چه چیزی شکم‌تان را دچار مشکل کرده-قسمت اول

مهرناز زاوه
آیا تهوع یا سوء‌هاضمه زندگی‌تان را مختل کرده است؟ باد معده، نفخ و اسهال نیز می‌تواند شرم‌آور باشد. از این رو، یافتن علت مشکلات معده و نحوه رهایی از آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نرخ ابتلا به اختلالات گوارشی از جمله نفخ و اسهال در حال افزایش است.

آیا تهوع یا سوء‌هاضمه زندگی‌تان را مختل کرده است؟ باد معده، نفخ و اسهال نیز می‌تواند شرم‌آور باشد. از این رو، یافتن علت مشکلات معده و نحوه رهایی از آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نرخ ابتلا به اختلالات گوارشی از جمله نفخ و اسهال در حال افزایش است. تعداد افرادی که به دلیل سوزش سر دل به  بیمارستان مراجعه کرده‌اند، از سال 1975 تا سال 2008 رشد قابل‌توجه 2000٪ داشته است.
اما چه چیزی مقصر اصلی مشکلات معده است؟ بسیاری از عوامل، از جمله سن، وزن و استرس در این امر دخیل هستند. با این حال، خانم‌ها بیشتر در معرض خطر هستند. با افزایش سن، اکثر خانم‌ها دچار ضعف عضلانی در ناحیه لگن می‌شوند. در نتیجه، اندام‌های مرتبط با سیستم گوارشی تحلیل رفته و مشکلاتی از قبیل یبوست، باد معده و نفخ بروز پیدا می‌کنند.
با افزایش سن و رسیدن به یائسگی، ارگان‌های لگنی تضعیف می‌شوند. در نتیجه، جای روده بزرگ به نسبت مقعد تغییر پیدا می‌کند. اگر پوکی استخوان داشته باشید، با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم خواهید کرد. لازم به ذکر نیست که با افزایش سن، عملکرد روده بزرگ به نسبت قبل ضعیف‌تر می‌شود.
در ادامه، شما را با چند ترفند مناسب برای مقابله با 6 مشکل رایج دستگاه گوارش آشنا می‌کنیم:
مشکل 1: سوزش سر دل
سوزش سر دل چیست: حس سوزشی که پس از صرف غذا در قفسه سینه احساس می‌کنید، سوزش سر دل نامیده می‌شود. در این شرایط، محتویات معده تا قفسه سینه بالا می‌آیند.
چرا سوزش سر دل رخ می‌دهد: وقتی که اسفنکتر تحتانی مری شل می‌شود، باعث می‌شود که اسید معده به سمت مری برگشت پیدا کند. در نتیجه، حس سوزش به شما دست می‌دهد. این عارضه معمولا با سرفه مزمن، درد فک یا گوش، مشکلات سینوسی یا آسم همراه است. با این حال، برخی افراد علائم خاصی ندارند. سن، وزن، بارداری، فشار خون بالا و عدم تحرک نیز خطر ابتلا به سوزش سر دل را افزایش می‌دهند.
نحوه درمان: آهسته‌تر و کمتر غذا بخورید. گوجه فرنگی، نعنا و شکلات محرک هستند، بنابراین از خوردن آنها اجتناب کنید. اگر به دلیل افزایش وزن دچار سوزش سر دل شده‌اید، می‌توانید با کاهش وزن از شدت علائم بکاهید. کاهش مصرف نوشیدنی‌‌‎های کافئین‌دار نیز می‌تواند به رفع علائم کمک کند.
مشکل 2: باد معده
باد معده چیست: باد معده گازی است که متاسفانه در لحظات نامناسب از بدن خارج می‌شود.
چرا باد معده رخ می‌دهد: گاز از دو منبع وارد بدن می‌شود؛ گازی که حین کشیدن سیگار، خروپف، جویدن آدامس و صحبت کردن وارد معده می‌شود و گازی که توسط باکتری‌ها در روده بزرگ انباشته می‌شود.
اجتناب از این عارضه تا حدودی غیرممکن است؛ چون این امر بخشی از روند گوارش شما را تشکیل می‌دهد. این مسئله تنها زمانی به عنوان یک مشکل تلقی می‌شود که گاز معده بیش از حد باشد. یبوست نیز شدت این عارضه را تشدید می‌کند.
نحوه درمان: لوبیا، حبوبات و غذاهای دارای فیبر باعث ایجاد گاز معده می‌شوند. اما اجتناب از آنها راه‌حل شما نیست، بلکه باید در خوردن آنها بیشتر دقت کنید. مصرف کربوهیدرات، قند و فیبر خود را محدود کنید، چون باکتری‌ها عاشق آنها هستند. گاز معده همیشه از طریق مصرف مواد غذایی وارد بدن نمی‌شود، بلکه ممکن است از طریق خروپف یا بلعیدن هوا حین خواب نیز وارد معده شود. پس سعی کنید به پهلو بخوابید تا هوای کمتر استنشاق کنید.
مشکل 3: آروغ زدن
آروغ چیست: خروج انفجاری گاز معده از طریق دهان به معنای آروغ است. گاز درون بدن بالا و پایین می‌رود. وقتی بالا می‌رود، آروغ می‌زنید.
چرا آروغ می‌زنید: ممکن است آروغ زدن فقط یک عادت عصبی باشد؛ اما امکان دارد به دلیل نوشیدن نوشابه یا آب گازدار هم رخ دهد. سوزش سر دل، گاستریت (التهاب معده) و زخم معده نیز در تشدید این عارضه نقش دارند.
نحوه درمان: اگر مشکل‌تان بلعیدن هواست، سعی کنید آرام‌تر غذا بخورید و حین خوردن کمتر حرف بزنید. اگر عاشق سودا هستید، بهتر است آن را با آب جایگزین کنید. اگر سوزش سر دل دارید، سعی کنید به این مشکل رسیدگی کنید و اگر علیرغم درمان این عارضه، کماکان آروغ می‌زنید، باید تغییراتی را در شیوه زندگی‌تان اعمال کنید.
منبع: lifescript 

قسمت دوم را اینجا بخوانید

مشکل معده دارید؟ مراقب کمبود این ویتامین باشید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ