توصیه‌های رایج اما کاملا اشتباه برای کاهش وزن

faateme1366
همه ما می‌دانیم که این روزها نباید به هر مطلبی که به چشممان می‌خورد استناد کنیم و هرچه را می‌شنویم باور کنیم، با این حال هنوز هم از خوردن زرده تخم مرغ اجتناب می‌کنیم و نمی‌توانیم بدون احساس گناه به سیب‌زمینی سرخ شده نزدیک شویم! و یا هرکسی که اندک تحقیقی در رابطه با رژیم‌های لاغری انجام داده حتما تا بحال بیش از یکبار به این جمله برخورده است که: از ساعت 8شب به بعد چیزی نخورید!

با ما باشید تا یکبار برای همیشه بدترین راهنمایی‌های رژیمی را با هم مرور کنیم.

چربی باعث چاقی می‌شود

به گفته متخصصان تغذیه، این به نوع چربی ای که می‌خورید بستگی دارد. روغن موجود در چیپس، کوکی و غذاهای چرب می‌تواند کلسترول را بالا برده و خطر ابتلا به بیمار‌های خاص را افزایش دهد. اما چربی‌های مفید مانند چربی‌ موجود در آجیل‌ها، آووکادو و ماهی آزاد از قلب شما محافظت کرده و سلامت کلی شما را افزایش می‌دهد.

برای کاهش وزن، از خوردن میان وعده اجتناب کنید

غذا خوردن در وعده های زیاد و حجم کم راهی بسیار عالی برای کنترل گرسنگی است. میان وعده‌هایی مانند آجیل، میوه و ماست سطح انرژی شما را در طول روز بالا نگه می‌دارند.

کالری، کالری است و باید شمرده شود

همه کالری‌ها مثل هم نیستند. نوع کالری، زمان مصرف کالری و کیفیت کالری هریک به تنهایی می‌توانند تعیین‌کننده اثر آن در بدن باشند. مواد غذایی در بدن ما واکنش‌های متفاوتی دارند و نوع غذایی که می‌خورید جزء مهمی از رژیم غذایی شما به حساب می‌آید. به عنوان مثال، 50 کالری سیب واکنش متفاوتی از 50 کالری کیک پنیر دارد. کیفیت کالری نیز مهم است زیرا مواد شیمیایی و هورمون‌هایی که در موادغذایی اصلاح شده ژنتیکی استفاده می‌شوند بر جذب مواد مغذی تاثیر می‌گذارند.

کربوهیدرات را حذف کنید

پژوهش‌ها در رابطه با کربوهیدرات‌ها اغلب بد تفسیر می‌شوند. درست است که مصرف بیش از حد کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند نان سفید و برنج سفید ممکن است باعث افزایش وزن و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی شود اما هیچ تحقیقی نشان نمی‌دهد که کربوهیدرات‌های سالم همچون غلات سبوس‌دار، میوه‌ها، سبزیجات، و یا حبوبات بر سلامتی و یا وزن اثر منفی داشته باشند. در مقابل، بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که رژیم غذایی سرشار از این موادغذایی گیاهی سلامت کلی بدن را بهبود می‌بخشد.

فقط پروتئین بخورید

خوردن مقدار زیادی پروتئین کلید کاهش وزن سالم نیست. چرا؟ بدن به سه درشت مغذی پروتئین، کربوهیدرات و چربی نیاز دارد و تمرکز بر روی پروتئین برای کاهش وزن، بی‌معنیست. شما با اینکار نه تنها بدن خود را از فیبرها و سایر آنتی‌اکسیدان‌هایی که در کربوهیدرات‌های مفید مانند غلات، میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد محروم می‌کنید بلکه در معرض خطر بالارفتن کلسترول و تری‌گلیسرید نیز قرار خواهید گرفت.

مصرف گلوتن را قطع کنید تا وزنتان کاهش پیدا کند

هیچ مدرک علمی دال بر چاق کننده بودن گلوتن وجود ندارد. مشکل این است که ما بیش از حد از غلات فرآوری شده و غذاهای تهیه شده از آرد سفید و یا دیگر غلات تصفیه شده استفاده می‌کنیم. قطع گلوتن بدون مشورت با پزشک می‌تواند منجر به کمبود مواد مغذی مهم مانند فیبر، آهن، ویتامین ب12 و منیزیم شود.

اگر با معده خالی ورزش کنید، کالری بیشتری می‌سوزانید

ورزش کردن با معده پر یا خالی تاثیری بر کالری سوزی ندارد اما پرش از وعده‌های غذایی قبل از جلسات کاردیو ممکن است باعث عضله‌سوزی شود. اگر احساس کردید که بدنتان به شیرینی احتیاج دارد به جای نوشیدنی‌های حاوی شکر که برای سلامتی مضر است، از میوه‌های شیرین مانند موز، هلو و انبه استفاده کنید. برای جایگزینی نیم فنجان قهوه هم میتوانید از یک اونس شکلات تلخ استفاده کنید.

برای افزایش متابولیسم بدن، هر دو ساعت یکبار غذا بخورید

اگر بین وعده‌های غذاییتان چهار، پنج (یا حتی هشت ساعت) فاصله بیفتد هم سوخت و ساز بدنتان کم نخواهد شد. خوردن غذا در فاصله‌های نزدیک به هم با وسوسه گرسنگی مبارزه می‌کند اما اگر می‌خواهید از این روش استفاده کنید باید خیلی مراقب باشید که وعده‌های غذایی یا میان وعده‌هایتان واقعا کوچک باشد. در غیر این‌صورت این کار می‌تواند به سادگی به مصرف مقدار زیادی کالری در طول روز منجر شود.

از غذاهای ممنوعه دوری کنید

وقتی رژیم می‌گیریم اغلب اوقات بر پایه اصل «همه یا هیچ» عمل می‌کنیم و هیچوقت حد وسط را رعایت نمی‌کنیم. باید بدانید که نمی‌توانید در یک روز هم پیتزا بخورید هم سیب‌زمینی سرخ کرده و هم شکلات و کیک، اما با برنامه‌ریزی دقیق می‌توانید در بازه‌های زمانی متفاوت از همه آنها لذت ببرید. البته مراقب باشید که زیاده‌روی نکنید.

به جای میوه و سبزیجات از آب آن‌ها استفاده کنید

در حالی که به نظر می‌رسد آب گرفتن میوه و سبزیجات راهی ساده و کارآمد برای مصرف روزانه آن‌ها باشد، متاسفانه منجر به حذف یکی از با ارزش‌ترین اجزای آن‌ها می‌شود: فیبر.

فیبر موجود در پالپ، پوست و دانه، مزایای بسیاری برای شما دارد که مهم‌ترین آن تثبیت قند خون است.

شیرین‌کننده های مصنوعی جایگزینی عالی برای قند هستند

تحقیقات نشان می‌دهد که بین مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی و افزایش وزن ارتباط مستقیمی وجود دارد. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف روزانه نوشابه رژیمی با افزایش 36درصدی خطرابتلا به سندرم متابولیک و افزایش 67درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه است.

مصرف زیاد میوه‌های شیرین باعث چاقی می‌شود

قند موجود در میوه چیزی نیست که باعث چاقی شما می‌شود. در واقع فیبر موجود در میوه‌ها باعث سیری شما می‌شود و مواد مغذی موجود در آن برای تغذیه بدن بسیار مفید است.

منبع: تابناک

ترفندبسیار ساده برای لاغر شدن!

لاغری سریع با این عرق!

کاهش 5 کیلوگرم وزن در 4 هفته!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ