قرص تتراسایکلین برای چیست؟

parya
قرص تتراسایکلین برای موارد مختلفی مصرف می شود که عموما برای درمانت عفونت ها می باشد. برای اطلاع دقیق از جزئیات موارد مصرف قرص تتراسایکلین با ما باشید.

قرص تتراسایکلین از قرص هایی است که در خانه ی هر ایرانی یافت می شود و نام آن به طور مکرر شنیده می شود و غالبا برای بیماری های عفونی مصرف می شود. اگر در منزلتان این قرص وجود دارد ولی نمی دانید قرص تتراسایکلین برای چیست و برای درمان چه عارضه ای استفاده می شود این مقاله را بخوانید.

موارد مصرف:

قرص تتراسایکلین، در درمان عفونت های ناشی از ارگانیسم های حساس استفاده می شود. همچنین در عفونت های بدون عارضه مجرای ادرار، اندوسرویکال و رکتال کاربرد دارد.
کپسول تتراسایکلین، برای درمان بیماری های بروسلوز یا تب مالت، درمان جوش یا آکنه و شیگلوز یا اسهال خونی باسیلی نیز استفاده می شود. همچنین در درمان بیماران مبتلا به گونوره و سیفلیس که به پنی سیلین حساس هستند نیز کاربرد دارد.
پماد موضعی تتراسیکلین 3 درصد، در درمان موضعی عفونت های چرکی سطح پوست ناشی از ارگانیسم های حساس مصرف می شود (همچنین پماد تتراسایکلین 3 درصد برای زخم، سوختگی، ختنه و سایر آسیب های پوستی استفاده می شود تا از عفونت های چرکی پیشگیری نماید). همچنین پماد تتراسایکلین 3 درصد در درمان موضعی جوش های پوستی یا آکنه کاربرد دارد.
پماد چشمی تتراسیکلین یا تتراسایکلین، در عفونت های سطحی چشم ناشی ار ارگانیسم های حساس کاربرد دارد و همچنین درمان کمکی (همراه با داروهای سیستمیک) در بیماری تراخم محسوب می شود.

مکانیسم اثر:

تتراسیکلین یا تتراسایکلین یک آنتی بیوتیک باکتریواستاتیک است که بعد از انتقال فعال به درون باکتری، به صورت برگشت پذیر به زیر واحد 30S ریبوزوم باکتری متصل شده و باعث مهار سنتز پروتئین توسط باکتری می گردد.

فارماکوکینتیک:

نیمه عمر تتراسایکلین 6 تا 12 ساعت است.
این دارو بدون تغییر از راه ادرار دفع می شود.

نکات با اهمیت:

تتراسایکلین در کودکان زیر 8 سال منع مصرف دارند. زیرا می تواند باعث اختلال در ساخت استخوان و دندان شود و رنگ دندان ها را تغییر می دهد به دلیل این که تتراسیکلین به آسانی به کلسیمی که در استخوانهای تازه تشکیل شده یا در دندانهای کودکان کم سن رسوب کرده است، متصل می شود.
اگر تتراسیکلین در بارداری استفاده شود، می تواند با رسوب در دندانهای جنین، موجب فلوئورسانس، تغییر رنگ و دیسپلازی مینای دندان گردد. تتراسیکلین می تواند در استخوانهای جنین رسوب کرده و باعث ایجاد ناهنجاری های استخوانی یا توقف رشد شود.
تاریخ مصرف تتراسیکلین اهمیت زیادی دارد، زیرا اگر دارویی که تاریخ مصرف آن گذشته باشد مورد استفاده قرار گیرد می تواند باعث ایجاد سمیت کلیوی شود به دلیل این که مصرف تتراسیکلین تاریخ گذشته در ایجاد اسیدوز توبولی کلیوی و سایر اشکال آسیب کلیوی که منجر به احتباس ازت می شوند، دخیل است.

موارد منع مصرف:

تتراسایکلین در افرادی که حساسیت مفرط به دارو دارند، منع مصرف دارد.
تتراسایکلین در بارداری به خصوص در نیمه دوم بارداری منع مصرف دارد.
تتراسایکلین در کودکان زیر 8 سال منع مصرف دارد.

موارد احتیاط:

افرادی که دچار اختلال عملکرد کلیه هستند.
افرادی که دچار اختلال عملکرد کبد هستند.
افرادی که مستقیما در معرض نور خورشید و یا اشعه ماوراء بنفش قرار دارند

تداخلات دارویی:

تتراسایکلین اثر داروهای ضد انعقادی خوراکی را افزایش می دهد.
مصرف تتراسیکلین باعث کاهش تاثیر داروهای ضد بارداری خوراکی می شود.
مصرف همزمان آنتی اسید ها، کلسیم، آهن و منیزیم با ایجاد کمپلکس غیر قابل حل با تتراسیکلین باعث کاهش جذب این دارو می شوند.
مصرف همزمان کلستیرامین، جذب تتراسیکلین خوراکی را کاهش می دهد.
مصرف همزمان لبنیات یا غذا های حاوی کلسیم با ایجاد کمپلکس غیر قابل حل با تتراسیکلین باعث کاهش جذب این دارو می شوند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ