بـادکنـک‌ لاغـر کننده!

faateme1366
یک درمان جدید کاهش وزن که شامل بلعیدن یک کپسول حاوی بادکنک است، در یک بررسی کوچک نتایج خوبی در کاهش وزن افراد چاق داشته است.

این درمان جدید که شرکت اوبالون آن را ساخته است و سیستم بادکنکی شش‌ماهه اوبالون خوانده می‌شود، شامل یک کپسول کوچک حاوی بادکنک متصل به یک سوند است که افراد آن را می‌بلعند. سپس پزشک از طریق سوند بادکنک را با گازهایی بر اساس نیتروژن پر می‌کند. بادکنک باد شده که اندازه‌اش به حدود ۲۵۰ میلی‌لیتر می‌رسد، با اشغال فضا درون معده باعث می‌شود، فرد زودتر احساس سیری و پری معده کند.

       در این بررسی این سیستم بر روی ۱۸۵ فرد چاق (با شاخص توده بدنی بین ۳۰ تا ۴۰) امتحان شد. درمان به این شکل انجام می‌شود که هر سه هفته یک‌بار یک بادکنک جدید درون معده باد می‌شود تا شمار آن‌ها به سه تا برسد و پس از سه ماه هر سه بادکنک برداشته می‌شوند. در گروه ۱۸۱ نفری افراد به شکل «دروغین» درمان شدند، یعنی این افراد کپسول‌های قندی را می‌بلعیدند بعد دکترشان وانمود می‌کرد این کپسول‌ها را با گاز پر کرده است. هردوی این گروه‌ها برای کاهش وزن با متخصصان رژیم غذایی مشورت می‌کردند.

       پس از شش ماه، افراد در گروه درمان با بادکنک به‌طور میانگین 8/6 درصد وزن کم کردند، اما میزان کاهش وزن در گروه درمان تقلبی 5/3 درصد بود.

       به گفته این پژوهشگران همین میزان تاثیر بیشتر این روش نسبت به رژیم غذایی به‌تنهایی مهم است، زیرا بسیاری از افراد دچار چاقی نمی‌توانند با رژیم گرفتن و ورزش بر این عارضه غلبه کنند.

       همچنین ۶۴ درصد از افراد گروه درمان با بادکنک، دست‌کم ۵ درصد وزنشان را ازدست‌داده‌اند، درحالی‌که در گروه شاهد این میزان ۳۲ درصد بود. سیستم بادکنکی اوبالون هنوز در آمریکا تایید نشده است، اما چندین کشور اروپایی به آن مجوز داده‌اند.

سایر روش‌های بادکنکی کاهش وزن

       یک سیستم بادکنکی دیگر برای کاهش وزن به نام سیستم بادکنکی ری‌شیپ دوآل (ReShape Dual) در سال ۲۰۱۵ به‌وسیله سازمان غذا و داروی آمریکا به تایید رسید. این سیستم برخلاف سیستم اوبالون نیاز به دکتری دارد تا این بالون را از راه دهان با استفاده از آندوسکوپ به درون معده بفرستد. بادکنک ری‌شیب با مایع پر می‌شود و نه گاز. هردوی این سیستم‌ها را باید پزشک از راه دهان از معده افراد خارج کند.

       یک سیستم بادکنکی دیگر برای کاهش وزن به نام الیپس (Ellipse) نیز در تلاش برای کسب مجوز سازمان غذا و داروی آمریکاست.

       الیپس نیز مانند اوبالون مانند یک کپسول است که بیماران می‌بلعند. اما الیپس نه با گاز بلکه با آب مقطر پر می‌شود و خودبه‌خود پس از چهار ماه خالی می‌شود، بنابراین در پایان درمان از دستگاه گوارش عبور می‌کند و دفع می‌شود.

       یک بررسی کوچک بر روی الیپس شامل ۳۴ نفر نشان داد که بیماران دارای الیپس پس از ۴ ماه استفاده به‌طور میانگین 5/9 درصد از وزن بدنش (۱۰ کیلوگرم) را از دست دادند.

       سالیوان مدعی است که اوبالون نسبت به سایر بادکنک‌های معده در دسترس «قدمی رو‌به‌جلو است»

       او توضیح داد: «استفاده از بادکنک‌های فعلی به مصرف مقدار زیادی داروهای ضد تهوع و ضد اسپاسم نیاز دارد. اوبالون بسیار بهتر تحمل می‌شود. از طرف دیگر سیستم‌های بادکنکی فعلی ۸۰ درصد از کاهش وزنشان را در سه ماه نخست پیش از خارج کردن بادکنک ایجاد می‌کند، ما در این بررسی در طول زمان کند شدن میزان کاهش وزن را در طول زمان با اوبالون مشاهده نکردیم»

 

       سالیوان یادآور شد که به علت اینکه سه بادکنک اوبالون به‌طور مرحله‌ای به معده فرد وارد می‌شود، به آن فرصت سازگار شدن با بادکنک‌های درونش را می‌دهد؛ هر بار بادکنک دیگری افزوده می‌شود که فضای بیشتری را اشغال می‌کند. به گفته سالیوان شیوه‌های گوناگون کارگذاری بادکنک در معده فقط با کاهش اشتها عمل نمی‌کنند، بلکه خالی شدن معده را هم به تاخیر می‌اندازند. او گفت: «به نظر ما این کار نیز به کاهش وزن کمک می‌کند

منبع: روزنامه سپید

پنج ترفند برای تثبیت کاهش وزن!

با 2 میوه ضدچربی آشنا شوید!

اصولی وزن کم کنید و ثابت بمانید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ