علت های شایع گرفتگی گوش

a.mahammadi
یک جراح گوش، حلق و بینی، عنوان کرد: افزایش تولید جرم گوش، تنگی مجرا، صعود به ارتفاعات، سفر با هواپیما و ... از علل شایع گرفتگی موقت گوش است که تا زمانی‌که منجر به بروز علائمی مانند گرفتگی طولانی مدت، درد و خارش نشده باشد نیاز به مراجعه به پزشک ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،دکتر محسن نراقی، درباره علل گرفتگی موقت گوش گفت: گرفتگی گوش علل مختلفی دارد که یکی از علت‌های آن افزایش جرم داخل مجرای گوش است. گوش برخی افراد به صورت طبیعی جرم بیشتری را تولید می‌کند و این امر فرد را مستعد گرفتگی موقت گوش می‌کند.
وی افزود: مجرای گوش برخی افراد نیز به صورت طبیعی تنگ‌تر از سایر افراد است که این امر نیز باعث تجمع جرم درون گوش شده و فرد مستعد گرفتگی موقت گوش می‌شود.
جراح و متخصص گوش، حلق و بینی، با بیان اینکه جرم نقش محافظت کننده دارد، عنوان کرد: بنابراین جرم می‌تواند برای گوش مفید باشد و به افراد توصیه می‌شود به محض گرفتگی، گوش را با وسایلی مانند گوش پاک کن دستکاری نکنند.
نراقی، در ادامه یادآور شد: خارج کردن جرم گوش باید توسط پزشک انجام شود و هرگونه دستکاری می‌تواند برای سلامت پرده گوش مضر باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، اختلاف فشار هوای داخل گوش را یکی دیگر از علل گرفتگی موقت گوش دانست و مطرح کرد: برخی افراد هنگام سفر، صعود به ارتفاعات و یا پرواز با هواپیما دچار گرفتگی موقت گوش می‌شوند که به این افراد توصیه می‌شود به کمک گرفتن بینی و قورت دادن آب دهان مقداری هوا به داخل گوش وارد کنند تا مجرای گوش باز شود.
وی افزود: هم‌چنین جویدن آدامس نیز به باز شدن مجرای گوش و جلوگیری از گرفتگی موقت گوش کمک می‌کند.
نراقی خاطرنشان کرد: تا زمانی که گرفتگی گوش منجر به بروز علائمی مانند خارش، گرفتگی طولانی مدت و گاهی درد نشده باشد نیاز به خارج کردن جرم گوش وجود ندارد اما در صورت بروز علائم تنها پزشک صلاحت خارج کردن جرم درون گوش را دارد.

منبع: سلامت نیوز

علت گرفتگی گوش در ارتفاعات چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ