چه به سر عباس کیارستمی آمد؟+روایت کامل از خبرگزاری ها

پانته آ توتونپیان
بریده هایی از متن خبرگزاری های رسمی، از زمانی که عباس کیارستمی در بستر بیماری به سر می برد تا زمان مرگش را در این مقاله جمع آوری کرده ایم.

علی جنتی درباره روند درمانی عباس کیارستمی گفت: دو سه شب قبل به مجرد اینکه توسط رئیس سازمان سینمایی از ماجرا مطلع شدم، بلافاصله با دکتر هاشمی وزیر بهداشت تماس گرفتم و وضعیت ایشان را تشریح کردم. او افزود: به قرار اطلاع، گویا وزیر بهداشت هم خودشان سرکشی کردند و در حال حاضر پزشکان متخصص را فراخوانده تا ایشان (کیارستمی) تحت مراقبت و رسیدگی باشد؛
(متن کامل خبرتابناک ) 

هاشمی در باره عیادت خود در 13 فروردین ماه امسال از کیارستمی گفت: در سیزدهم فروردین آقای جنتی با من تماس گرفتند و من هم بعد از آن برای عیادت از آقای کیارستمی آمدم. 
(متن کامل خبر در ایسنا)

محمد شیروانی  پس از اینکه به ملاقات عباس کیارستمی رفت؛ یادداشتی نوشت. این نوشته این چنین آغاز شده است: عباس کیارستمی بار دیگر به بیمارستان منتقل شد. از آقای وزیر بهداشت عاجزانه درخواست می‌کنم تا دیر نشده ایشان را به بیمارستانی خارج از کشور اعزام کند. من هفته گذشته برای عیادت خانه ایشان بودم. ناچارم اورژانسی بودن ماجرا را به اخلاق ترجیح بدهم 
(متن کامل خبر در ایلنا)

بهمن کیارستمی: امروز همه می‌گویند: مگه نمی‌دونستید که نیمه دوم اسفند نباید می‌رفتید بیمارستان، آخه اون‌موقع که وقت عمل جراحی نیست… انگار همان‌طور که موسم گل و وقت شکوفه داریم، موسم عمل جراحی هم داریم و یکی، دوماهی باید منتظر نشست که داروهای بیهوشی رنگ بیندازند و جراحان سر شوق بیایند. حالا جراحان ما هم مسئول و حاذق و کاردان. عفونت پس از عمل که در حوزه کاری جراح نیست. هست؟ نمی‌دانم. در این چند هفته آن‌قدر اطلاعات ضدونقیض شنیده‌ام که پزشک هم بودم چیزی سر درنمی‌آوردم، اما آن‌قدر فهمیده‌ام که عفونت، در حوزه کار پزشک عفونی است و بیماری که به هر دلیل، دو عمل جراحی را از سر گذرانده (تا پیش از آغاز تعطیلات) و بیش از یک هفته در بخش‌ آی‌سی‌یو بستری شده، بیش از هر چیز در معرض عفونت است. اگر هنوز دست و دلمان می‌لرزد و می‌دانیم تا درمان کامل راه درازی در پیش داریم، نه به دلیل نگرانی از سرطان، بلکه به دلیل نگرانی از طبعات عفونت است. حالا در این شرایط، پزشکی را که لااقل بنده در این مدت به‌عنوان پزشک عفونی بالای سر بیمار دیدم، پس از بازگشت از تعطیلات دوهفته‌ای در مصاحبه‌ای گفته که ایشان پزشک معالج نبوده و پزشک مشاور بوده و نیز گفته: «چون آقای کیارستمی به‌عنوان بیمار عفونی در بیمارستان بستری نشدند بنابراین پیش‌بینی عفونت بعد از عمل وجود نداشته وگرنه هرگز بیمارستان را ترک نمی‌کرده‌اند».
تقصیر را گردن کسی نمی‌اندازیم. تعطیلات برای همه لازم است، به‌خصوص برای پزشکان که در محیط خوشایندی فعالیت نمی‌کنند و لازم است آب و هوا عوض کنند. همین‌طور برای بقیه شاغلان؛ از معلم و خبرنگار و قاضی و مهندس گرفته تا کارمندان شهرداری و منابع طبیعی همه به تعطیلات نیاز دارند، اما حاضرم تعهد کتبی و محضری دهم که این کشور آن‌قدر جای خوش آب‌وهوا و دیدنی دارد که بشود تمام سال را در آن سفر کرد.  در اغلب جاهای دنیا اگر بیشتر مسئولان در یک زمان پستشان را ترک کنند و بروند، به آن می‌گویند: «اعتصاب». 
عواقب «اعتصاب» را هم دیده‌ایم و شنیده‌ایم. ولی برای ما که به قول داریوش شایگان « در تعطیلات تاریخی به‌سر می‌بریم»، چند هفته که قابلی ندارد. 

(متن کامل خبر در جام نیوز)

دکتر احمد میر تمایلی به گفت‌وگو در این باره ندارد و تاکید دارد که آقای کیارستمی چنین سخنانی بر زبان نیاورده و ترجیح می‌دهد که به مطالبی که دیگران در این باره مطرح می‌کنند، پاسخ ندهد. این در حالی است که این جراح امروز به عیادت کیارستمی در بیمارستان آراد رفته و از وضعیت بیمارش اطلاع یافته است.

میر در این باره می‌گوید: آقای کیارستمی به دلیل دیگری در این بیمارستان حضور یافته و به زودی مرخص خواهد شد. حال ایشان خوب است و روند بهبودی را طی می‌کنند و هیچ مشکل خاصی ندارند، تنها لازم بوده که جهت پاره ای مسائل پزشکی زیر نظر متخصص شان باشند که به این دلیل بستری شده اند و پس از طی این روند، احتمالا طی امروز و فردا ترخیص خواهند شد.

این جراح در پاسخ به اینکه آیا صحت دارد جراحی وی توسط دستیار شما انجام شده، می‌گوید: تمایلی ندارم که درباره روند درمانی ایشان صحبت کنم و به این اندازه بسنده می‌کند که دستیار داشتن مربوط به بیمارستان های دولتیو دانشگاهی‌ست نه خصوصی. بنده در یک مرحله از جراحی ایشان حضور داشتم که با هماهنگی با ایشان صورت گرفته و همه چیز هم خوب پیش رفته است. ایشان اکنون روند بهبودی خود را طی می‌کنند و همین برای ما کافی است. برخی افراد مسائلی می‌گویند که من به ایشان واکنشی نشان نخواهم داد.

پزشک معالج کیارستمی در پاسخ به اینکه چگونه وقتی پدر شما به رحمت خدا رفته، از قرار جراحی شدن آقای کیارستمی توسط ایشان سخن به میان می‌آید، می‌گوید: حیف است وقتی مردم به هنرمندی مثل آقای کیارستمی این همه علاقه مند هستند، چنین مسائلی مطرح شود و حاوی این اشتباهات باشد. حال ایشان رو به بهبود است و حضورشان در بیمارستان دلیل دیگری دارد، وگرنه روند درمان ایشان طی شده و حالشان خوب است.
(متن کامل خبرتابناک ) 

در واقع با وجود دو بار ملاقات وزیر بهداشت و تغییر بیمارستان محل اقامت عباس کیارستمی و تأکیدات و پیگیری‌های شدید رسانه‌ها، وضعیت به گونه‌ای پیش رفته که او با هواپیما به پاریس منتقل شده و از آنجا به هلی کوپتر به بیمارستان انتقال یافته است. این شرایط انتقال نشان می‌دهد کیارستمی با اوضاع خوبی ایران را ترک نکرده و سیستم درمانی کشورمان -آن هم در بیمارستان های خصوصی مطرح- نتوانسته چنین بیماری را معالجه قطعی کند.

(متن کامل خبرتابناک ) 
کارگردان «خانه دوست کجاست» و «طعم گیلاس»، طبق پیگیری خبرنگار ایسنا جمعه توسط آمبولانس هوایی کمپانی MK۲، تهیه‌کننده فیلم جدیدش به پاریس منتقل شده است.
(متن کامل خبر در ایسنا)

در میان گروه دوستان و علاقمندان به کارگردان «خانه دوست کچاست» نگرانی هایی

هم از روند درمانی این فیلمساز دارند. از جمله این دسته از علاقمندان به سینمای ایران، منتقد روزنامه معتبر لوموند است که بارها در ستایش آثار عباس کیارستمی، مطلب نوشته و حتی در مطلب خود با تعجب پرسیده است که چرا نزدیکان و دوستان کیارستمی وقتی از بیماری او با خبر شده اند، برای درمان فوری، وی را به یک بیمارستان تخصصی و معتبر در فرانسه یا کشور دیگر اروپائی منتقل نکرده اند!؟

منبع : بانی فیلم،ایسنا،تابناک، ایلنا،جام نیوز 

آیا علت مرگ عباس کیارستمی خطای پزشکی بود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ