دلیل اصلی خواب‌آلودگی طول روز چیست؟

مهرناز زاوه
اگر فردی هستید که هر شب بین ۱۰ تا ۱۲ ساعت می‌خوابید و هم‌چنان وقتی بیدار می‌شوید احساس خستگی دارید، وقت آن است که چرخه خوابتان را مجددا مورد ارزیابی قرار داده و با متخصص خواب مشورت کنید.

مقالات متعددی درباره اهمیت خواب کافی و این‌که بی‌خوابی چطور می‌تواند تأثیر مضری بر سلامت شما در طولانی‌مدت داشته باشد منتشر شده است. این حقیقتی شناخته‌شده است که خوابیدن مزایای فراوانی دارد و برای بقای شما بسیار حیاتی است. با این حال، افراد معدودی هم هستند که بیش از ۹ ساعت در روز می‌خوابند و هم‌چنان احساس بی‌حالی، خستگی و خواب آلودگی شدید در طول روز دارند.
اگر فردی هستید که هر شب بین ۱۰ تا ۱۲ ساعت می‌خوابید و هم‌چنان وقتی بیدار می‌شوید احساس خستگی دارید، وقت آن است که چرخه خوابتان را مجددا مورد ارزیابی قرار داده و با متخصص خواب مشورت کنید.
سعی کنید این مسئله را به هیچ‌وجه دست‌کم نگیرید؛ چرا که پُرخوابی با سکته مغزی و بیماری‌های تخریب‌کننده عصب‌ها مانند بیماری آلزایمر و پارکینسون مرتبط است. در اینجا به چند نمونه از انواع پُرخوابی اشاره می‌کنیم که باید نسبت به آن آگاه باشید.
حمله‌ خواب
این بیماری، یک اختلال مزمن و عصب‌شناختی است که تنها ۰.۰۲۶ درصد از کل افراد دچار آن می‌شوند. این بیماری به دلیل عدم توانایی در حفظ چرخه خواب و بیداری بدن رخ داده و منجر به حالت خواب‌آلودگی بیش از حد در طول روز می‌شود. از دیگر علائم آن، حمله خواب حیوانی است که به خاطر کمبود ناگهانی اختیاری عضلانی رخ می‌دهد که مسبب آن احساسات عمیق مانند خنده، عصبانیت و یا هیجان است.
پُرخوابیِ گزین‌آسیب
این هم یکی دیگر از بیماری‌های نادر بوده و تحقیقات نشان می‌دهد که میزان تکثر بروز آن ۱۰ برابر کمتر از حمله خواب است. پُرخوابیِ‌گزین‌آسیب را به نام «دوره خواب شبانگاهی طولانی یا طبیعی» تعریف می‌کنند که با خواب‌آلودگی شدید طول روز همراه است. برخلاف بیمارانی که دچار حمله خواب می‌شوند، آن دسته از افرادی که از پُرخوابی گزین‌آسیب رنج می‌برند در طول شب خوب و طبیعی می‌خوابند و با وجود آن، در طول روز حداقل یک تا دو ساعت اضافه‌تر خوابیده و دچار خواب‌آلودگی مفرط هستند.
منبع: thehealthsite

تاثیر منیزیم در تنظیم چرخه خواب و بیداری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ