سگ تان می داند که شما چه موقع استرس دارید و این استرس را حس می کند!

alikarimi55
تحقیقات جدید نشان داده اند که دوستان وفادار ما یعنی همان سگ ها استرس ما را حس می کنند. سگ ها به ما دریچه ای از سلامتی خودمان را نشان می دهند و روی آن تاثیر گذارند. در این جا به شما خواهیم گفت که چه کارهایی باید انجام دهید. میزان کورتیزول سگ ها می […]

تحقیقات جدید نشان داده اند که دوستان وفادار ما یعنی همان سگ ها استرس ما را حس می کنند. سگ ها به ما دریچه ای از سلامتی خودمان را نشان می دهند و روی آن تاثیر گذارند. در این جا به شما خواهیم گفت که چه کارهایی باید انجام دهید. میزان کورتیزول سگ ها می تواند همگام با صاحب آن ها تغییر کند. علت این اتفاق این است که بین سگ و صاحبش ارتباط عمیق احساسی وجود دارد. اگر حس می کنید که سگ شما استرس دارد به این فکر کنید که شاید دلیل این مشکل خود شما باشید!

در تحقیق جدیدی که انجام شد، محققان به این نتیجه رسیدند که میزان استرس سگ ها به میزان زیادی وابسته به میزان استرس صاحبان شان است. نتیجه این تحقیق به این صورت بود “سگ ها تا حد زیادی منعکس کننده میزان استرس صاحب خود هستند”. در تحقیق دیگری که روی این موضوع انجام شد ۵۸ سگ، که ۲۵ سگ از نژاد بردر كولی بودند و ۳۳ سگ، از نژاد شتلند شیپداگ بودند و صاحبان آن ها که زن بودند، شرکت کردند.

از صاحبان سگها سوالاتی از جمله این که خصوصیات شخصیتی شان چگونه است پرسیدند. برای مثال سوالاتی درباره روان رنجوری و میزان صراحت و صداقت پرسیدند. علاوه بر این پرسشنامه ای در اختیار آن ها قرار گرفت و درباره خصوصیات شخصیتی سگ هایشان از آن ها سوال شد. سپس از آن ها خواسته شد که در صورت وجود خصوصیاتی همچون تحریک پذیری، احساس ترس و پرخاشگری در سگهایشان این پرسشنامه را پر کنند.

محققان همچنین به بررسی میزان کورتیزول در سگها و صاحبان آن ها پرداختند. میزان کورتیزول نشان دهنده میزان استرس افراد و سگ ها بود. کورتیزول را دوبار بررسی کردند: یک بار در تابستان و یک بار در زمستان. در هر دو نمونه، میزان کورتیزول سگ ها با میزان کورتیزول صاحبان آن ها هماهنگ بود. سپس محققان اظهار کردند که این اولین مطالعه ای بود که در آن رابطه هماهنگ بین میزان استرس در دو گونه کاملا متفاوت سنجیده شد.

کاملا قابل درک و مشهود است که رابطه ای بین میزان استرس و احساسات انسان ها با حیوان خانگی شان وجود دارد. من مطمئنم که خیلی از ماها بارها به این رابطه شک کرده بودیم. با بررسی میزان کورتیزول دانشمندان برای ارائه این ادعا سند علمی داشتند. علاوه بر این، رفتار سگ، شما می تواند نشان دهنده ای از میزان سلامتی شما باشد. افزون بر موارد اشاره شده، این مطالعه بر تاثیر رفتار، ورزش و سایر جنبه های زندگی روی میزان استرس سگها و صاحبان شان نیز بحث کرد.

برای مثال اعتقاد بر این است که میزان کورتیزول با فعالیت های فیزیکی تحت تاثیر قرار می گیرد. برای اثبات این ادعا، دانشمندان دو گروه از سگ ها را مورد آزمایش قرار دادند. گروه اول سگهای خانگی بودند و گروه دوم سگ های آموزش دیده بودند که در رقابت هایی مثل رقابت چالاکی شرکت کرده بودند. هر دو گروه از سگ ها میزان کورتیزول مشابهی با صاحبان خود نشان دادند.

اما این رابطه بین سگهای آموزش دیده و صاحبان ورزشکارشان قوی تر بود. نتیجه ای که محققان از این آزمایش گرفتند این بود که شاید سگ هایی که با صاحبان شان با هم ورزش می کنند به خاطر این که وقت زیادی را با هم صرف فعالیت های مشترک می کنند، از نظر احساسی ارتباط عمیق تری با هم دارند. سایر مواردی که روی میزان کورتیزول تاثیر می گذارند شامل فصل (در طول زمستان میزان کورتیزول بالاتر می رود) و جنسیت (سگهای ماده میزان کورتیزول بالاتری از سگ های نر دارند) هستند.

این مطالعه علاوه بر مواردی که نام برده شدند به حقایقی درباره سرایت احساسی بین موجوداتی که در یک جا و یک گروه زندگی می کردند نیز دست یافت. باور عموم بر این بود که سرایت احساسی تنها بین اعضای یک گونه وجود دارد اما می بینیم که این رابطه بین گونه های مختلف نیز وجود دارد. همان طور که در این تحقیق بین سگ ها و صاحبان شان وجود داشت.

در این تحقیق سگ، نمونه خوبی بود چون هر روز زندگی اش را با صاحبش می گذراند. به علاوه از قبل این را می دانیم که وجود سگ، روی سلامتی و روحیه صاحبان شان تاثیر مثبتی دارد. نتایج این تحقیق می تواند سبب انجام تحقیق های دیگری در همین حیطه نیز شود. با توجه به نتایج این تحقیقات نشان داده شد که خصوصیات شخصیتی صاحبان سگ ها تاثیر زیادی روی سگ ها دارند.

این تحقیق به کسانی که سگ، دارند نشان داد که بله سگ ها هم گاهی دچار استرس می شوند به خصوص اگر خود شما استرس داشته باشید. این را به یاد داشته باشید که رفتار شما روی سلامت حیوان خانگی تان تاثیر زیادی می گذارد. با توجه به تحقیقاتی که تاکنون صورت گرفتند، اضطراب و استرس سگ ها می تواند به دلایل مختلفی از جمله جدا کردن آن ها از سایر سگ ها، ترس و پیر شدن باشد.

علائم وجود استرس در سگ ها شامل موارد زیر هستند:

  • پرخاشگری
  • نفس نفس زدن
  • پارس کردن غیر طبیعی در آن ها
  • آهسته حرکت کردن

روش های مختلفی برای درمان استرس در سگ ها وجود دارد. از جمله این درمان ها می توان به آموزش آن ها و گاهی مصرف برخی از انواع داروها اشاره کرد. اما همان طور که در این تحقیق گفته شد گاهی تغییرات رفتار باید از صاحبان سگ ها شروع شود. پس اگر استرس دارید اول به این فکر کنید که این استرس چه تاثیری روی سگتان می تواند داشته باشد و سعی کنید این مشکل را برطرف کنید. افراد بی خیال سگ هایی دارند که پر جنب و جوش هستند و به راحتی کنترل می شوند. اما افرادی که اضطراب دارند و دائما در معرض استرس هستند سگ هایشان پشت خودشان یا زیر میز قایم می شوند.

کلام آخر

تحقیقی جدید صورت گرفت و در آن به این نتیجه رسیدند که میزان استرس سگ ها به شدت تحت تاثیر استرس صاحبان آن ها قرار دارد. طبق نظر دانشمندان شاید دلیل این اتفاق این باشد که سگ ها و صاحبان آن ها زمان زیادی را با هم سپری می کنند و از نظر احساسی به هم وابسته اند. این تحقیق باعث شد که کسانی که حیوان خانگی دارند بفهمند که سلامت و رفتار آن ها تا چه حد روی سلامت حیوان خانگی شان تاثیر گذار است.


بیشتر بدانید: 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ