۲۰ چربی سالم که شما را لاغر می‌کنند-قسمت دوم

مهرناز زاوه
ماست حاوی پروتئین، کلسیم و پروبیوتیک است؛ از این رو، یکی از بهترین خوراکی‌هایی است که می‌توانید برای کاهش وزن و بهبود سلامتی خود مصرف کنید.

در ادامه‌ی قسمت اول به معرفی غذاهای مفیدی می‌پردازیم که حاوی چربی‌های سالم هستند.
ماست یونانی
ماست حاوی پروتئین، کلسیم و پروبیوتیک است؛ از این رو، یکی از بهترین خوراکی‌هایی است که می‌توانید برای کاهش وزن و بهبود سلامتی خود مصرف کنید. فقط از یونانی بودن ماست مطمئن شوید. ماست‌های یونانی لبنی پروتئین بیشتر و چربی و قند کمتری دارند. از این رو، خوردن آنها شما را بیشتر سیر نگه می‌دارد. چون پردازش پروتئین بیشتر طول می‌کشد و چربی باعث می‌شود که احساس سیری کنید.
قزل‌آلای وحشی
ماهی قزل‌آلا چربی زیادی دارد؛ اما این چربی از مزیت‌های بسیاری برخوردار است. اگر دو بار در هفته قزل‌آلا بخورید، اسیدهای چرب امگا۳ مورد نیازتان را تامین خواهید کرد. مصرف امگا۳ موجب کاهش خطر ابتلا به آریتمی، کاهش سطح تری‌گلیسیرید و فشار خون می‌شود.
روغن زیتون
این روغن مدیترانه‌ای سرشار از پلی‌فنول و چربی‌های اشباع نشده است که با سرطان مبارزه کرده و قلب شما را تقویت می‌کند. این چربی طبیعی به شما کمک می‌کند وزن کم کنید. مطالعه محققان نشان می‌دهد که مصرف روغن زیتون موجب بالا رفتن سطح آدیپونکتین در بدن می‌شود. این هورمون به تجزیه چربی در بدن کمک کرده و باعث می‌شود که شاخص توده بدنی کوچک‌تری داشته باشید.
خامه غلیظ و شیر
لبنیات پرچرب کالری بیشتری دارند و شما را تا مدت‌ها سیر نگه می‌دارند. مطالعه منتشر شده در مجله اروپایی تغذیه در سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد افرادی که غذاهای چرب می‌خورند، کمتر از افرادی که لبنیات کم‌چرب مصرف می‌کنند، دچار چاقی می‌شوند.
روغن کانولا
روغن کانولا از دانه‌های گیاه کانولا گرفته می‌شود که از خانواده کلم‌ها است؛ نسبت امگا۶ به امگا۳ موجود در این روغن تقریبا ۲.۵ است. مطالعه منتشر شده در مجله زیست‌شناسی تجربی و پزشکی در سال گذشته نشان می‌دهد افرادی که در رژیم غذایی خود از روغن کانولا استفاده می‌کنند، عملکرد بهتری در مبارزه با سرطان، آرتریت و آسم از خود نشان می‌دهند.
ماهی تن
از بین ماهی‌های دریایی، ماهی تن یکی از بهترین منابع دوکوزاهگزائنوئیک اسید (DHA) است که یک اسید چرب امگا۳ محسوب می‌شود. کنسرو ماهی تن یکی از بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین انواع ماهی برای کاهش وزن است، به خصوص اگر از چربی شکم رنج می‌برید! مطالعه منتشر شده در مجله لیپید نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های امگا۳ نقش بسزایی در کاهش چربی شکمی دارد.
پنیر
پنیر منبع پروتئین، کلسیم، ویتامین، مواد معدنی و اسیدهای چرب است؛ این ماده غذایی سرعت جذب قند و کربوهیدرات‌ها را کاهش داده، سطح انرژی بدن را تثبیت نموده و عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد. همچنین موجب کاهش خطر ابتلا به دیابت می‌شود. افرادی که محصولات لبنی پرچرب مصرف می‌کنند، کمترین نرخ ابتلا به دیابت را دارند. در مقابل، افرادی که محصولات لبنی کم‌چرب می‌خورند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند.
تخم کتان و تخم چیا
تخم کتان و تخم چیا حاوی یک چربی به نام آلفا لینولنیک اسید یا ALA هستند؛ یک اسید چرب امگا۳ که وزن شما را ثابت نگه داشته و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و التهاب را کاهش می‌دهد. بررسی‌های اخیر نشان می‌دهند که مصرف امگا۳ باعث افزایش چربی‌سوزی و کاهش گرسنگی می‌شود. مطالعات بالینی حاکی از آن است که مصرف به اندازه امگا۳ سوخت‌وساز چربی‌ها را نیز افزایش می‌دهد.
گوشت اردک
از بین تمام گوشت‌های بدون چربی، گوشت اردک از بالاترین سطح چربی‌های غیر اشباع موسوم به آراشیدونیک اسید برخوردار است که به عضله‌سازی در بدن کمک می‌کنند. مکمل‌های حاوی آراشیدونیک اسید باعث افزایش توده بدنی شده و توان بی‌هوازی مردان را ارتقا می‌دهد. مطالعه محققان دانشگاه تمپا نشان می‌دهد مردانی که از این مکمل‌ها استفاده می‌کنند، در مقایسه با گروه دیگر، ۳.۴ پوند توده عضلانی به دست می‌آورند.
اسپیرولینا
این جلبک که در پودر و مکمل‌های غذایی وجود دارد، سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ مانند EPA و DHA است. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف این مکمل‌ها به کاهش التهاب و چربی‌های شکمی کمک می‎‌‌کند. اسپیرولینا نه تنها منبع چربی‌های سالم برای قلب است، بلکه سرشار از پروتئین و پروبیوتیک است و کمک می‌کند از طریق ورزش به یک شکم صاف دست یابید.
بیکن 
درست خواندید! حتی بیکن هم چربی‌های سالم دارد! هر تکه بیکن بوقلمون ۱۳ کالری و ۱ گرم چربی دارد، به علاوه سدیم را به بشقاب غذایی شما می‌افزاید که ممکن است باعث افزایش فشار خون شود. از سوی دیگر، پروتئین بیشتری دارد و سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباعی است که به سلامت قلب کمک می‌کنند. پس آن را به صبحانه‌تان اضافه کنید.
منبع: shape

اسموتی‌های صبحگاهی برای آب کردن شکم

آیا نوشیدن آب لیمو واقعا به کاهش وزن کمک می‌کند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ