نتایج رای اعتماد مجلس

پانته آ توتونپیان
نتایج رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی کابینه روحانی را در این مطلب دنبال کنید.

نتایج رای اعتماد مجلس به کابینه پیشنهادی روحانی

درآغاز رای گیری به کابینه پیشنهادی روحانی، در صحن علنی مجلس در روز یکشنبه 29 ام مرداد ماه، لاریجانی رئیس مجلس اظهار کرد:لاریجانی: رای‌گیری به این نحو است که اسامی همه وزرا روی یک کارت آمده که در مقابل اسمشان رای مثبت و منفی و ممتنع آمده است تا نمایندگان به هر گزینه خواستند رای بدهند.

طبق آمار رسیده ٢٧٩ نفر هنگام رای اعتماد به وزرا در مجلس حضور دارنز ،طبق این آمار دو نفر از نمایندگان در این لحظه غایب می باشند. پس از جمع آوری کارت های رای دهندگان آقای لاریجانی ٤٥ دقیقه تنفس اعلام کرده اند تا بتوانند به رای ها رسیدگی کنند.طبق گفته ایشان اعلام نتایج و اینکه چه وزرایی به بهارستان راه خواهند یافت در ساعت  12:30 دقیقه امروز اعلام شد.

نتیجه ارای نمایندگان  به شرح زیر می باشد:

?وزارت آموزش و پرورش : محمد بطحایی     رای اعتماد✅

?وزارت ارتباطات: محمد جواد جهرمی        رای اعتماد  ✅  جهرمی با رایی شکننده توانسته است به کابینه دوازدهم ورود پیدا کند و اولین وزیر متولد دهه شصت باشد

? وزارت اطلاعات: محمود علوی             رای اعتماد  ✅

? وزارت  اقتصاد و دارایی: کرباسیان        رای اعتماد ✅

?وزارت امورخارجه: محمدجواد ظریف     رای اعتماد ✅

?  وزارت بهداشت: قاضی زاده هاشمی        رای اعتماد ✅

?وزارت کار: علی ربیعی                    رای اعتماد ✅

?  وزارت جهاد کشاورزی: علی حجتی    رای اعتماد ✅

?  وزارت دادگستری: علیرضا آوایی          رای اعتماد ✅

?  وزارت دفاع: امیر حاتمی                      رای اعتماد ✅

? وزارت راه: عباس آخوندی                     رای اعتماد ✅
  
? وزارت صنعت: محمد شریعتمداری      رای اعتماد ✅

?  وزارت فرهنگ : سیدعباس صالحی    رای اعتماد ✅

?  وزارت کشور: رحمانی فضلی             رای اعتماد ✅

?  وزارت نفت: بیژن زنگنه                       رای اعتماد ✅

?  وزارت نیرو: حبیب الله بیطرف            رای اعتماد  ?

?  وزارت ورزش: سلطانی فر                رای اعتماد ✅

مسعود کرباسیان با 240 رای، آخوندی با 188 رای و بیژن زنگنه با 230 رای، علی ربیعی با 191 رای مجددا، دکتر سیدحسن هاشمی 253 رای، جهرمی 155 رای و بطحایی با  238 رای، سید محمود علوی با 252 رای،محمدجواد ظریف با 236 رای،رحمانی فضلی 250، امیر سرتیپ امیر حاتمی 261 رای،عباس آخوندی188 رای، محمد شریعتمداری با 241 رای،سیدعباس صالحی با 242 رای، مسعود سلطانی نفربا 225 رای و درنهایت علیرضا آوایی با 244 رای توانستند از نمایندگان مجلس رای اعتماد کسب کنند و راهی مجلس شوند.

قابل ذکر است حبیب الله بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو با 133 رای از راهیابی به پاستور جا ماند. این درحالی است که 142 نفر از نمایندگان مجلس بعنوان نمایندگان موافق جهت دفاع از برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو ثبت نام کرده‌اند که امری کم نظیر بوده است. یعنی برخی موافقانی که می خواستند در حمایت از وی صحبت کنند هم به او رای ندادند! 

چهار وزیری که بیش از دو سوم ارا را از مجلس دهم کسب کردند. 
امیر حاتمی وزیر دفاع 261 رای 
قاضی زاده وزیر بهداشت 253 رای 
علوی وزیر اطلاعات 252 رای 
رحمانی فضلی وزیر کشور 250 رای 

بالاترین رای
امیر حاتمی وزیر دفاع

پایین‌ترین رای
آذری جهرمی وزیرارتباطات

بیشترین رای ممتنع:
محمد جواد ظریف – وزیر پیشنهادی امور خارجه با ۲۶ رای

دربین وزرای پیشنهادی، برای وزارت علوم وزیری پیشنهاد نشده است که بر اساس اعلام منابع موثق، احتمالا همزمان با پایان فرایند رای اعتماد به اعضای کابینه، دکتر سید ضیا هاشمی به عنوان سرپرست وزارت علوم معرفی خواهد شد. 

کمتر از 45 دقیقه تا اعلام نتیجه رای گیری مجلس محمد دامادی، عضو فراکسیون امید در گفتگو با «انتخاب» عنوان کرد:«شرایط ربیعی و اخوندی  بحرانی است، بیطرف قطعا می افتد».

جالب توجه است که دربین وزرای پیشنهادی سلطانی فر وزیر ورزش بدون مخالف است که درظاهر به مدیریت موفق وی در کابینه قبلی اشاره می کند، باید منتظر ماند و دید آیا سلطانی فر واقعا بدون مخالف است یا خیر.

جلسه رای اعتماد مجلس به کابینه انتخابی حسن روحانی روز گذشته ( سه شنبه 24 مرداد ماه ) در صحن مجلس انجام شد.جلسه رای اعتماد مجلس ادامه ی کارش را به امروز یعنی چهارشنبه 25 مرداد ماه موکول کرد.

 حسن روحانی از وزیران پیشنهادی‌اش دفاعیاتش را انجام داد و مجلس وارد بررسی کلیات دولت و اظهارات موافقان و مخالفان شد.

رییس جمهوری دراین جلسه دو ساعت و 30 دقیقه فرصت داشت تا از عملکرد دولت و برنامه هایش دفاع کند، پس از صحبت های رییس جمهوری، پنج نماینده در موافقت و پنج نماینده در مخالفت با برنامه های رییس جمهوری دو ساعت و 30 دقیقه نظرات خود را بیان کردند.

رای اعتماد مجلس چیست؟

رأی اعتماد رایی است که نمایندگان مجلس به دولتی که مایلند بر سر کار بماند در ابتدای تعیین دولت و پس از تقدیم برنامهٔ خود یا پس از استیضاح می‌دهند.

رای اعتماد اصطلاحی است پارلمانی، به معنای رایی که اعتماد بر کسی داشتن را تأکید و استوار سازد. رایی که نمایندگان مجلس یا دو مجلس به دولتی که برنامه و اعمال او را تأیید کنند، دهند.

بر طبق اصل ۱۳۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رییس‌جمهور موظف است وزیران پیشنهادی کابینه‌اش را برای گرفتن رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی کند. بنابراین لزوم شروع فعالیت یک وزیر منوط به تایید از جانب رئیس‌جمهور ایران و مجلس شورای اسلامی است

بر اساس ماده 206 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، قبل از تشکیل اولین جلسه بررسی برنامه‏ های دولت و أخذ رأی اعتماد هیأت وزیران، نمایندگان مخالف و موافق برنامه، خط مشی و اصول کلی و ترکیب هیأت وزیران و نیز نمایندگان مخالف و موافق هر یک از وزیران به تفکیک برنامه و هر وزیر در برگه‏ های جداگانه یا دستگاه الکترونیک ثبت نام می‏ کنند.
هر یک از نمایندگان حق دارند تمام یا قسمتی از وقت خود را در اختیار نماینده دیگر قرار دهد، در شروع بحث در مورد هیأت وزیران، رییس جمهوری برنامه دولت را تشریح و ضمن معرفی وزیران از ترکیب هیأت وزیران دفاع خواهد کرد، پس از آن مجلس، بررسی برنامه دولت و ترکیب هیأت وزیران را با اظهارات نمایندگان مخالف و نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و هر کدام برای مدت 15 دقیقه انجام خواهد داد.
رییس جمهوری یا کسانی که او تعیین خواهد کرد به سؤال ها و اظهارات مخالفان پاسخ می‏ دهند، مجموع مدت نطق اولیه رییس جمهوری و دفاعیات اخیر دو و نیم ساعت خواهد بود. در پی اظهارات و دفاعیات رییس جمهوری، مجلس بحث در مورد برنامه‏ ها و صلاحیت هر یک از وزیران را به صورت جداگانه آغاز خواهد نمود.
در مورد هر وزیر دو نفر از نمایندگان مخالف و دو نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و موافق هرکدام برای مدت 15 دقیقه فرصت خواهند داشت.
پس از آن وزیر و در صورت صلاحدید رییس جمهوری به مدت 30 دقیقه برای دفاع از برنامه و صلاحیت آن وزیر وقت خواهند داشت. بحث و بررسی برای تک تک وزیران به ترتیب حروف الفبای وزارتخانه به همین شیوه انجام می‏ گیرد، رییس جمهوری می‏ تواند با استفاده از وقت وزیران در پایان و به ‏طور یک جا از آنان دفاع کند. پس از آن رأی‏ گیری به عمل می‏ آید و شمارش و اعلام نتیجه آراء پس از رأی‏ گیری برای همه وزرا صورت خواهد گرفت. سؤال های کتبی نمایندگان در طول مدتی که برنامه دولت مطرح است از طریق رئیس مجلس به رئیس جمهور یا وزیر مربوط داده خواهد شد.

اسامی وزرای پیشنهادی کابینه دولت 

وزارت آموزش و پرورش: سید محمد بطحایی

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی : سیدحسن قاضی زاده هاشمی

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح : امیر حاتمی

وزارت صنعت، معدن و تجارت :حبیب الله بیطرف

وزارت جهاد کشاورزی : محمود حجتی

وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی : علی ربیعی

وزارت راه و شهرسازی : عباس آخوندی

وزارت ورزش و جوانان : مسعود سلطانی فر

وزارت دادگستری : سید علیرضا آوایی

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات : محمد جواد آذری جهرمی

شنیده ها حاکی از آن است که مجلس دهم بنای همکاری و تعامل با دولت روحانی را دارد و اکثریت قاطع وزرای پیشنهادی رای اعتماد می‌گیرند.

به گزارش ایسنا، علی‌محمد نمازی درباره روند صلاحیت وزرای پیشنهادی گفت: تا اینجای کار مذاکرات انجام شده نمی‌تواند مبنای تشخیص همکاری یا تعامل مثبت مجلس با دولت باشد؛ چراکه اکثر نمایندگان وقت گرفته‌اند تا در مخالفت یا موافقت صحبت کنند که این روند طبیعی کار است.

وی ادامه داد: با این حال گویا این مجلس قصد دارد که با دولت آقای روحانی همکاری کند که حتما این کار را انجام می‌دهد و اگر قرار باشد به کسی رای اعتماد ندهد، این تعداد بیشتر از دو نفر نیستند چون اساس بر تعامل و همکاری با دولت است.

این عضو حزب کارگزاران سازندگی خاطرنشان کرد: به طور کلی مجلسی که اکثریتی قاطع نداشته باشد نمی‌تواند نظر قاطع خود را اعمال کند و مجلس دهم از سه طیف هواداران آقای لاریجانی، لیست امید و اصولگرایان تشکیل شده و تا جایی که من اطلاع دارم آقای لاریجانی و نمایندگان هم‌طیف ایشان به همه کابینه رای مثبت می‌دهند. لیست امید نیز به جز روی دو سه نفر، نظر مثبتی به سایرین دارد، بنابراین رای طیف اصولگرایان مجلس خیلی تاثیرگذار نخواهد بود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ