ورزشکاران المپیکی واقعا چه می‌خورند-قسمت اول

مهرناز زاوه
هیچ‌کس نمی‌تواند این مسئله را قبول کند که غذایی بهتر از غذای ورزشکاران المپیک وجود داشته باشد. سؤالی که پیش می‌آید این است که به راستی آنها چه می‌خورند؟

هیچ‌کس نمی‌تواند این مسئله را قبول کند که غذایی بهتر از غذای ورزشکاران المپیک وجود داشته باشد. این ورزشکاران حرفه‌ای باید بدن خود را در وضعیت ایده‌آلی نگه دارند، برای تمرینات طولانی، سوخت بدن را تأمین کرده و برای روزهایی که سرشان بسیار شلوغ بوده یا رقابت‌های زیادی دارند، وعده‌های غذایی و اسنک‌های مغذی بخورند. بسیاری از آنها در مشخص کردن نوع غذای خود همانقدر دقت و وسواس به خرج می‌دهند که برای نوع تمرینات خود برنامه‌ریزی می‌کنند. سؤالی که پیش می‌آید این است که به راستی آنها چه می‌خورند؟  در اینجا به برخی از غذاهای ورزشکاران المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو در رشته‌های مختلف میپردازیم.


میسی فرانکلین، شناگر: پروتئین و کربوهیدرات
فرانکلین در سال ۲۰۱۲ برنده چهار مدال المپیک شد و عنوان بهترین شناگر سال را از آن خود کرد. برای آمادگی جهت شرکت در مسابقات المپیک، او شش روز در هفته تمرین می‌کند و شش وعده در روز غذا می‌خورد. او می‌گوید: «وقتی غذاهای سالم‌تری می‌خورید، ناخودآگاه مصرف کالری‌تان کم می‌شود. بنابراین این مسئله باعث می‌شود که بخواهم در روز غذای بیشتری بخورم.»
او در ادامه گفت: «سعی می‌کنم بعد از یک تمرین سخت و طاقت‌فرسا، پروتئین بیشتری مصرف کنم،‌ و به‌علاوه نصف بشقابم در هر وعده غذایی باید کربوهیدرات باشد. من یک ورزشکار حرفه‌ای هستم و اگر به قدر کافی کربوهیدرات نخورم، سطح انرژی‌ام کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.»
ممکن است برایتان این سؤال پیش بیاید که او دقیقا چه نوع کربوهیدراتی مصرف می‌کند؟! او در پاسخ گفته است: «من عاشق پاستا با غلات کامل هستم، مافین‌های انگلیسی با غلات کامل و تُست با غلات کامل. و بعد هر نوع سبزی‌ که سرشار از کربوهیدرات‌های خوب باشد. تا یادم نرفته بگویم که عاشق کوینولا هستم.»


آلی رایسمن، ژیمناست: پروتئین کم‌چرب، سبزیجات و غلات کامل
بعد از برد مدال طلای فردی و تیمی در المپیک ۲۰۱۲ ، رایسمن دو سال در عرصه رقابت‌ها شرکت نکرد و در برنامه «رقص با ستارگان» ظاهر شد. در جریان تمرین برای المپیک امسال، رژیم عادی روزانه او طوری است که باید سطح انرژی‌اش را افزایش داده و در عین حال وزنش را زیاد نکند. غلات با شیر خشک بدون چربی یا ماست یونانی و میوه، سینه مرغ بریان با برنج قهوه‌ای و سبزیجات، و ماهی سالمون بریان‌شده همراه با پاستای غلات کامل و سبزیجات رژیم غذایی او را تشکیل می‌دهند. 
او می‌گوید: «هرچیزی که می‌خورم باید سوخت مورد نیاز بدنم را تأمین و از آن محافظت کند. من روی همه چیز سس کچاپ می‌ریزم در حدی که هم‌تیمی‌هایم هم به این مسئله عادت کرده‌اند.»


گبی داگلاس، ژیمناست: پروتئین کم‌چرب و کمی هم شیرینی
داگلاس در سال ۲۰۱۲ برنده مدال طلای جهانی و مدال تیمی شد، رژیم غذایی عادی او طی تمرینات، سرشار از مواد مغذی است: بلغور جو دوسر و موز، سینه مرغ با مارچوبه برشته و سالمون همراه با لوبیاسبز و پاستا.
او می‌گوید: «من عاشق پروتئین کم‌چرب هستم چرا که به بازیابی و ریکاوری عضلاتم بعد از یک تمرین سخت کمک می‌کند.» او هم‌چنین به خوردن بعضی چیزها مانند بادام با روکش شکلات تلخ و شیرینی زنجبیلی خانگی هم عادت دارد. (فراموش نکنید که بادام، کاکائو و زنجبیل همه و همه دارای خواص ضدالتهابی هستند.)


مایکل فلپس، شناگر: خوراک‌های سبک‌تر
وقتی فلپس جوان خودش را برای المپیک ۲۰۰۸ پکن آماده می‌کرد، معروف بود به این‌که روزی ۱۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ کالری به ازای ۶ ساعت تمرین مصرف می‌کند. این بدان معنا بود که غذاهایی مانند ساندویچ تخم‌مرغ سرخ‌کرده، پن‌کیک‌های چیپس شکلاتی، تُست فرانسوی، پیتزا و مقدار زیادی نوشیدنی‌های انرژی‌زا مصرف می‌کرد. در حال حاضر و در سن ۳۱ سالگی، این عادت‌های غذایی او دیگر تغییر یافته است. او ساعات کمتری در روز تمرین می‌کند و گزینه‌های غذایی بهتری را انتخاب کرده است مانند سالاد، مارچوبه و فیله مرغ و استیک. خودش می‌گوید: « من فقط همان چیزی را می‌خورم که به آن نیاز داشته باشم.»
منبع: lifescript 

قسمت دوم را اینجا بخوانید

راز لکه‌ بنفش روی بدن فلپس (مرد شنای دنیا) چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ