5 آزمایش مهم برای افراد مبتلا به دیابت-قسمت دوم

مهرناز زاوه
همه افراد مبتلا به دیابت باید تست ادرار بدهند تا سطح پروتئین آلبومین در نمونه ادرارشان بررسی شود؛ نتایج این تست سطح عملکرد کلیه‌های بیمار را نشان خواهد داد.

در ادامه‌ی قسمت اول شما را با تست‌های مهم برای افراد دیابتی بیشتر آشنا می‌کنیم.
3. تست کلسترول
تست کلسترول سالانه برای افراد مبتلا به دیابت ضروری است؛ چون آنها را از خطر وقوع حملات قلبی عروقی و سکته مطلع می‌سازد. اگر اعداد و ارقام تست شما بالا هستند، باید کنترل بیشتری بر رژیم غذایی‌تان اعمال کنید و یا با مصرف دارو، سطح کلسترول خون‌تان را پایین بیاورید.
تست کلسترول با نام پنل چربی یا چربی خون نیز شناخته می‌شود. در این تست، سطح لیپوپروتئین با چگالی پایین (LDL یا کلسترول بد) و لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL یا کلسترول خوب) در خون اندازه‌گیری می‌شود. مقادیر تری‌گلیسیرید موجود در خون نیز در این تست اندازه‌گیری می‌شود.
واحد اندازه‌گیری کلسترول، میلی‌گرم بر دسی‌لیتر است؛ کلسترول 200 یا کمتر به عنوان یک نتیجه مثبت در نظر گرفته می‌شود. انجمن دیابت آمریکا، کلسترول را با مقادیر زیر تعریف کرده است:
کلسترولLDL: کمتر از 100 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر
کلسترولHDL: بالاتر از 40 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر برای مردان و بیشتر از 50 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر برای زنان خوب است، اما HDL مساوی 50 یا بالاتر کمک می‌کند که خطر کمتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی داشته باشید.
تری‌گلیسیرید: کمتر از 150 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر
اگر مقدار تری‌گلیسرید خون شما بالا است، باید قند کمتری مصرف کنید. چون تری‌گلیسیرید یک نوع چربی است که مصرف شیرینی باعث افزایش آن می‌شود.
همچنین توصیه می‌شود:
اگر سیگار می‌کشید، آن را ترک کنید.
در صورت نیاز وزن کم کنید.
سعی کنید اکثر روزهای هفته ورزش کنید؛ مثلا به مدت 30 دقیقه در روز پیاده‌روی سریع کنید.
غذاهای کم‌چرب بخورید؛ رژیم غذایی خود را با خوراکی‌های کم کلسترول، سبزیجات تازه، غلات کامل و میوه پر کنید.
چربی‌های غیراشباع بیشتری در رژیم غذایی خود بگنجانید. چربی‌های غیراشباع شامل روغن کانولا، روغن آووکادو و روغن زیتون هستند.
از پزشکتان بخواهید در صورت نیاز برایتان چند داروی کاهنده کلسترول تجویز کند.
4. تست آلبومین
همه افراد مبتلا به دیابت باید تست ادرار بدهند تا سطح پروتئین آلبومین در نمونه ادرارشان بررسی شود؛ نتایج این تست سطح عملکرد کلیه‌های بیمار را نشان خواهد داد. این تست، میکروآلبومین یا میکروآلبومینوری نیز نامیده می‌شود. با گذشت زمان، سطح قند خون بالا می‌تواند بر میلیون‌ها عروق خونی کوچک و باریک که مواد زائد را از خون جدا کرده و از طریق ادرار دفع می‌نمایند، اثر بگذارد.
اگر مقدار میکروآلبومین در ادرار کمتر از 30 میلی‌گرم باشد، نتیجه مثبت تلقی می‌شود. اما اگر تعداد میکروآلبومین بین 30 تا 300 میلی‌گرم باشد، باید به فکر چاره باشید و فشار خون و کلسترول خود را بیشتر کنترل کنید.
برای جلوگیری و یا کاهش سرعت پیشرفت بیماری‌های کلیوی می‌توانید از توصیه‌های زیر پیروی کنید:
سطح A1C خود را زیر 7 درصد نگه دارید.
فشار خون خود را کمتر از 13/8 نگه دارید.
از پزشک خود درباره مصرف مهارکننده آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین (ACE) بپرسید و در صورت لزوم از آنها برای کنترل فشار خون خود استفاده کنید.
5. تست کراتینین
اندازه‌گیری سطح کراتینین موجود در خون نیز کمک می‌کند که پزشک عملکرد کلیه‌های شما را بررسی کند. کراتینین یک محصول زائد شیمیایی است که به واسطه سوخت و ساز بدن تولید می‌شود و تا حدی نیز از طریق خوردن گوشت به دست می‌آید.
مقدار کراتینین نرمال باید در حدود 1 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر باشد. به طور معمول، اگر عملکرد کلیه ضعیف باشد، مقدار کراتینین سیر صعودی پیدا خواهد کرد. مقدار کراتینین به توده عضلانی هر فرد بستگی دارد، بنابراین مردان به طور طبیعی از سطح کراتینین بالاتری برخوردارند. در تست کراتینین، عواملی از جمله، سن، جنس، وزن و قومیت فرد نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند تا نتیجه تست جامع‌تر باشد.
اگر میانسال هستید و سطح کراتینین شما از 1 به 2 افزایش یافته، به این معنی است که عملکرد کلیه‌های شما به میزان 50 درصد نزول پیدا کرده است. بنابراین، پزشکان توصیه می‌کنند حداقل سالی یک بار تست کراتینین را انجام دهید، مخصوصا اگر از داروهای کنترل دیابت استفاده می‌کنید.
به توصیه پزشکان، کنترل سطح فشار خون کمک می‌کند که از افزایش کراتینین در بدن خود جلوگیری کنید. کاهش مصرف پروتئین‌های حیوانی در رژیم غذایی نیز باعث می‌شود که سطح کراتینین در بدن کاهش یابد. اما مسئله مهم‌تر این است که مطمئن شوید به اندازه کافی آب و مایعات سالم می‌نوشید. با پزشک خود درباره مواد غذایی قابل مصرف در رژیم غذایی‌تان صحبت کنید تا از باید و نبایدهای احتمالی اطمینان یابید. همچنین بپرسید در روز چقدر باید ورزش کنید.
منبع: lifescript 

تاثیر دیابت بر روابط جنسی در زنان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ