قطع مصرف قرص‌های ضدبارداری و کاهش سطح ویتامین D

مهرناز زاوه
سطح ویتامین D در بدن خانم‌ها پس از قطع مصرف قرص‌های ضد بارداری یا قرص‌های حاوی استروژن کاهش می‌یابد.

سطح ویتامین D در بدن خانم‌ها پس از قطع مصرف قرص‌های ضد بارداری یا قرص‌های حاوی استروژن کاهش می‌یابد. این ویتامین نقش قابل‌توجهی در سیستم ایمنی بدن و مدیریت کلسیم دارد، که سلامت استخوان‌ها را تامین می‌کند. بدن برای جذب ویتامین D به نور آفتاب نیاز دارد. در دوران بارداری، بدن مادر ویتامین D بیشتری تولید می‌کند تا رشد استخوان جنین بهتر صورت بگیرد.
نویسنده مطالعه، دکتر کواکر هارمون، عضو موسسه ملی علوم بهداشتی ایالات متحده در این باره گفت:«یافته‌های ما نشان می‌دهد که قطع مصرف قرص‌های ضدبارداری باعث افزایش خطر ابتلا به کمبود ویتامین D در خانم‌ها می‌شود. خانم‌هایی که می‌خواهند مصرف این قرص‌ها را کنار بگذارند، باید از انجام اقدامات لازم برای تثبیت سطح ویتامین D در بدن‌شان اطمینان یابند.»
در این مطالعه نزدیک به 1.700 خانم سیاه‌پوست از منطقه دیترویت حاضر بودند. نمونه خون شرکت‌کنندگان نشان داد خانم‌هایی که از قرص‌های ضد بارداری یا داروهای حاوی استروژن استفاده می‌کردند، 20% ویتامین D بیشتری در بدن خود داشتند. با این حال، شواهد چندانی مبنی بر تغییر رفتار این خانم‌ها به دست نیامد. اما مشخص شد خانم‌هایی که مصرف قرص‌های کنترل بارداری را کنار گذاشته بودند، ویتامین D کمتری داشتند.
به گفته دکتر هارمون، مصرف قرص‌های ضدبارداری و داروهای حاوی استروژن به افزایش سطح ویتامین D در بدن خانم‌ها کمک می‌کند. در عین حال، قطع مصرف این داروها نیز موجب کاهش ناگهانی سطح این ویتامین در بدن خواهد شد. ماهی‌های چرب و شیر غنی‌شده دو منبع غذایی مهم ویتامین D هستند.
منبع: medicaldaily

خطر استفاده از قرص‌های ضد بارداری در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ