهم بدن می‌شود.
سیر
تحقیقات انجام شده درباره‌ی سیر نشان می‌دهد که ترکیبات فعالِ خاصی در حبه‌های تندبوی سیر وجود دارد که می‌تواند سلول‌های سرطانی را بکشد –‌البته سلول‌هایی که در ظرف کشت میکروب پرورش یافته است. با اینکه محققان می‌گویند نمی‌توان به راحتی از این مسئله چنین برداشتی کرد و گفت که این تأثیر می‌تواند در مغز حقیقی انسان هم کارایی داشته باشد، اما این تحقیق، شروع امیدوارکننده‌ای در این زمینه است.
منبع: prevention 

روش‌های موثر برای تقویت حافظه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ