عوارض جدی آنتی‌بیوتیک فلوروکوینولون

مهرناز زاوه
اخیرا سازمان دارو و غذای آمریکا اعلام کرد که تولیدکنندگان داروهای ضدباکتری فلوروکوینولون که نوعی آنتی‌بیوتیک است باید برچسب‌های امنیتی جدیدی را روی این داروها بزنند که اثرات جانبی و جدی این داروها را نشان می‌دهد.

اخیرا سازمان دارو و غذای آمریکا (FDA) اعلام کرد که تولیدکنندگان داروهای ضدباکتری فلوروکوینولون که نوعی آنتی‌بیوتیک است باید برچسب‌های امنیتی جدیدی را روی این داروها بزنند که اثرات جانبی و جدی این داروها را نشان می‌دهد.
گفته می‌شود که این داروها اغلب برای درمان سینوزیت، برونشیت و یا عفونت‌های مجاری ادراری تجویز می‌شود و متأسفانه عوارضی هم به دنبال داشته و به تاندون‌ها، مفاصل و سیستم عصبی مرکزی بدن آسیب وارد می‌کند. وقتی چنین اتفاقی می‌افتد، بیماران در بدن خود احساس سوزن‌سوزن و سوزش و مورمور، احساس آشفتگی و دستپاچگی و یا توهم خواهند داشت.
اخیرا FDA اعلام کرد: این سازمان به طور مداوم منابع موجود را بررسی می‌کند تا بتواند تصمیمی جدی درباره میزان امنیت و کارایی فلوروکوئینولون اتخاذ کرده و اطلاعات جدید را در اختیار پرستاران و مددکاران قرار دهد.
بیش از ۲۳ میلیون نفر در جهان از داروهای حاوی فلوروکوئینولون استفاده می‌کنند؛ کار این ترکیبات کشتن یا متوقف کردن رشد باکتری‌ای است که منجر به بیماری می‌شود. با این حال، به خاطر عوارض جانبی جدی‌اش، مقامات رسمی توصیه می‌کنند که این دارو تنها برای کسانی تجویز شود که گزینه درمانی دیگری ندارند.
استفاده از فلوروکوئینولون برای عفونت‌های شایعی مانند عفونت‌های سینوسی، عفونت‌های مجرای ادراری و برونشیت توأم با خطراتی است و به هیچ وجه نباید برای درمان عفونت‌هایی که بسیار تهدید‌کننده و خطرناک است تجویز شود. زمانی که درمان یک عفونت با توجه به مزایای آن ارزش ریسک کردن داشته باشد، باید تغییرات لازم را در بالاترین سطوح اعمال کرد تا بتوان از سلامت، امنیت و زندگی بیماران محافظت نمود.
منبع: medicaldaily

آیا آنتی بیوتیک باعث افزایش قد کودکان می‌شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ