لاک پشتی خطرناک در شالیزار های آستانه!

jalalvand
رئیس اداره محیط زیست آستانه اشرفیه از پیدایش یک لاک پشت خطرناک گوش قرمز در شالیزارهای این شهرستان خبر داد.

ابراهیم غلامی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این لاک پشت یکی از گونه های مهاجم غیر بومی به شمار می رود و علاوه بر زیانهای جبران ناپذیر اکوسیستمی که می تواند برای سایر گونه های بومی ایجاد کند به لحاظ بهداشتی نیز می تواند ناقل باکتری های بیماری خطرناک سالمونلا باشد .

وی با بیان اینکه این لاک پشت توسط یکی از کشاورزان به اداره محیط زیست شهرستان تحویل داده شده است افزود: هم اکنون این لاک پشت گوش قرمز به اداره کل محیط زیست گیلان انتقال داده شده است.

غلامی در ادامه با بیان اینکه ممکن است این لاک پشت توسط افرادی که آن را به عنوان موجودی تزئینی نگهداری می کرده اند در طبیعت رها سازی شده باشد اظهار داشت: انتظار می رود افراد از عواقب رها سازی چنین گونه هایی در طبیعت بومی آگاه باشند.

وی یادآور شد: این لاک پشت با رشد سریع و تکثیر براحتی می تواند بر گونه های محلی غلبه پیدا کنند که این موجب ایجاد مشکلات زیستی در منطقه خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت حفظ زیست محیطی منطقه اظهار داشت: در سالهای گذشته مشکلاتی در خصوص مختلط شدن نژادهای مختلف قرقاول با گونه ایرانی ، هجوم آفت گیاهی آزولا به تالابهای گیلان ، ورود میهمانان ناخوانده ای چون راکن در حوزه اکولوژیکی و زیستی استان ایجاد شده است.

لاک پشت های گوش قرمز با نام انگلیسی Red eared slider و نام علمی Trachemys scripta و به قول آکواریوم فروش ها لاک پشت سنگاپوری به دلیل ظاهر دوست داشتنی و آرام، مهم ترین خزنده در ارتباط با انسان است و در کشور ما نیز در آکواریوم فروشی ها به آسانی یافت می شود.

این لاک پشت دارای یک خط پهن قرمز رنگ در طرفین سر خود است به همین دلیل گوش قرمز نامیده می شود.

اما کمتر کسی نکات لازم و مهم را درباره خطرات نگهداری این گونه لاک پشت ها می داند.

لاک پشت گوش قرمز برخلاف ظاهر آرامش، بسیار خطرناک است و چون در سنین نوزادی به فروش می رسد،اغلب مردم فکر می کنند همواره در این اندازه خواهد ماند ولی غافل از این که طول ماده ها تا 300 میلی متر و نرها تا 200 میلی متر خواهد رسید!

این نوع لاک پشت ها اگر به سن بلوغ برسند، افراد توانایی نگهداری آن را از دست می دهند و آنرا در محیط های طبیعی رها می کنند که این جانداران در صدد غلبه بر لاک پشت های دیگر همچون لاک پشت برکه ای خزری بر می آیند .

انگیزه شما از خرید این گونه لاک پشت چیست؟

در خارج از کشور به حیوانات خانگی معمولا’ به عنوان یک ‘عضو خانواده’ نگریسته می شود؛در حالی که در ایران به حیوانات خانگی به عنوان یک ‘وسیله ی سرگرمی’ نگریسته می شود که ناشی از فرهنگ متفاوت کشور هاست.

حال اگر انگیزه ی شما،خرید یک لاک پشت برای سرگرمی باشد،بهتر است از تصمیم خود منصرف شوید. اگر می خواهید لاک پشت را برای کودکان خود بخرید،باز هم منصرف شوید چرا که این لاک پشت ناقل باکتری های بیماری ‘سالمونلا’ است.

این باکتری عمدتا’ باعث گاسترو آنتریت در انسان با علائمی مثل تب، تهوع، درد شکم و اسهال می شود.

کودکان و افراد سالمند و کسانی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند بسیار مستعد به عفونت خطرناک سالمونلایی با عوارض شدیدی همچون مننژیت (تورم پرده های مغز) هستند.

با افزایش علاقه مردم کشورمان به نگهداری از این گونه لاک پشت ها ، باید به شدت مراقب شیوع این بیماری بویژه در کودکان باشیم.

موارد بسیاری نیز گزارش شده است که لاک پشت گوش قرمز اقدام به گاز گرفتن انسان می کند، بنا بر این عدم رعایت اصول لازم باعث رخداد های بدی خواهد شد.آستانه اشرفیه در شرق استان گیلان قرار دارد.

منبع: جام نیوز

لینک مرتبط: کشت شلتوک برنج کامفیروزی ممنوع شد!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ