زنان و مردان واقعا دنیا را متفاوت می‌بینند

مهرناز زاوه
یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که چشم مردان بیشتر به جزئیات کوچک و اجسام در حال حرکت حساس است. این در حالی است که زنان بیشتر به تغییر رنگ توجه دارند.

یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که چشم مردان بیشتر به جزئیات کوچک و اجسام در حال حرکت حساس است. این در حالی است که زنان بیشتر به تغییر رنگ توجه دارند. اسرائیل آبراموف، محقق دانشگاه نیویورک در بیانیه‌ای می‌گوید: «همانند سایر حواس از جمله حس شنوایی و حس بویایی، تفاوت‌‌های جنسیتی در بینایی مردان و زنان نیز مشاهده می‌شود. تحقیقات نشان داده است که خانم‌ها حس بویایی و شنوایی قوی‌تری دارند.»
بررسی‌های آبراموف نشان می‌دهد که در اکثر موارد، خانم‌ها حساسیت بیشتری در زمینه حس بویایی دارند. این مطالعه در مجله بیولوژی تفاوت‌های جنسیتی به چاپ رسیده است. آبراموف و تیم تحقیقاتی او که همگی از دانشگاه بروکلین و کالج هانتر بودند، بینایی ۲۰ نفر از مردان و زنان بالای ۱۶ سال را مورد بررسی قرار دادند که تعدادی از آنها از عینک و تعدادی دیگر از لنز استفاده می‌کردند.
در بخشی از مطالعه، محققان از داوطلبان خواستند تا نظرشان را درباره تغییر رنگ‌هایی که مشاهده می‌کنند بیان کنند. آنها دریافتند که مغز آقایان در مورد رنگ‌ها، طول موج کوتاه‌تری را پوشش می‌دهد. آقایان همچنین در مقایسه با خانم‌ها توانایی کمتری در تشخیص تفاوت‌های چهره افراد دارند.
پژوهشگران تصاویری را در اختیار شرکت‌کنندگان قرار دادند که از نوارهای سیاه و سفید با طول و عرض متفاوت ساخته شده بودند؛ به طوری که تصاویر برای بیننده سوسو می‌زد. این کار با این هدف صورت پذیرفت که حساسیت شرکت‌کنندگان به کنتراست تصویر سنجیده شود. محققان دریافتند مردان در مقایسه با داوطلبان زن، بهتر می‌توانند تصاویر متغیر ساخته شده از نوارهای باریک‌تر را شناسایی کنند.
آبراموف معتقد است که این قابلیت به مجموعه‌ای از نورون‌های تالاموس در قشر بینایی مغز مرتبط است. توسعه این سلول‌های عصبی به واسطه هورمون‌های جنسی مردانه موسوم به آندروژن امکان‌پذیر است. از آنجایی که این نورون‌ها حین تشکیل جنین توسط کورتکس هدایت می‌شوند، تستوسترون نقش قابل‌توجهی در این زمینه ایفا می‌کند.
پژوهش‌های قبلی نشان داده‌اند که مردان و زنان به لحاظ تمرکز نیز با هم تفاوت دارند. بررسی‌های محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نشان می‌دهد که مردان در حین گفتگو با دیگران معمولا روی دهان متمرکز می‌شوند و اغلب با مشاهده کوچک‌ترین حرکتی در پشت سر طرف مقابل، منحرف می‌شوند. در همین حال، زنان این قابلیت را دارند که در حین مکالمه نگاه خود را از چشم‌ها به سایر اندام‌های بدن منتقل کنند. خانم‌ها در حین مکالمه بیشتر توسط افراد دیگر منحرف می‌شوند.
منبع: thehealthsite

مردان بیشتر دوست دارند رئیس باشند یا زنان؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ