استفاده‌های فوق‌العاده از شیرنارگیل

مهرناز زاوه
هرچند بسیاری از ما از خوردن نارگیل داغ‌شده در شیرینی‌ها، پایِ خامه‌دار و یا در قالب مزه‌دار کردن دسرمان واقعا لذت می‌بریم، اما شاید عده معدودی باشند که بدانند نارگیل به طور کلی و شیرنارگیل به طور جزئی مزایای زیادی برای سلامت انسان به همراه دارد.

هرچند بسیاری از ما از خوردن نارگیل داغ‌شده در شیرینی‌ها، پایِ خامه‌دار و یا در قالب مزه‌دار کردن دسرمان واقعا لذت می‌بریم، اما شاید عده معدودی باشند که بدانند نارگیل به طور کلی و شیرنارگیل به طور جزئی مزایای زیادی برای سلامت انسان به همراه دارد. در حال حاضر محققان در تلاشند تا روش‌های درمانی مختلف شیرنارگیل را شناسایی کنند. در اینجا به حقایقی درباره شیر نارگیل و آب نارگیل همراه با خواص التیام‌بخش آن می‌پردازیم.
شیرنارگیل چگونه ساخته می‌شود؟
بسیاری از افراد نمی‌دانند که چطور می‌توان به شکل درستی، شیرنارگیل را تهیه کرد. معمولا بعد از فشردن مغزیِ یک نارگیل آبدارِ و سفید و رسیده، شیر به دو شکل به دست می‌‌آید: رقیق و غلیظ.
شیر رقیق نارگیل به طور مستقیم از قسمت مغزی آن با نخستین فشار به دست می‌آید. بعد مغزی آن سابیده شده، آن را در آب داغ می‌خوابانند و بعد داخل یک پارچه پنبه‌ای درشت‌بافت قرار داده و فشار می‌دهند و یا برای بار دوم در یک صافی با توری‌های فشرده قرار می‌دهند تا شیر غلیظ به دست آید. برای به دست آوردن شیر نارگیل کاملا رقیق که هنوز به طرق مختلف قابل استفاده است، این کار را انجام می‌دهند. 
آبی که از قبل داخل میوه وجود دارد اغلب در قالب آب نارگیل استفاده می‌شود و مزایای زیادی برای سلامت به همراه دارد.
نکات مهم درباره شیرنارگیل 
هرچند متخصصان تا چند دهه قبل مصرف شیرنارگیل را به خاطر محتوای بالای چربی داخل آن توصیه نمی‌کردند، اما تحقیقات اخیر توانسته جنبه‌های ارزشمندی از این مایع را نشان دهد که می‌توان به روش‌های مختلف برای ارتقای سطح سلامت از آن استفاده کرد. 
هرچند شیرنارگیل سرشار از کالری و چربی اشباع‌شده است، اما بسیار شبیه شیر انسان بوده و حاوی مواد مغذی مهم و محتوای فیبری است. شما می‌توانید شیرنارگیل مورد نظرتان را در خانه درست کنید. اما برای راحتی بیشتر، می‌توانید آن را به شکل آماده در قوطی یا بطری از فروشگاه‌های مواد غذایی خریداری کنید. اگر در آن را باز کردید حتما تا دفعه بعد آن را در یخچال نگهداری کنید، چون اگر این کار را نکنید ممکن است ترش شود. 
استفاده از شیرنارگیل برای ارتقای سلامتی
از مزیت‌های شیرنارگیل برای سلامت می‌توان به ترکیبات ضدویروسی و ضدسرطان‌زای موجود در آن اشاره کرد. در واقع استفاده از آن در قالب روش درمانی مکمل برای بیماری‌های مزمن مختلف که هیچ نوع نشانه‌ای ندارند مانند HIV مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته است.
اگر از بیماری ویروسی مزمنی مانند تبخال رنج می‌برید، می‌توانید از پزشک بخواهید پیش از نوشیدن شیرنارگیل، از شما تست خون بگیرید و چند هفته بعد دوباره آزمایش خون بدهید تا تأثیر این شیر را ببینید.
حواستان به میزان کالری هم باشد. یک فنجان پُر از شیرنارگیل غلیظ بیش از ۵۰۰ کالری دارد. برای شروع بهتر است با نصف فنجان در روز کار را آغاز کنید تا ببینید آیا تأثیرات مثبت یا منفی بر روی بدن‌تان به همراه دارد یا نه. فراموش نکنید که شیرنارگیل باعث کاهش کلسترول هم می‌شود. به خاطر همین است که بیش از ۵۰ درصد از محتوای چربی آن تشکیل‌شده از اسید لوریک است.
شیرنارگیل در دستورالعمل‌های مختلف آشپزی
مردم در سرتاسر دنیا از غذاهای خوشمزه آسیایی که از شیرنارگیل در آنها استفاده شده باشد لذت می‌برند؛ مثلا غذای تایلندی و برخی از غذاهای هندی با استفاده از شیرنارگیل و روغن نارگیل درست می‌شود که باعث می‌شود سهم منحصر بفردی در بسیاری از غذاها را به خود اختصاص دهد.
سوای نوشیدنی‌ها و غذاهای اشتهاآور حاوی شیرنارگیل، می‌توان آن را به غذای اصلی، کنار غذا و دسر اضافه نمود. از دیگر روش‌های معروف استفاده از شیرنارگیل، استفاده از آن به شکل خامه یا شیرین‌کننده برای قهوه و چای است. شیرنارگیل پودری را هم می‌توانید در ناهار یا سفرهای ماجراجویانه‌تان استفاده کنید.
تأثیر شیرنارگیل بر روی پوست
متخصصان زیبایی معتقدند که استفاده موضعی از شیرنارگیل باعث بهبود وضعیت پوست و از بین رفتن مشکلات آن می‌شود. در واقع شیرنارگیل می تواند باعث پاکسازی و مرطوب کردن پوست شود. 
بسیاری از محصولات زیبایی با کیفیت بالا یا از شیرنارگیل ساخته شده و یا حاوی آن است. این محصولات شامل لوسیون بدن، کرم صورت، صابون شستشوی بدن، شامپوی سر، نرم‌کننده مو، ژل مو، شامپوی بدن و غیره است.  
وقتی می‌خواهید برای این نوع مصارف، از محصولات حاوی شیرنارگیل استفاده کنید حتما دقت کنید که حاوی هیچ نوع ماده شیمیایی مانند رنگ‌ها یا عطرهای صنعتی نباشد و ترجیحا مواد نگهدارنده هم نداشته باشد. هنگام خرید حتما از این مسئله مطمئن شوید که در محصول مورد نظرتان از شیر نارگیل استفاده شده است، نه یک جایگزین صنعتی. از طرفی حواستان باشد که درجه مراقبت آن در برابر نور خورشید یعنی SPF آن حدود ۱۵ یا بالاتر باشد.
منبع: lifescript 

ترفندهایی برای زیبایی با استفاده از روغن نارگیل

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ