بیماری‌هایی که باعث افزایش وزن می‌شوند

مهرناز زاوه
وقتی عقربه ترازو هنگام وزن کردن زیاد می‌شود، بسیاری از افراد فکر می‌کنند که به خاطر خوردن اسنک زیاد، یا ورزش نکردن و یا خوردن هله‌هوله این اتفاق افتاده است. اما اگر هیچکدام از این کارها را نکردید و وزنتان زیاد شد، علت را باید کجا جستجو کنید؟

وقتی عقربه ترازو هنگام وزن کردن زیاد می‌شود، بسیاری از افراد فکر می‌کنند که به خاطر خوردن اسنک زیاد، یا ورزش نکردن و تحرک کم و یا خوردن هله‌هوله این اتفاق افتاده است. اما اگر هیچکدام از این کارها را نکردید و وزنتان زیاد شد، حتما به دلیل کم‌کاری تیروئیدتان است. کم‌کاری تیروئید در روند متابولیسم و بسیاری بیماری‌های دیگر دخیل است که در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.
اختلالات خواب
دچار بی‌خوابی یا تنگی‌نفس در خواب شده‌اید؟ یا از سندروم پای بی‌قرار رنج می‌برید؟ اختلالات خواب به هر دلیلی که باشد مسبب افزایش وزن خواهد بود. در واقع کم‌خوابی در روند فعالیت هورمون‌هایی دخیل است که پیام سیری و گرسنگی را منتشر می‌کنند. بنابراین افرادی که به اندازه نمی‌خوابند بیشتر در معرض پرخوری هستند.
افسردگی
افرادی که از افسردگی رنج می‌برند اغلب به دلایل معدودی دچار اضافه‌وزن می‌شوند. داروهای ضدافسردگی تنها داروهایی نیستند که به خاطر عوارض جانبی باعث اضافه‌وزن می‌شوند. تقریبا در هر دسته‌ای، داروهایی وجود دارد که روی وزنتان تأثیر می‌گذارد. برخی از این داروها عبارتند از انسولین، مسدودکننده‌های بتا و داروهای ضدبارداری.
اختلالات درد
هر نوع بیماری یا اختلالی که منجر به درد مزمن شود، مانند فیبرومیالژیا، آرتروز و سیاتیک می‌تواند باعث افزایش حجم شکم شود. افرادی که از درد رنج می‌برند اغلب فعالیت چندانی ندارند و نمی‌توانند به خوبی بخوابند. داروهای مخصوص درد، خصوصا داروهایی که اغلب برای درد عصب‌ها تجویز می‌شود هم مسبب اضافه‌وزن خواهند بود.
یائسگی
یائسگی بیشتر یک دوره از زندگی است نه یک بیماری یا اختلال، با این حال کمی افزایش وزن در دوران یائسگی تقریبا عادی است. در واقع تغییرات هورمونی در این دوران منجر به گُرگرفتگی شده و این مسئله در روند خواب اختلال ایجاد کرده و درنتیجه روی وزن تأثیر می‌گذارد. اما بیشتر تقصیر را باید گردن فرآیند سالخوردگی انداخت چرا که باعث کند شدن روند متابولیسم می‌شود. 
منبع: medicaldaily

۲۰ عادتی که شما را بیمار و چاق می‌کنند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ