آیا تستی برای تشخیص بیش فعالی در کودکان وجود دارد؟

مهرناز زاوه
تشخیص اختلال کم توجهی-بیش فعالی در کودکان از ۳ سالگی امکان پذیر است. با این حال، تشخیص این اختلال تا قبل از سن مدرسه دشوار است.

برای آنکه اختلال کم توجهی-بیش فعالی تشخیص داده شود، کودک باید به یک روانپزشک متخصص یا پزشک اطفال آموزش دیده مراجعه کند. هیچ تستی برای تشخیص اختلال کم توجهی-بیش فعالی وجود ندارد. به گزارش مؤسسه ملی تعالی بهداشت و مراقبت (NICE)، تشخیص پزشک باید بر اساس اصول زیر انجام بگیرد:
•بررسی سوابق کامل علائم کودک (مدت زمان وجود علائم و میزان اثرگذاری آنها بر زندگی کودک)؛
•بررسی زمینه‌های مختلف زندگی کودک (خانه، مدرسه، مهد و غیره) برای تایید حضور نشانه‌های بیماری در محیط‌های مختلف؛
•ارزیابی رفتاری کودک با بررسی عملکرد تحصیلی، اعم از نمرات، کارت‌های گزارش، نمونه تکالیف و غیره؛
•مدت زمانی که کودک علائم بیماری داشته است (علایم باید قبل از سن ۷ سالگی وجود داشته باشند و حداقل تا ۶ ماه ادامه یابند)؛
•بررسی اینکه علائم بر عملکرد تحصیلی، اجتماعی و سلامت روانی کودک اثرگذار بوده اند یا خیر؛
•بررسی نظر کودک درباره تاثیری که علائم بیماری بر زندگی او دارد؛
•ارزیابی نقاط عطف در دوران کودکی و سوابق روانپزشکی.
تشخیص اختلال کم توجهی-بیش فعالی در کودکان از ۳ سالگی امکان پذیر است. با این حال، تشخیص این اختلال تا قبل از سن مدرسه دشوار است. چون کودک باید در محیط‌های اجتماعی مختلف با مشکلات مشابهی مواجه شود. از آنجایی که کودکان پیش دبستانی اغلب به مهد فرستاده می‌شوند، شانس کافی برای تشخیص مشکلات وجود ندارد. علاوه بر این، کودکان پیش دبستانی اغلب نشانه‌هایی از رفتار بیش فعالی دارند که به خودی خود برطرف می‌شود. این رفتارها در میان پسران شایع‌تر است.
اختلال کم توجهی-بیش فعالی چطور درمان می‌شود؟
تشخیص دقیق اختلال کم توجهی-بیش فعالی توسط یک تیم پزشکی مجرب و به رهبری یک متخصص اطفال یا روانپزشک انجام می‌گیرد. با این حال، اگر علائم حاد نباشند می‌توانید به تشخیص یک پزشک عمومی نیز اطمینان کنید. پزشکان اغلب والدین را به شرکت در یک برنامه آموزشی ارجاع می‌دهند. وقتی اختلال کم توجهی-بیش فعالی در کودک تشخیص داده می‌شود، ارزیابی‌های لازم برای تعیین شدت علائم و میزان تاثیر آنها بر زندگی کودک انجام می‌گیرد. این ارزیابی‌ها نحوه درمان کودک را هدایت می‌کنند.
اگر وضعیت کودک شما متوسط (نه خفیف یا حاد) تشخیص داده شده باشد، بنا بر توصیه مؤسسه ملی تعالی بهداشت و مراقبت باید به همراه فرزندتان در یک برنامه آموزشی شرکت کنید.
اگر وضعیت کودک شما حاد تشخیص داده شده باشد، باید از دارو درمانی برای رفع مشکل فرزندتان کم بگیرید. مصرف دارو صرفا با دستور یک پزشک متخصص آغاز می‌شود و کودک باید از نزدیک تحت مراقبت باشد. با این حال، صرف نظر از شدت علائم، مصرف دارو به کودکان پیش دبستانی توصیه نمی‌شود.
صرف نظر از نوع درمان، رعایت رژیم غذایی و ورزش منظم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ورزش منظم آخرین چیزی است که والدین معمولا به کودکان کم توجه و بیش فعال توصیه می‌کنند. چون اکثر این کودکان بی‌وقفه در حال جنب و جوش هستند. توجه به رژیم غذایی این کودکان نیز دشوار است. اگر فرزندتان در خوردن غذا مشکل دارد، بهتر است از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید.
(منبع: parenting)

آیا تغییر رژیم غذایی و مکمل‌ها به درمان بیش فعالی کودکان کمک می‌کند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
فرزانه

فرزانه

1394-10-19 - 18:19 پاسخ

با سلام ُو خسته نباشید سوالی داشتم خدمت شما اینکه پسر من یک سال است که دارو مصرف میکنه و می خوام بدونم که ایا کار درستی است مصرف این دارو ها درسته من علایم مثبت زیاد دیدم تو این مدت ولی همیشه برام سواله که تا کی این قرص ها ادامه خواهد داشت

admin

admin

1394-10-19 - 18:19


جهت دریافت مشاوره تلفنی از پزشکان وبسایت الو دکتر می توانید

روزهای : شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 21 ازطریق تلفن ثابت با شماره تلفن  9099071353 تماس بگیرید

پزشکان وبسایت الو دکتر آماده پاسخگویی به سوالات شما میباشند .