اعتراض هالیوودی‌ها با پای برهنه در کن!

faateme1366
در کنار اخبار فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی، این خبر هم جزو خبرهای خاص این دوره از جشنواره بین المللی فیلم کن بود. چند ستاره زن سینمای هالیوود در اعتراض به اجبار جشنواره کن در پوشیدن کفش پاشنه بلند، با پای برهنه روی فرش قرمز این رویداد سینمایی رفتند.

جولیا رابرتز، کریستین استوارت و سوزان ساراندون چهره‌های مطرح هالیوودی بودندکه در اقدامی اعتراضی با پای برهنه یا با کفش تخت روی معروف‌ترین فرش قرمز سینمای جهان رفتند. جولیا رابرتز که امسال برای اولین‌بار با فیلم «مانی مانستر» ساخته جودی فاستر به جشنواره فیلم کن آمده بود، پس از حضور روی فرش قرمز و در میانه راه کفش‌های خود را درآورد و با پای برهنه مقابل دوربین عکاسان رفت.

       در حالی که مسوولان جشنواره کن اجباری‌بودن پوشیدن پاشنه بلند در مراسم فرش قرمز فیلم‌ها را تکذیب می‌کنند، اما بسیاری از زنان حاضر در این جشنواره اعلام کردند در صورتی که بدون کفش پاشنه بلند یا با کفش کف تخت روی فرش قرمز بروند، از حضور آنها در سالن نمایش فیلم جلوگیری می‌شود.

       سوزان ساراندون در شب افتتاحیه جشنواره کن برای فیلم«کافه سوسایتی»با کفش‌های تخت روی فرش قرمز رفت و کریستین استوارت نیز پابرهنه مقابل دوربین عکاسان رفت. البته سال گذشته «امیلی بلانت»، بازیگر آمریکایی نسبت به این بدعت در جشنواره کن اعتراض کرده بود اما این اولین باری است که بازیگران طراز اول هالیوودی اعتراض خود را این گونه نشان می‌دهند.

       جشنواره فیلم کن که همواره به خاطر حضور کمرنگ فیلمسازان زن مورد اعتراض طرفداران حقوق زنان بوده است، در این دو دوره شاهد اعتراضاتی به اجبار در پوشیدن کفش پاشنه‌دار برای زنان بود. زنان میانسال حاضر در جشنواره کن در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که پوشیدن چنین کفش‌هایی آن‌هم بر سطوح لیز و صیقلی محل برگزاری جشنواره برای آنها نه تنها سخت، بلکه برای برخی از آنها که مشکل جسمانی دارند خطرناک است.

       خیلی زود اعتراض‌های مجازی در صفحه افراد معروف و چهره ها و اعتراض‌های گروهی و انتقادهای پزشکی به حاشیه‌های جشنواره فیلم کن امسال تبدیل شد. مثلا یک وبلاگ نویس مشهور انگلیسی در توییتر خود نوشت: «نظر جشنواره کن درباره ویلچر چیست؟ آیا استفاده از ویلچر اهانت به فرش قرمز نیست؟» او با طنزی تلخ پیشنهاد کرد جشنواره از پذیرش افراد روی صندلی چرخدار نیز خودداری کند. دنی ویلنو، نویسنده و کارگردان کانادایی هم از این موضوع طنز ساخت و در مصاحبه‌ای گفت: «من و بنیسیو دل‌ترو (تهیه‌کننده و بازیگر) و جاش برولین هم می‌خواهیم برای همبستگی بیشتر کفش پاشنه بلند بپوشیم.» آسیف کاپادیا، فیلمساز بریتانیایی هم در توییتر خود نوشته بود از ورود همسر من هم به علت نپوشیدن کفش پاشنه بلند به مراسم جلوگیری کرده بودند که نهایتا به او این اجازه داده شد. به استثناء جشنواره فیلم کن در سایر جشنواره‌های بین المللی و داخلی در ایران نیز شاهد هستیم که شرکت‌کنندگان در این فستیوال‌ها برای قرارگرفتن روی فرش قرمز و سایر مراسم‌های رسمی اقدام به پوشیدن کفش پاشنه بلند می‌کنند، زیرا تصور می‌کنند که برای رسمیت بخشیدن به یک مراسم باید لباس مناسب آن را برتن داشت. در همین زمینه با رضا قلمقاش، متخصص توانبخشی به گفت‌وگو پرداختیم تا از مضرات احتمالی پوشیدن کفش پاشنه بلند جویا شویم. او معتقد است، به دلیل استفاده از کفش‌های نامناسب و پاشنه بلند و همچنین عدم رعایت بهداشت فردی در حوزه اسکلتی-عضلانی (مانند بیش از حد ایستادن، کارکردن، اضافه وزن و…) اختلالات مربوط به قوس کف پا در خانم‌ها بیشتر از مردان دیده می‌شود. به گفته او بیماری‌های مختلف پا از جمله کف پای صاف باعث ایجاد بیماری‌های مختلف در بدن مانند گودی کمر می‌شود یا مشکلات مختلف قامتی، عضلانی و… رابه وجود می‌آورد. «اگر اختلال‌ها در پا زود پیگیری و درمان شود، اختلالات در سایر اعضای بدن نیز از بین خواهد رفت. یکی از راه‌های پیشگیری از اختلالات پا، پوشیدن کف‌پوش مناسب، مشتمل بر کفش مناسب پای هر فرد و لوازم جانبی آن مانند کفی و جوراب است»

       رئیس انجمن حمایت از پای سالم از بی‌توجهی افراد به وضعیت سلامت پاهای خود گلایه کرد و گفت: «سال‌ها این داستان جدی گرفته نمی‌شدکه اگر مشکلات پا اصلاح و در وضعیت بیومکانیک خوبی قرار گیرد، می‌توان خستگی را کمی دیرتر تجربه کرد، صدمات کمتری خورد، فعالیت بیشتری کرد و تحرکات معنی‌دار بیشتری داشت.» او کم‌تحرکی را عامل بروز انواع بیماری‌ها می‌داند و با تاکید بر این حقیقت که هر فرد در زندگی خود حدود 150 هزار کیلومتر با پاهای خود راه می‌رود، می‌گوید: «هر انسان به‌طور متوسط در عمرش 4 بار کره زمین را دور می‌زند، درحالی که حتی یک‌بار هم پای خود را معاینه نمی‌کند»

       قلمقاش تصریح می‌کند: «هر فرد موظف است در هر دوره سنی یک‌بار پاهای خود را بازرسی و معاینه کند که در ایران این معاینات تقریبا از دوره سنی چهار سالگی آغاز و در دوره دانش‌آموزی 2 تا 3 مرتبه تکرار می‌شود. به طور خاص در چهارده سالگی این معاینات باعث می‌شود از اختلالات شدید عضلانی-اسکلتی در بزرگسالی جلوگیری شود»

       او صافی کف پا را یکی از اختلالات شایع و پردردسر تلقی می‌کند و در این‌باره می‌گوید: «صافی کف پا باعث چرخش مچ پا می‌شود. این زنجیره با چرخش ران و سپس حرکت رو به جلوی لگن و درنتیجه ازدیاد گودی کمر ادامه پیدا می‌کند. گودی کمر خود باعث خستگی‌های زودهنگام می‌شود که این مورد در خانم‌های جوان شایع است»

       قلمقاش با گلایه از صدا و سیما برای پخش تبلیغات نادرست کفش می‌گوید: «پاپوش مشتمل بر کفش، کفی، ملحقات پا و جوراب است که باید به شکل صحیح مورد استفاده قرار گیرد، چراکه درحال حاضر در دنیا کفش معنای درمانی پیدا کرده است. هیچ شرکتی نباید توصیه کند که مردم از یک برند خاص استفاده کنند. کفش‌هایی که ما به آنها rocker bottom می‌گوییم، یعنی کفش‌هایی که کف آنها گرد است، فقط برای افرادی مناسب است که در زمان پیاده‌روی نیاز به انرژی کمتری دارند. مثلا فرد دچار ضعف در عضله ران است که استفاده از این کفش‌ها راه رفتن را برایش تسهیل می‌کند. اما به علت گرد بودن کفش، در زمان ایستادن وزن بدن به سمت عقب تمایل پیدا می‌کند و درنتیجه حتی در زمان ایستادن عضلات کار می‌کنند و سطح انرژی را بالا می‌برند که این مورد مناسب نیست»

       شصت‌ونهمین جشنواره فیلم کن که از ۲۲ اردیبهشت (۱۱ می) با نمایش جدیدترین اثر «وودی آلن» آغاز به کار کرده بود، روز گذشته (۲۲ می) خاتمه یافت. نمایش فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی، با بازی ترانه علیدوستی و شهاب حسینی، با استقبال شدید حاضرین مواجه شد.

منبع: روزنامه سپید

برای درد هرچه بیشتر کمر، پاشنه بلند بپوشید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ