مواد شیمیایی موجود در محیط زندگی کودکان-قسمت دوم

مهرناز زاوه
سازمان غذا و دارو و سازمان حفاظت از محیط‌زیست از سال ۲۰۰۲ هشدار داده‎اند که برخی از انواع ماهی‌ها و صدف‌ها به علت وجود سطوح بالای جیوه نباید توسط کودکان خردسال و خانم‌های باردار مصرف شوند.

در قسمت اول با برخی مواد مضر پیرامون ودکان آشنا شدید، در اینجا موارد بیشتری را بررسی می‌کنیم.
جیوه موجود در ماهی
سازمان غذا و دارو و سازمان حفاظت از محیط‌زیست از سال ۲۰۰۲ هشدار داده‎اند که برخی از انواع ماهی‌ها و صدف‌ها به علت وجود سطوح بالای جیوه نباید توسط کودکان خردسال و خانم‌های باردار مصرف شوند. برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض جیوه ماهی، بهتر است از سایر انواع ماهی‌ها به مقدار محدود استفاده کنید. برخی از والدین آن‌قدر نسبت به وجود جیوه در ماهی حساس هستند که به فرزندان خود اجازه خوردن ماهی نمی‌دهند.
از آنجایی که ماهی و صدف می‌توانند بخش مهمی از رژیم غذایی کودک باشند، نباید به طور کامل از رژیم غذایی کودک حذف شوند. در این مورد، بهتر است از دستورالعمل‌های سازمان غذا و دارو و سازمان حفاظت از محیط‌ زیست توجه کنید:
•نگذارید بچه‌ها از ماهی‌هایی که حاوی سطوح بالای جیوه هستند استفاده کنند؛ کوسه، شمشیر ماهی، ماهی خال مخالی یا کاشی‌ماهی از جمله ماهی‌هایی هستند که جیوه زیادی دارند.
•مصرف ماهی را به دو وعده در هفته کاهش دهید؛ بهتر است بیشتر از میگو، ماهی تن، قزل آلا، پولاک و گربه ماهی استفاده کنید. از آنجایی که ماهی تن آلباکور (سفید) از ماهی تن کنسروی جیوه بیشتری دارد، این ماهی باید فقط یک بار در هفته مصرف شود.
•قبل از خوردن ماهی به مقدار جیوه موجود در آن توجه کنید. اگر از سطح جیوه موجود در ماهی خود مطمئن نیستید، بهتر است فقط در یک وعده از آن ماهی استفاده کنید و تا پایان هفته ماهی دیگری نخورید.
رادون
رادون یک گاز رادیواکتیو طبیعی است که می‌تواند سرطان‌‌زا باشد؛ اما نمی‌توانید آن را ببینید، بو بکشید یا طعم و مزه‌اش را بچشید. این گاز از طریق خاک، سنگ و آب وارد محیط خانه‌ می‌شود. برخی از والدین بر این باورند که زندگی کردن در بخش‌های خاصی از ایالات متحده آنها را در معرض خطر رادون قرار می‌دهد؛ اما سازمان حفاظت از محیط ‌زیست گزارش داده است که اکثر خانه‌های ایالات متحده از سطوح بالای رادون برخوردارند.
شما می‌توانید از روش‌های مختلف برای تشخیص سطح غلظت رادون در محیط زندگی‌تان مطمئن شوید. سازمان حفاظت از محیط‌ زیست توصیه می‌کند هرازگاهی تست رادون را انجام دهید. این تست در بسیاری از ابزارفروشی‌ها پیدا می‌شود و استفاده از آن بسیار آسان است. اگر خانه شما در معرض سطوح بالای رادون قرار دارد، باید هرچه سریع‌تر از خانواده خود محافظت کنید.
دود دست دوم سیگار
بسیاری از مادران در دوران بارداری از کشیدن سیگار خودداری می‌کنند، اما خیلی‌ها پس از به دنیا آوردن نوزاد سیگار کشیدن را شروع می‌کنند. قرار گرفتن در معرض دود پس از تولد خطرات زیادی به دنبال دارد؛ به گفته متخصصان امر، بسیاری از مواد شیمیایی مانند فرمالدئید، بنزن، کلرید وینیل، آمونیاک آرسنیک و سیانید هیدروژن در دود سیگار وجود دارد که ممکن است به کودک منتقل شود.
قرار گرفتن در معرض دود دست دوم، حتی اگر پدر و مادر و یا سایر اعضای خانواده فقط در بیرون از محیط خانه سیگار بکشند، شانس ابتلای کودک به عفونت گوش، آلرژی، آسم، خس خس سینه، پنومونی و عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی را افزایش می‌دهد.
دود می‌تواند حملات آسم را در بسیاری از کودکان تشدید کند؛ حملات آسم در کودکانی که والدین سیگاری دارند اغلب بدتر از کودکانی است که در معرض دود سیگار زندگی نمی‌کنند. به علاوه، شیرخوارانی که یک پرستار سیگاری دارند، یا آنهایی که مادران‌شان در دوران بارداری سیگار می‌کشیدند، می‌کنند، ۴ برابر بیشتر از سایر کودکان در معرض خطر سندرم مرگ ناگهانی قرار دارند.
توصیه می‌شود برای جلوگیری از ابتلای کودک به پیامدهای احتمالی ناشی از دود دست دوم، هرچه سریع‌تر سیگار را کنار بگذارید یا حداقل، با سیگار نکشیدن در نزدیکی کودکان، داخل خانه و اتومبیل، احتمال بروز خطر را به حداقل برسانید.
منبع: parenting

شب ادراری کودک تا چه سنی طبیعی است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ