اثرات جانبی اسطوخودوس و روغن درخت چای برای آقایان

مهرناز زاوه
برخی تحقیقات نشان داده است که روغن اسطوخودوس و روغن درخت چای می‌تواند مسبب برخی عوارض جانبی هورمونی مانند بزرگ شدن سینه در مردان شود.

نگرانی‌هایی در این زمینه وجود دارد که روغن اسطوخودوس و روغن درخت چای می‌توانند اثرات جانبی هورمونی به همراه داشته باشند. این دو نوع روغن ضروری اغلب در رایحه‌درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند و بیشتر در محصولات مراقبت شخصی استفاده می‌شوند. برخی تحقیقات نشان داده است که روغن اسطوخودوس و روغن درخت چای می‌تواند مسبب برخی عوارض جانبی هورمونی مانند بزرگ شدن سینه در مردان شود.
تحقیقات انجام‌شده در این زمینه در سال ۲۰۰۷ نشان داد که استفاده مکرر موضعی از محصولاتی که حاوی روغن اسطوخودوس و یا روغن درخت چای هستند می‌تواند باعث افزایش خطر «بزرگ شدن سینه در دوران بلوغ» شود (بیماری نادری که طی آن بافت‌های سینه در پسرها پیش از دوران بلوغ بزرگ می‌شود).
گفته می‌شود که روغن اسطوخودوس و روغن درخت چای در قالب عوامل ایجاد اختلال در غدد درون‌ریز عمل می‌کنند (یعنی ترکیباتی شیمیایی که در سیستم غدد بدن و هورمون‌هایی که توسط آنها تولید می‌شود دخیل هستند.) با در نظر گرفتن این مسئله که روغن اسطوخودوس و روغن درخت چای می‌توانند تأثیرات هورمونی داشته باشند، گروهی از محققان در این زمینه، تحقیقاتی را بر روی سلول‌های انسان انجام دادند.
این آزمایش‌ها نشان داد که روغن اسطوخودوس و درخت چای باعث فعالیت استروژن (هورمونی زنانه که باعث رشد بافت سینه می‌شود) و نیز کاهش فعالیت آندروژن (هورمونی که از رشد بافت سینه جلوگیری می‌کند) می‌شود. وقتی این دو با هم تلفیق شدند، آنها دریافتند که روغن اسطوخودوس و درخت چای تأثیراتی به همراه دارند که تا حدودی آنها را به عوامل مختل‌کننده غدد درون‌ریز تبدیل می‌کند.
با اینکه تحقیقاتی بیشتری برای تأیید این یافته‌ها لازم است، اما محققان می‌گویند بیمارانی که دچار بزرگ شدن سینه می‌شوند باید سعی کنند میزان مصرف محصولاتی را که حاوی اسطوخودوس یا روغن درخت چای است کاهش دهند. از طرفی آنها دریافتند که استفاده از چنین روغن‌هایی هیچ تأثیر بلندمدتی بر سطوح هورمونی ندارد.
منبع: medicaldaily

فواید و مضرات اسطوخودوس برای صرع

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ