پودر بهداشتی تالک و ابتلا به سرطان تخمدان؟! + داستان واقعی

jalalvand
24 فوریه 2016 پرونده یک شکایت معروف از یکی از مشهورترین شرکت‌های آرایشی‌بهداشتی به شدت رسانه‌ای شد و در نهایت نیز شرکت مشهور محکوم به پرداخت 72 میلیون دلار غرامت به اعضای خانواده‌ای شد که مادر 62ساله خود را به دلیل ابتلا به سرطان تخمدان از دست داده بودند.

دعوا بر سر این بود که این خانم به مدت 35 سال به طور روزانه از پودر تالک استفاده کرده بود، در حالی که گروهی از متخصصان اعلام کرده بودند که ارتباط واضحی بین ابتلا به سرطان تخمدان و استفاده مکرر از پودر تالک وجود دارد و ابتلای این خانم به سرطان نیز می‌توانسته نتیجه همین مساله باشد.

تا امروز نیز در آمریکا 1200 شکایت دیگر علیه این شرکت به دلیل بیماری‌های ناشی از مصرف تالک مطرح شده با این حال، مصرف این پودر هنوز به طور قانونی ممنوع نشده است، زیرا تحقیقات گوناگون بین سال‌های 2009 تا 2012 نتایج ضد و نقیضی نشان داده است. نه‌تنها پودر تالک، بلکه بسیاری از مواد آرایشی- بهداشتی حاوی ترکیبات زیانبار و سرطان‌زایی هستند که روز به روز بر فهرست آنها افزوده می‌شود.

به طور متوسط، ۱۰۰ نوع ترکیب در طول یک روز با پوست ما در تماس است و برخی از این ترکیب‌ها سمی هستند و می‌‌توانند باعث ابتلای ما به بیماری‌های مزمن و کشنده شوند. محققان انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در فرانسه برای اثبات این قضیه، ۶۰ میلیون مصرف‌کننده مواد آرایشی‌بهداشتی را زیرنظر گرفت و ۹۳ محصول آرایشی- بهداشتی را مورد آزمایش قرار داد.

نتایج تحقیقات نشان داد که از ۹۳ محصول، ۴۸ مورد حاوی ترکیب‌های آلرژن، التهاب‌زا و نگهدارنده‌هایی بودند که جزییات تاثیر آنها بر پوست مشخص نیست. به عنوان مثال، تریکلوزان نوعی ترکیب آنتی‌باکتریال است که می‌‌تواند در کارکرد هورمون‌ها اختلال ایجاد کند. فنوکستانول نیز آنتی‌باکتریال دیگری است که در محصولات متعددی، از کرم صورت گرفته تا شیرپاک‌کن‌ها وجود دارد؛ در حالی که استفاده از آن از سوی کمیسیون اروپا ممنوع اعلام شده است.

به گفته محققان، حتی برخی از مارک‌های مشهور نیز از این قاعده مستثنی نیستند و یک تحقیق جامع روی 15 هزار محصول آرایشی‌بهداشتی از مارک‌های مختلف نشان داده است که 40 درصد محصولات آرایشی‌ بهداشتی حداقل حاوی یک نوع ترکیب شیمیایی مضر هستند که می‌‌تواند باعث اختلال در کارکرد غدد درون‌ریز شود. شاید این موضوع در نگاه اول کم‌اهمیت جلوه کند اما وقتی بدانیدکه هر فرد به طور متوسط روزانه از 15 ماده آرایشی استفاده می‌‌کند، نگاهتان به این موضوع عوض خواهد شد.

قبل از اینکه وارد مبحث محصولات ‌آرایشی شویم، بهتر است بدانید که بسیاری از مواد زیانباری که از آنها نام خواهیم برد، در اطراف ما مثلا در لوازم آرایش، مبلمان‌، کفپوش‌ها، ظروف غذا، رایانه، تلفن همراه و… وجود دارند.

گرچه مصرف این ترکیبات در بسیاری از کشورها ممنوع اعلام شده است اما هنوز هم بسیاری از آنها در صنعت‌های مختلف کاربرد دارند و این خود ما هستیم که باید تا جای ممکن از مواجهه با مواد حاوی این ترکیبات سمی دوری کنیم. «بازار زیبایی» این هفته به شما کمک می‌کند با این ترکیبات زیانبار آشنا شوید و در خرید‌های خودتان با چشمان‌ بازتری انتخاب کنید.

منبع: هفته نامه سلامت- Top sante

لینک مرتبط: مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایش که باید از آنها بپرهیزید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ