غذاها و عادت‌های بدی که باعث نفخ می‌شوند-قسمت اول

مهرناز زاوه
آیا تا به حال شده با شکم صاف بخوابید و وقتی بیدار شُدید ببینید شکمتان متورم شده است؟ خب این مسئله هیچ ربطی به اضافه وزن یا چیزهایی مثل آن ندارد. مشکل شما در واقع، نفخ است و مقصر اصلی این داستان، رژیم غذایی‌تان است.

آیا تا به حال شده با شکم صاف بخوابید و وقتی بیدار شُدید ببینید شکمتان متورم شده است؟ خب این مسئله هیچ ربطی به اضافه وزن یا چیزهایی مثل آن ندارد. مشکل شما در واقع، نفخ است و مقصر اصلی این داستان، رژیم غذایی‌تان است. در اینجا به غذاهایی اشاره می‌کنیم که باعث بزرگ شدن شکم و نفخ می‌شوند.
پیتزا
پیتزا سوای این‌که غذای بسیار خوشمزه‌ای است، نمک و چربی فراوانی هم دارد – دو ماده مغذی که منجر به نفخ می‌شوند. جالب است بدانید تنها یک برش از پیتزا،‌ حدود ۱۷ گرم چربی و ۷۵۰ میلی‌گرم سدیم دارد، چیزی حدود یک‌سومِ میزان مصرف روزانه‌تان. مصرف زیادِ نمک منجر به حفظ آب در بدن شده و به مرور وزن‌تان را زیاد می‌کند. غذاهای چرب هم می‌توانند خالی شدن شکم را به تعویق انداخته و باعث ‌شوند به شکل نامساعدی احساس اشباع بودن و نفخ داشته باشید.
سوپ‌های کنسروی
آیا فکر می‌کنید سوپ‌های مورد علاقه‌تان به اندازه کافی سالم هستند؟ پس به برچسب ترکیبات آن نگاه دقیق‌تری بیاندازید. حتی اگر میزان کالری و چربی آنها کم باشد، بسیاری از آنها سرشار از سدیم‌اند. وقتی دستگاه گوارش‌تان سرشار از سدیم باشد، کلیه‌ها توان نگهداری و حفظ آنها را ندارند، در نتیجه نمک وارد جریان خون شده و در آن آب را جذب می‌کند و این به حفظ آب در بدن و تورم و نفخ می‌‌انجامد. پس بهتر است به دنبال سوپ‌هایی باشید که هر پرس آن کمتر از ۶۰۰ میلی‌گرم سدیم داشته باشد.
سیب و گلابی
هر دوی این میوه‌ها سرشار از فیبرهای حلال اشباع‌کننده هستند که باعث می‌شود غذاهایی عالی برای کاهش وزن محسوب شوند. اما نکته منفی: از آنجایی که این میوه‌ها سرشار از فیبر هستند، ممکن است در معده‌های حساس باعث ایجاد شکم‌درد و دل‌پیچه شوند. اگر دیدید این میوه‌ها با شکم‌تان چنین کاری کردند و منجر به تورم شدند، سعی کنید میزان مصرفتان را به نصف برسانید و تا زمانی که معده بتواند آن را تحمل کند به مرور حجم آن را افزایش دهید.
ذرت
هرچند که درست کردن غذا در باربیکیو یا ظرف پُر فلفل سالاد بدون افزودن ذرت ناقص خواهد بود، اما این سبزی زردرنگ منشأ اصلی تورم و نفخ شکم است. در واقع باید گفت که کربوهیدرات‌ها به خوبی هضم نمی‌شوند و ذرت حاوی نوعی کربوهیدرات است که بدن به سختی آن را تجزیه می‌کند. این مسئله منجر به تخمیر باکتری دستگاه گوارش شده و به تجمع گاز و هوا در شکم منتهی می‌شود.
سبزیجات چلیپایی
 سبزیجات چلیپایی مانند کلمبرگ، بروکلی، کلم و گل‌کلم منبع غنی ویتامین C و فیبر محسوب می‌شوند، اما از طرفی رافینوز و فروکتان موجود در آن هم می‌تواند باعث نفخ و باد معده شود. خبر بد این است که خوردن سبزیجات چلیپایی نه تنها منجر به نفخ شکم می‌شود، بلکه آروغ شما را هم بدبو خواهد کرد. بدن انسان آنزیمی ندارد که رافینوز را تجزیه کند؛ همانطور که می‌دانید رافینوز قند مرکبی است که بیشتر آن را در سبزیجات چلیپایی می‌توان جست. بنابراین وقتی این سبزیجات به روده باریک می‌رسند، توسط باکتری‌ها تخمیر شده و متان، دی‌اکسید کربن و هیدروژن تولید می‌کنند که با گاز همراه خواهد بود.
آبمیوه گازدار
اگر عاشق نوشیدنی‌های گازدار هستید باید بدانید که بسیاری از آنها در معده می‌مانند و باعث می‌شوند معده مثل یک بادکنک، متورم شود. اگر می‌خواهید اندام لاغر خود را حفظ کنید، از مصرف آنها خودداری کنید. 
سوداهای رژیمی 
سوای گاز موجود در این نوشیدنی‌ها که باعث نفخ و تورم می‌شود، آنها حاوی مواد شیرین‌کننده صنعتی هستند که منجر به دل‌پیچه و شکم‌درد در معده‌های حساس می‌شود.
اسفناج خام
اسفناج سرشار از فیبر حلّال است که باعث می‌شود در سالادها و ساندویچ‌ها، ترکیبی اشباع‌کننده محسوب شود، اما این ماده مغذی در آن دسته از افرادی که معده حساسی دارند می‌تواند به نفخ و تورم بیانجامد. اگر از طرفداران پر و پا قرص خوردن سبزیجات خام هستید، متخصصان توصیه می‌کنند آنها را با اسموتی‌های مختلف مخلوط کنید چرا که تا حدودی باعث تجزیه آنها می‌شود و هضم آنها را آسان‌تر می‌کند.
پیاز
می‌دانید که پیاز باعث بدبو شدن دهانتان می‌شود، اما آیا این را هم می‌دانستید که خوردن پیاز می‌تواند با تورم و نفخ همراه باشد؟ در واقع پیاز منشأ اصلی فروکتان‌ها است؛ دسته‌ای از اُلیگوساکاریدها یا قند‌های مرکب که روده باریک نمی‌تواند آنها را تجزیه کند. به خاطر همین، فروکتان‌ها، پیاز می‌تواند مسبب نفخ، گاز و درد شود.
منبع: eatthis

راهکارهایی برای کاهش نفخ

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ