عینک 20 هزارتومانی؟!

faateme1366
حمید ثابت‌قدم، رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان عینک تهران، چندی پیش در یک کنفرانس مطبوعاتی میزبان خبرنگاران و اصحاب رسانه بود و به پرسش‌های آنها پاسخ داد و ضمنا گلایه‌هایی را آشکارا مطرح کرد که در ادامه می‌خوانید:

«ما پیگیر این موضوع هستیم. حتی با دکتر هاشمی هم نشستی داشتیم و از ایشان به‌عنوان راس هرم چشم‌پزشکان ایران و وزیر بهداشت و درمان درخواست کردیم شرح وظایف را تفکیک و مشخص کنند. حدود 15 سال است که چشم‌پزشکان ما در مطب‏ها، عینک‌ نیز می‏‌فروشند. متاسفانه بینایی‌سنج‌های ما به‌عنوان دستیار چشم‌پزشکان تربیت شده‏اند. افراد برای عرضه کالا، طبق ماده 91 قانون نظام صنفی، باید حتما از اتحادیه مربوطه جواز کسب تهیه کنند اما متاسفانه در بیمارستان‏ها و کلینیک‏ها هیچ‌گونه نظارتی نیست اما اعضای صنف ما که زیر فشار جواز کسب کرده‏اند، حق عضویت سالانه پرداخت می‏کنند، نظارت مستقیم اتحادیه روی کالاهایشان وجود دارد و با محصولات تقلبی برخورد می‏شود، ولی ما حق ورود در بیمارستان و کلینیک‏ها نداریم. عینکی که در واحدهای صنفی ما به قیمت 150 هزارتومان به فروش می‏رسد، در مطب‏های چشم‌پزشکی 500 هزارتومان فروخته می‏شود. بیشتر واحدهای صنفی ما هیچ نسخه‏ای دریافت نمی‏کنند و فروش آنها برای عینک آفتابی است چراکه عینک‏های طبی در خود مطب‏ها فروخته می‏شود. توصیه می‏کنیم مردم از فروشگاه‌هایی خرید کنند که جواز کسب داشته باشند چرا که بازرسان، واحدهای صنفی تحت پوشش ما را نظارت می‏کنند و اگر آنها عینک تقلبی داشته باشند، با آنها برخورد خواهد شد و جریمه می‏شوند. در مواردی حتی پلمپ هم انجام شده است.

     البته ما نمی‏توانیم به بیمارستان‏ها، مطب‏ها و مراکز درمانی دیگر ورود پیدا کنیم اما در واحدهای صنفی خودمان به شدت با این موضوع برخورد می‏کنیم. ما چند بار با شهردار تهران نامه‌نگاری و عنوان کرده‏ایم این موضوع سلامت جامعه را معرض خطر قرار می‌دهد و چشم مردم آسیب می‏بیند؛ مثلا دستفروشان عینک‏هایی با قیمت 20 تا 30 هزارتومان می‏فروشند. ما از مردم تقاضا می‏کنیم از دستفروشان خرید نکنند چرا که باعث آسیب چشم خودشان می‏شوند. برندهای اصلی هنوز هم از 500 هزارتومان به بالا به فروش می‌رسند و عینک‏های زیر این نرخ به هیچ‌وجه اصل نیستند. برخی از دستگاه‏ها مورد تایید اتحادیه است و برخی دیگر متاسفانه حتی کنار خیابان هم قرار دارند و دستفروشان برای همان عینک 20 هزارتومانی هم تایید UV400 را انجام می‏دهند. ساخت عینک یک کار فنی- مهندسی است و هیچ ربطی به بینایی‌سنجی ندارد و شرح وظایف هرکدام جداگانه است»

منبع: هفته نامه سلامت

کودکان حتما از عینک آفتابی استفاده کنند

به جای عینک این ماده غذایی را به چای خود اضافه کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ