با این ترفند ها منابع گرد و خاک منزل تان را تمییز کنید

پانته آ توتونپیان
راه حل اکثر مسائل خانه داری، شناخت منشأ آن هاست. درصد بالایی از گردوغبار خانه از وسائل و مبلمان و حتی ساکنان خانه نشأت می گیرد.

بدن ما دائما ذرات ریزی از پوست را دفع می کند. دائما الیافی که به سختی قابل رؤیت هستند از لباس ها، مبلمان، پارچه ها و ملحفه ها می ریزند. این موارد را با گرد وغباری که از بیرون، داخل خانه می آیند جمع کنید؛ نقاط کم رفت و آمد خانه محل مناسبی برای جاگیر شدن این گرد و خاک است. با به کار بستن راهنمایی های این چگونه؛ می توانید این سرچشمه ها را از بین ببرید.چگونه

کمدها

کمدها مخزن گرد وغبار و پر از الیاف ریز لباس ها، حوله و رختخواب هستند. درست است که نمی توان از ریزش الیاف جلوگیری کرد اما می توان آن ها را طوری نگه داشت که تمیز کردنشان راحت تر باشد. وسائل داخل قفسه ها را در کیف یا جعبه قرار دهید. ظرف های پلاستیکی شفاف بهترین گزینه هستند. آن ها از ورود الیاف به داخل ممانعت می کنند، لذا تمیز کردن و دستمال کشیدن قفسه ها بسیار آسان خواهد بود.
لباس هایی را که به ندرت می پوشید، کاور کنید. لباس های زمستانی فقط در زمستان کاربرد دارند اما در تمام طول سال باعث ریزش الیاف از خود می شوند پس بهتر است آن ها را جمع آوری کنید و فقط در فصل زمستان استفاده کنید.
کف کمدها را تمیز و مرتب نگه دارید. کمدهای شلوغ و درهم برهم هنگام جاروبرقی کشیدن نادیده گرفته می شوند. اما یک کمد هر قدر هم که بزرگ باشد فقط چند لحظه وقت برای جاروبرقی کشیدن را به خود اختصاص می دهد تا تمیز شود.

کفپوش ها

جاروبرقی های عمودی برای فرش ها مناسب ترند. اگر چه بسیاری از جاروبرقی ها با سری جارویی، کارایی بهتری دارند اما برای کفپوش های چوبی، سرامیکی یا پلاستیکی جاروبرقی بدون سری بهترین انتخاب می باشد (یا با سری که بتوان آن را برداشت). سری روی کفپوش های سخت نه تنها خوب نیست بلکه باعث صدمه آن ها می شود و گرد و خاک را به هوا می برد.

تختخواب ها

تختخواب گرم و نرم، بزرگ ترین توزیع کننده گرد وغبار است. تختخواب علاوه بر ریزش الیاف خود، ذرات پوست ما را هم به خود می گیرد. لذا هربار که شما غلت می زنید مقدار قابل توجهی از این گرد وغبار را بیرون می فرستد. ملحفه ها و روبالشی ها را هر هفته بشویید. گرد وغبار آن هایی را که قابل شستشو نیستند (مانند پتو و روتختی) با تکاندن بگیرید. هنگام تعویض روبالشی و ملحفه های کثیف گرد وخاک به پا نکنید. توجه کنید حتی ملحفه های تمیز هم باعث ریزش الیاف می شوند.

مبل ها

پارچه رومبلی علاوه بر ریزش الیاف خود گرد وغبار اطراف را جذب می کند و با هر نشست و برخاست آن ها را می پراکند. اگر به هر دلیلی نمی خواهید از مبل با رویه چرم یا پلاستیک (وینیل) 3 راه برای کاهش گرد وغبار از روی پارچه رومبلی وجود دارد:
– گرد وغبار عمدتا روی سطوح افقی می نشیند، آن ها را هر هفته جاروبرقی بکشید و سطوح عمودی را هر ماه.
– کوسن ها و بالش ها را بیرون بتکانید. اگر این کار خوب انجام شود بهتر از جاروبرقی گرد وغبار را دور خواهد کرد.
– می توانید برای صندلی ها و کاناپه ها روکش تهیه کنید و آن ها را در ماشین لباسشویی بشویید.

فرش ها

فرش ها بزرگ ترین مخزن گرد وغبار هستند، منبعی بزرگ از الیاف که گرد وغبار را هم چون یک اسفنج بزرگ جذب می کنند و با هر گام، غبار را در هوا معلق می سازد.
برخی از افراد آلرژیک بهترین راه را برداشتن فرش ها و نصب کفپوش های چوبی یا سرامیکی می دانند. در غیر این صورت باید مرتبا جاروبرقی بکشند. قالیچه های بزرگ را هفته ای یکی دو بار جارو کنید. آن ها باید هر از گاهی بیرون از خانه به خوبی تکانده شوند.

فیلترها

بیشتر گرد وغبارهای قابل رؤیت قبل از این که وارد سیستم سرمایش و گرمایش شوند، روی کف و مبلمان می نشینند. بنابراین هیچ صافی ای این گرد وغبار را از بین نمی برد. اما تبدیل فیلتر قدیمی به پیشرفته در مهار گرد وغبار موفق تر عمل می کند. یک فیلتر پیلی دار الکترواستاتیک می تواند همه گرد غباری را که به سمتش می روند جذب کند. این فیلترها را هر ماه کنترل و در صورت کثیف شدن، تعویض کنید؛ مخصوصا اگر در خانه حیوان نگه داری می کنید. فیلترهای کثیف می توانند جریان هوا را محدود و به سیستم تهویه آسیب برسانند.

حین تمیز کردن خانه چقدر کالری می‌سوزانید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ