از انجام این تمرینات بی‌فایده تناسب اندام خودداری کنید-قسمت اول

مهرناز زاوه
آیا برای تمرینات روزانه خود وقت و انرژی زیادی صرف می‌کنید و هنوز به نتایج دلخواهتان نرسیده‌اید؟ شاید دارید تمرینات اشتباهی را انجام می‌دهید.

آیا برای تمرینات روزانه خود وقت و انرژی زیادی صرف می‌کنید و هنوز به نتایج دلخواهتان نرسیده‌اید؟ شاید دارید تمرینات اشتباهی را انجام می‌دهید. احتمالا برخی از معروف‌ترین تمرینات ورزشی، شما را به امتیازها و ایده‌آل‌های مورد نظرتان نمی‌رساند، در حالی‌که برخی تمرینات هم ممکن است خطر آسیب‌دیدگی را افزایش دهند. در اینجا به نکاتی درباره برخی دستگاه‌های باشگاه‌ها می‌پردازیم که باید رعایت کنید و با جایگزین کردن آنها با تمرینات درست و موثر، سریع‌تر به تناسب اندام برسید.
گنجاندن زمان تمرین در یک برنامه کاری شلوغ، واقعا سخت و طاقت‌فرساست. بنابراین چه لزومی دارد وقتی به باشگاه رسیدید وقت‌تان را هدر بدهید؟ در شرایطی که بعضی تمرینات و دستگاه‌ها در باشگاه ارزش وقت‌گذرانی و صرف انرژی را دارند، شاید بعضی دیگر ارزش این کار را نداشته باشد.
برای بهبود تناسب اندام و حفظ آن، باید از شر یک‌سری از حرکات خلاص شوید؛ حرکاتی که هیچ امتیاز مثبتی برایتان ندارند – البته فرقی نمی‌کند که حرکتی برای سوزاندن کالری باشد یا برای مقاوم‌سازی عضلات یا افزایش حجم آنها – بهتر است آنها را با حرکات دیگر جایگزین کنید.
آلیس بارون، متخصص فیزیولوژی معتقد است: «یک‌سری حرکات بد یا نامطلوب وجود دارد، اما برخی حرکات هم هستند که به مراتب از بقیه ساده‌ترند. در قالب یک قانون کلی می‌توان گفت تمریناتی که قرار است باعث کاهش چربی اضافه شما به یک شیوه خاص شوند،‌ شاید واقعا برایتان کارایی نداشته باشند. معمولا خانم‌ها دوست دارند تنها روی یک نقطه خاص تمرکز کرده و روی آن کار کنند. فراموش نکنید که تمرکز بر روی یک نقطه باعث بر هم خوردن تعادل عضلانی شده و شما را در معرض خطر بروز آسیب قرار می‌دهد.» بنابراین پیش از آنکه بخواهید وزنه مربوطه را بلند کرده و یا طناب بزنید، اول بهتر است ببینید برخی از افراد موفق در زمینه فیتنس چه دیدگاهی درباره حرکات و دستگاه‌های باشگاه دارند تا متوجه شوید چه حرکاتی باعث اتلاف وقتتان می‌شود و ببینید به‌جای آن چه باید بکنید.
۱.دستگاه رانِ پای درونی / بیرونی نشسته
مارک ناتینگ، ‌متخصص تمرینات قدرت و هوازی معتقد است: «بسیاری از خانم‌ها از این دستگاه به این خاطر استفاده می‌کنند که فکر می‌کنند میزان چربی‌های ران و باسن‌شان را کم می‌کند، اما این اتفاق اصلا نمی‌افتد. آنها نمی‌توانند از این عضلات تثبیت‌کننده یا ترازگر به آن شیوه‌ای که ما از آنها استفاده می‌کنیم، کار بکشند. 
کاهش چربی‌های ران، نیازمند کاهش چربی کل بدن است، که غالبا از طریق یک برنامه کلی رژیم غذایی و ورزش می‌توان به آن دست یافت. برای ورزیدگی عضلات،‌ بهتر است این عضلات را با حرکت لانگ، خصوصا لانگِ بغل تقویت کنید.
۲.پیچ و تاب خوردن و چرخیدن با تخته چوبی در پشت سر
شاید با خود فکر کنید که با این کار، کمرتان باریک‌تر خواهد شد، اما این حرکت تأثیر بسیار خفیفی به همراه دارد. می‌توانید میلیون‌ها بار این حرکت را انجام دهید، اما هیچ مقاومت و تلاشی برای آن نیاز نخواهید داشت و کمرتان هم باریک‌تر نمی‌شود. برای تقویت عضلات بالاتنه، باید حرکاتی بر خلاف جاذبه یا برخی از حرکات مقاومتی را انجام دهید.
به جای آن می‌توانید گزینه‌ کاربردی‌تر را انتخاب کنید. به حالت ایستاده، حرکت وود-چاپ را با توپ طبی انجام دهید. (روی زمین و بر زانو بنشینید و توپ را در کنار خود نگه دارید، بعد آن را به شکل اریب و درعرض بدن به سمت بالا ببرید و بعد در سمت دیگر این حرکت را انجام دهید.)
۳.کیک‌بک‌ پشت بازو
خانم‌ها معتقدند که این حرکت، که طی آن شما دمبلی را نگه داشته، دست‌هایتان را باز می‌کنید و تا پشت می‌برید، باعث رها شدن از شر افتادگی پوست در قسمت بالای بازو خواهد شد. انجام این حرکت با وزنه‌ای مناسب و فرم درست ایستادن، کار دشواری است.
این حرکت بر دو چیزی که شما نیاز دارید، تأثیر نخواهد داشت: رشد و بزرگ شدن عضلات و کاهش چربی‌ها. به جای آن سعی کنید که برای سوزاندن چربی و مقاومت بازو، از تمرینات تقویتی عضلات سه‌سر مانند پشت بازو استفاده کنید.
۴.حرکت پروانه با دمبل در دسته‌های گروهی
این حرکت، یکی از معروف‌ترین حرکت‌ها در کلاس‌های ایروبیک محسوب می‌شود، و شامل بالا نگه داشتن دمبل و حرکت آن به سمت کناره‌ها و آوردن آنها به سمت سینه است. این حرکت باعث تقویت عضلات شانه می‌شود،  اما اگر می‌خواهید عضلات سینه‌تان هم ورزیده شود، باید برای انجام آن روی نیمکت‌های مخصوص دراز بکشید. جاذبه در این حرکت به شکل افقی تأثیری نخواهد داشت. 
به جای این حرکت می‌توانید به پشت روی نیمکت مخصوص و یا توپ‌های محکم دراز بکشید و حرکت پروانه را انجام دهید: دمبل‌ها را در دست‌ گرفته و آنها را باز کنید، هر دو رو به بالا، و بعد بلندشان کنید در حالی که آرنج‌تان تنها کمی خم شود، تا زمانی که در امتداد سینه به هم نزدیک می‌شوند. در صورت نیاز می‌توانید روی زمین هم دراز بکشید و این حرکت را انجام دهید اما در این وضعیت، دایره حرکتتان کمی محدود خواهد شد.
منبع:‌ lifescript 

اشتباهات رایج ورزشی آقایان در باشگاه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ