چطور بهترین میوه و سبزیجات را بخریم-قسمت اول

مهرناز زاوه
مشکل اینجاست که یافتن بهترین، رسیده‌ترین و خوشمزه‌ترین میوه و سبزی آن‌طورها هم که فکر می‌کنید عملی شهودی نیست. در اینجا به نکات مهمی درباره نحوه انتخاب میوه‌ها می‌پردازیم.

یکی از دلایلی که نشان می‌دهد چرا ایتالیایی‌ها چیزهای خوبی می‌خورند، این است که هر یک از آنها بر این باورند که این حق مسلم‌شان است که با بهترین ترکیبات و محصولات از فروشگاه بیرون بیایند. آنها با دیدن یک بادمجان چروکیده، یک کنگرفرنگی پیر و یا یک سیب رنگ‌پریده ناامید نمی‌شوند. مشکل اینجاست که یافتن بهترین، رسیده‌ترین و خوشمزه‌ترین میوه و سبزی آن‌طورها هم که فکر می‌کنید عملی شهودی نیست. در اینجا به نکات مهمی درباره نحوه انتخاب میوه‌ها می‌پردازیم.
۱.سیب‌
سیب‌های سفت و سنگین را با توجه به اندازه‌ و پوستِ‌ صاف، رنگ مات و چروک نبودنشان و بدون جای لک انتخاب کنید. البته لازم به ذکر است که لکه‌های عجیب قهوه‌ای روی سیب‌ تأثیر منفی روی مزه آن ندارد. هرچه سیب کوچک‌تر باشد، عطر و طعم بهتری خواهد داشت. بهتر است سیب‌ها را در پلاستیک و داخل یخچال و ترجیحا دور از سبزیجات نگهداری کنید. در این شرایط آنها تا سه هفته قابل خوردن خواهند بود. سیب سرشار از کوئرستین – فلاونیدی برای سلامت قلب – به علاوه فیبر حلال پکتین است که کلسترولتان را در سطح متعادلی نگه می‌دارد.
۲.کنگرفرنگی
بهترین نوع آن برای خرید، باید برگ‌های خیلی سبز، پُربار، سالم و تنگِ هم داشته باشد. وقتی برگ‌ها را به هم می‌فشرید باید صدای غژغژ بدهد. اگر آنها را داخل پلاستیک و در یخچال نگه دارید می‌توانید تا بیش از ۵ روز مصرف کنید. کنگرفرنگی‌ نسبت به سایر سبزیجات، دارای میزان زیادی خواص آنتی‌اکسیدانی است.
۳.مارچوبه
به دنبال مارچوبه‌هایی باشید که برگ‌های سبز روشن و جوانه‌هایی با ته‌رنگِ ارغوانی داشته باشند. از مارچوبه‌هایی که برگ‌های رنگ و رو رفته یا پژمرده‌ای دارند خودداری کنید. برگ‌های نازک‌تر، شیرین‌تر و تُردتر هستند. سعی کنید ساقه‌های آن را به حالت ایستاده در آب کم در یک ظرف بلند قرار دهید. روی آن را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید تا بتوانید برای چند روز در پخت و پز از آن استفاده کنید. مارچوبه سرشار از فولیت و ویتامین B است؛ باعث کاهش التهاب شده و به سلامت قلب نیز کمک می‌کند.
۴.موز
موزهای رسیده پوستی یک‌دست زرد همراه با کک‌مک‌های کوچک قهوه‌ای رنگ دارند که نشان می‌دهد در شیرین‌ترین حالت ممکن‌اند. سعی کنید از خرید هر نوع موزی که رویش لکه‌های بزرگی دارد یا پوستش باز شده خودداری کنید. می‌توانید موز نرسیده را در هوای آزاد و به دور از گرما و نور نگهداری کنید. وقتی که حالت رسیده پیدا کردند، آنها را در یخچال بگذارید؛ با این‌که پوست موز بعد از چند روز قهوه‌ای می‌شود، اما این مسئله هیچ تأثیری روی مزه‌‌اش ندارد. موز‌ منبع غنی ویتامین B6 است، که از کاهش مهارت‌های شناختی جلوگیری می‌کند.
۵.چغندر
یک چغندر در نخستین وضعیتش، باید سطحی صاف و قرمزرنگ داشته باشد و وقتی آن را فشار می‌دهید سفت باشد. ریشه‌های کوچک‌تر به مراتب شیرین‌تر و تُردتر هستند. برگ‌های آن باید برگ‌های سبز تیره باشد نه برگ‌های پژمرده و پلاسیده. برای نگهداری، می‌توانید برگ‌های آن را بکنید و در یک کیسه پلاستیکی بگذارید و بیش از دو روز در یخچال نگهداری کنید. چغندر منبع غنی نیترات است که با کاهش فشار دیواره سرخرگ‌ها، به کاهش فشار خون کمک می‌کند.
۶.فلفل دلمه‌ای
یک فلفل دلمه‌ای خوب و کامل باید نسبت به اندازه‌اش کمی سنگین و بدون چروک باشد و رنگی روشن داشته باشد. ساقه‌های آن باید به رنگ سبز روشن باشد. فلفل‌ دلمه‌ای را می‌توان بیش از دو هفته در یخچال نگهداری کرد. همه فلفل‌های دلمه‌ای سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند و میزان ویتامین C آنها تقریبا سه برابر پرتقال تازه است.
 ۷.بروکلی
به دنبال بروکلی‌هایی باشید که ساقه‌های سفتی داشته باشد، گلچه‌هایش تنگِ هم باشند و رنگ آن سبزِ تیره باشد. ترجیحا آنهایی که کله‌شان نسبتا زرد است انتخاب نکنید؛ چرا که طعمشان تلخ است. می‌توانید بروکلی را داخل یک کیسه پلاستیکی قرار داده و بیش از یک هفته در یخچال نگهداری کنید. این درختچه‌ها سرشار از سولفورافان هستند، ماده مغذی گیاهی که آنزیم‌هایی را فعال می‌کند که قادرند سلول‌های سرطانی را نابود کنند. از طرفی سولفورافان می‌تواند میزان تستسترون را در بدن افزایش داده و با انباشته‌شدن چربی در بدن مبارزه کند.
منبع: eatthis

مراقب باشید از مرغ مریضی نگیرید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ