آیا می‌دانستید دیابت می‌تواند باعث عفونت‌های دهانی شود؟

مهرناز زاوه
اخیرا محققان دریافته‌اند که این بیماری می‌تواند مسبب بروز عفونت‌های دهانی هم بشود، بنابراین دندانپزشکان به این بیماران اکیدا توصیه داشته‌اند تا مراقبت‌های لازم را در زمینه بهداشت دهان به عمل آورند.

امروزه به خاطر شیوه‌ی زندگی بسیاری از افراد که توأم با تحرک کم است، میزان دیابت روز به روز افزایش می‌یابد. اخیرا محققان دریافته‌اند که این بیماری می‌تواند مسبب بروز عفونت‌های دهانی هم بشود، بنابراین دندانپزشکان به این بیماران اکیدا توصیه داشته‌اند تا مراقبت‌های لازم را در زمینه بهداشت دهان به عمل آورند. دندانپزشکان می‌گویند که التهاب لثه‌ها٬ لکه‌های سفید و قرمز و ضعیف شدن ساختار لثه به خاطر عفونت و کم شدن منبع تأمین خون در آن همه و همه مشکلات دهانی مختلفی هستند که به خاطر عفونت رخ می‌دهد. افرادی که دیابت خود را به خوبی کنترل نمی‌کنند بیشتر در معرض مشکلات دندان هستند. احتمال بروز عفونت در لثه‌ها و استخوان‌هایی که دندان‌ها را نگه می‌دارد در این افراد بیشتر است چرا که دیابت باعث کاهش منبع خون‌رسانی به لثه می‌شود.
محققان می‌گویند که بالا بودن قند خون می‌تواند مسبب خشکی دهان شده و بیماری‌های لثوی را بدتر کند. کم شدن میزان بزاق دهان باعث می‌شود باکتری‌هایی که دندان‌ها را می‌سایند بهتر عمل کنند و این مسئله به انباشته‌شدن جرم منتهی می‌شود. اگر قند خون خود را کنترل کرده و مراقبت‌های دهانی را انجام دهید، می‌توانید از بروز این مشکلات جلوگیری به عمل آورید.
متخصصان می‌گویند: بیماران دیابتی بیشتر در معرض عفونت‌های قارچی مانند برفک هستند. اگر بیماری میزان گلوکز خونش بالا باشد یا اغلب مواقع آنتی بیوتیک مصرف کند، به احتمال زیاد دچار این مشکل خواهد شد. همانطور که می‌دانید برفک منجر به شکل‌گیری لکه‌های سفید در نواحی اطراف و داخل دهان می‌شود. 
منبع: NHS

افزایش خطر دیابت نوع ۲ به ازای هر ساعت نشستن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ