عمل تغییر رنگ چشم با لیزر!

faateme1366
رنگ چشم در زیبایی افراد نقش موثری دارد، لذا افراد ممکن است با چنین انگیزه‌ای به دنبال تغییر رنگ چشم خود باشند. علم چشم پزشکی نیز همواره در پی آن بوده که چنین امکانی را برای افراد داوطلب فراهم کند ولی متاسفانه هنوز شیوه مطمئن و ایمنی برای رسیدن به این هدف به‌وجود نیامده و تبلیغات در این زمینه فراتر از واقعیت است.

اخیرا لنزهایی توسط بعضی شرکت‌ها عرضه شده‌اند که با کارگذاری آنها در داخل چشم و جلوی عنبیه می‌توان رنگ چشم افراد را تغییر داد. چون این لنزها در رنگ‌های مختلفی عرضه می‌شوند، فرد می‌تواند رنگ دلخواه خود را انتخاب کند. اما نکته قابل توجه این است که کارگذاری این لنزها نیاز به عمل جراحی دارد و توسط ارگان‌های ذی‌صلاح نظیر FDA آمریکا و CE اروپا تایید نشده‌اند و در کشورهای پیشرفته قابل دسترسی نیستند؛ لذا افراد داوطلب به کشورهایی نظیر پاناما مسافرت کرده و تحت این گونه عمل‌ها قرار می‌گیرند. در بعضی کشورها نیز توسط مراکز معدودی این لنزها استفاده شده است، ولی متاسفانه با گذشت زمان مشخص شده اکثر کسانی که این لنزها را گذاشته‌اند، دچار عوارض وخیم چشمی از قبیل افزایش فشار داخل چشم (آب سیاه)، التهاب چشم و نیز از دست رفتن سلول‌های قرنیه شده و نیاز به خارج کردن این لنزها و حتی پیوند قرنیه پیدا کرده‌اند. لذا در حال حاضر استفاده از این گونه اعمال و لنزها به بیماران توصیه نمی‌شود و امید می‌رود در آینده با بهبود این شیوه‌ها بتوان آنها را با اطمینان بیشتر در اختیار بیماران قرار داد.

       با توجه به عوارض نسبتا وخیم لنزهای داخل چشمی، محققین به دنبال راه‌حل‌های مطمئن‌تری بوده‌اند؛ لذا سعی کرده‌اند از اشعه توانمند لیزر برای نیل به این هدف استفاده کنند. در این راستا یک شرکت با اختراع یک دستگاه لیزر در پی آن است که بتواند رنگ چشم افراد را از رنگ تیره به رنگ روشن تبدیل کند. رنگ تیره چشم افراد به علت لایه نازک پیگمانته‌ای است که روی عنبیه آنها قرار دارد و اگر این لایه برداشته شود، رنگ عمقی عنبیه که معمولا آبی است، ‌ظاهر می‌شود. این دستگاه با تاباندن اشعه لیزر به سطح عنبیه باعث تخریب لایه پیگمانته تیره شده و رنگ آبی آن را ظاهر کرده و باعث

        روشن‌تر شدن رنگ چشم می‌‌شود؛ ولی بیماران بایستی بدانند که این گونه اعمال در مراحل ابتدایی بوده و در هیچ کشوری به صورت گسترده استفاده نمی‌شوند و مانند لنزهای داخل چشمی تاییدیه FDA و CE را ندارند. شرکت مذکور در حال مطالعه روی افراد معدود داوطلب بوده و مجاز به فروش دستگاه به مراکز چشم پزشکی نیست و این جراحی نیز در هیچ‌کدام از مراکز پیشرفته دنیا انجام نمی‌شود.

       اگرچه در حال حاضر بهترین راه تغییر رنگ چشم، استفاده از لنزهای رنگی تماسی است که متداول بوده و در دسترس قرار دارند، حتی افراد بایستی در به‌کارگیری این لنزها احتیاطات لازم را به عمل آورند، آنها را از مراکز ذی‌صلاح (و نه فروشگاه‌ها و آرایشگاه‌ها) تهیه کنند و مسائل بهداشتی و توصیه‌های لازم را در به کارگیری آنها رعایت کنند؛ چرا که این لنزها نیز ممکن است عوارض وخیمی را از قبیل عفونت قرنیه و در نهایت از دست دادن بینایی به دنبال داشته باشند.

منبع: روزنامه سپید

عکس چشمان خیره کننده پسر بنگلادشی!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ