داستان کانال های همسریابی در تلگرام(بخش اول)

پانته آ توتونپیان
دیدگاه دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان درباره این موضوع

ازدواج کردن آن هم از طریق تلگرام ماجرای جدیدی است که این روزها توجه بسیاری از مردم و اهالی رسانه را به خود جلب کرده است. ماجرا خیلی عجیب نیست، کافی است عضو کانال‌های تلگرامی باشید تا به‌راحتی تبلیغ یکی از این کانال‌های همسریابی را ببینید و با یک کلیک عضو آن شوید. کانال‌هایی که بیشتر آنها بدون مجوز و نظارت نهادهای رسمی مشغول فعالیت هستند و همین موضوع باعث می‌شود تا پای سودجویان به‌راحتی به این کانال‌ها کشیده شود و هر خطری اعضای کانال یا افرادی که اطلاعات شخصی‌ خود را دراختیار کانال قرار داده‌اند، تهدید کنند.  درست است که شبکه‌های مجازی سرعت زیادی به زندگی انسان‌ها داده و بسیاری از کارها را برای‌شان راحت کرده‌اند و خدمات هیجان‌انگیزی را ارائه می‌کنند، اما چرا باید در همه ابعاد زندگی ما ورود کنند؟ و چرا  ما باید در‌ خصوصی‌ترین تصمیم زندگی‌مان به آنها اعتماد کنیم؟ با ما همراه باشید تا مروری بر فعالیت برخی از این کانال‌ها داشته باشیم و در ادامه صحبت‌های کارشناسان «سیب سبز» هرایر دانلیان مشاور زوج درمانی و حسن عسگری‌فر روانشناس  را در این زمینه بخوانید.

شعار‌های غیر‌واقعی کانال‌های همسریابی
یافتن همسر دلخواه‌تان را به عهده ما بگذارید!
اولین چیزی که با ورود به این کانال‌ها توجه هر فردی را به خود جلب می‌‌کند فایل‌های متعددی است که اطلاعات شخصی دختران و پسران شامل سن، تحصیلات، قد، وزن، عکس، علائق و مهریه مورد قبول آنها ذکر شده است. البته این داده‌ها به همین جا ختم نمی‌شود و صاحب فایل چند خطی درباره اعتقادات، سابقه ازدواج، خصوصیات اخلاقی و محل زندگی که برایش اهمیت دارد، نوشته‌ و ویژگی‌های مورد‌نظر برای همسر دلخواهش را نیز شرح داده است. به این ترتیب با مرور فایل‌ها هر کاربر می‌تواند فایل مورد‌نظر خود را انتخاب و نزدیک‌ترین شخص به روحیات و موقعیت  خود را به ادمین یا مسئول گروه معرفی کند تا او ‌ما بقی کارها را سامان دهد. 

از سیکل تا فوق‌لیسانس متناسب با سلیقه شما
کانال‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند متناسب با درخواست متقاضی عکس و اطلاعات شخصی او را برای عموم کاربران نمایش می‌دهد و در صورتی که متقاضی تمایلی به این کار نداشته باشد داده‌ها را نزد خود نگه داشته و تنها به افرادی که خصوصیات مورد‌نظر متقاضی را دارند فایل ارائه می‌شود. عضویت در این سایت‌ها آزاد است. با مرور فایل‌های موجود در این کانال‌ها با دختران، پسران، مردان و زنانی رو‌به‌رو می‌شوید که در میان آنها از سیکل تا دانشجوی دکترا دیده می‌شود. برخی آنها داخل کشور و برخی آنها از خارج کشور در جست‌و‌جوی همسر دلخواه خود هستند. برخی ویژگی‌های اخلاقی و اعتقادی را در اولویت قرار می‌دهند و برخی تحصیلات و سن و سال برای‌شان مهم است و گروهی زیبایی‌ها و جذابیت‌های ظاهری را شرط اول می‌دانند، اما همه این افراد یک نیت را دنبال می‌کنند و آن پیدا کردن همراهی است که بتوانند در کل زندگی روی او حساب کنند. 

حافظ اسرار متقاضیان هستیم!
به ازدواج مردم کمک می‌کنیم اما مدام در استرس هستیم
مهم‌ترین وظیفه در کانال‌های همسریابی برعهده مدیر یا ادمین گروه است. او باید تمام پیغام‌ها را رصد کند و دسته‌بندی درستی از فایل‌ها و تقاضاهای ذخیره شده داشته باشد. «ماهان» مدیر یکی از این کانال‌های همسریابی -که دوست ندارد نام کاملش منتشر شود-  در این باره می‌گوید: این کار وقت زیادی از مدیر گروه می‌گیرد و او باید تمرکز زیادی برای این کار داشته باشد. از طرفی مراقبت و حفظ اسرار متقاضیان وظیفه مهمی است که بر دوش او قرار دارد و همین مسئله اهمیت کار را بالا می‌برد. ماهان دانشجو است ‌و تنها از طریق این کانال و کانال‌های مشابه دیگری که در فضای مجازی دارد، بخشی از هزینه‌هایش را تامین می‌کند. او می‌گوید: گاهی درآمدی که از این راه دارم وسوسه‌ام می‌کند تا درس و دانشگاه را رها کنم. اما می‌دانم که در‌نهایت درسم مهم‌تر است. از طرفی این کار استرس زیادی برایم به‌همراه دارد چون ما مجوزهای لازم را نداریم و زیر نظارت هیچ سازمانی فعالیت نمی‌کنیم. البته ما قصدمان خیر است و فقط افراد را به یکدیگر معرفی می‌کنیم و هیچ خطایی مرتکب نمی‌شویم اما چون مجوز نداریم مدام دست و پای‌مان می‌لرزد و نگرانیم. البته واقعیت این است که آن‌قدر سوءاستفاده از طریق کانال‌ها صورت گرفته که مردم و مسئولان حق دارند به این فضا بدبین باشند.

منبع :مجله ی سیب سبز

بخش دوم ابن مقاله را از اینجا بخوانید

در تلگرام دنبال شریک زندگی نباشید !

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ