داروهای رایجی که زوال عقـل می آورند!

faateme1366
دانشمندان می‌گویند باید نسبت به افزایش احتمال بروز زوال عقل در افراد مسنی که برای درمان بیماری‌هایی مانند بی‌اختیاری ادرار، افسردگی، آسم، تب یونجه و اختلالات خواب، دارو مصرف می‌کنند، هشدار داد.

پژوهشی که در آمریکا انجام شده نشان می‌دهد کسانی که از داروهای آنتی‌کولینرژیک استفاده می‌کردند نسبت به آن‌هایی که از این داروها نمی‌خوردند، دارای عملکرد مغزی کاهش‌یافته و اندازه مغز کوچک‌تری بودند. داروهای آنتی‌کولینرژیک به داروهایی گفته می‌شود که مانع اثر استیل‌کولین (یک پیام‌رسان عصبی) روی سلول‌های مغز می‌شوند.

       شانن ریساچر، استاد دانشکده علوم دانشگاه ایندیانا گفت: «این یافته‌ها درک بهتری از تاثیر انواع داروها بر مغز و افزایش احتمال بروز اختلالات شناختی و زوال عقل فراهم می‌کنند.» مطالعه اخیری که در ژورنال عصب‌شناسی جاما چاپ شد، ۴۵۱ فرد مسن با میانگین سنی 3/73 سال را بررسی کرده است. ۶۰ نفر از آنان حداقل یک دارو با فعالیت آنتی‌کولینرژیک متوسط یا شدید را مصرف می‌کردند. آزمایش‌ها روی عملکرد مغز این افراد نشان داد کسانی که این داروها را می‌خوردند، نسبت به بقیه نمرات بسیار کمتری گرفتند. این آزمایش‌ها شامل حافظه کوتاه‌مدت، استدلال کلامی، برنامه‌ریزی و حل مشکلات بود. پژوهشگران پی بردند که داروهای آنتی‌کولینرژیک منجر به کاهش سوخت‌وساز قند- یک نشانگر زیستی برای فعالیت مغز- می‌شوند. همچنین حجم مغز و بطن‌های بزرگ داخل آن در شرکت‌کنندگانی که این داروها را مصرف می‌کردند، کاهش یافته بود.

       به گفته این پژوهشگران، شاید بهتر باشد پزشکان با توجه به این نتایج به فکر جایگزین‌هایی برای داروهای آنتی‌کولینرژیک در بیماران مسن باشند. از این پژوهش نمی‌توان نتیجه گرفت که نوع خاصی از داروها موجب زوال عقل می‌شود. عوامل زیادی در سبک زندگی اشخاص وجود دارد که می‌تواند این ارتباط را توجیه کند و به مطالعات گسترده‌تری برای درک اثرات طولانی‌مدت آن‌ها بر مغز نیاز است.

منبع: روزنامه سپید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ