چاقها ناسالم اند یا لاغرها؟!

faateme1366
نتایج یکی از تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بسیاری از آمریکایی‌های چاق و دارای اضافه‌وزن ازنظر فشارخون، کلسترول و قند خون در وضعیت سالم و مطلوبی قرار دارند، درحالی‌که بسیاری از آمریکایی‌های لاغراندام از سلامتی کامل برخوردار نیستند.

محققان با استفاده از یک نظرسنجی سلامتی دولتی دریافتند که تقریبا نیمی از بزرگسال‌های آمریکایی دارای اضافه‌وزن ازنظر متابولیسم در وضعیت سالمی قرار دارند. این به این معنا است که برای بیماری دیابت نوع 2 و بیماری قلبی بیش از یک عامل خطر وجود دارد که این عوامل خطر شامل فشارخون بالا، سطوح ناسالم کلسترول و تری‌گلیسیرید، قند خون بالا یا تراکم بالای پروتئین واکنش‌پذیر C (نشانه التهاب در رگ‌های خونی) هستند.

       نتایج این تحقیق محققان نشان داد که از میان بزرگسال‌های چاق آمریکایی 29 درصد آن‌ها از سلامتی کامل برخوردار بودند. این در حالی است که 16 درصد از افرادی که بر اساس شاخص توده بدنی به‌عنوان افراد بسیار چاق تلقی می‌شدند از سلامتی کامل برخوردار بودند. از سوی دیگر، بیش از 30 درصد از آمریکایی‌هایی که وزن طبیعی داشتند ازنظر متابولیسم در وضعیت سالمی قرار نداشتند. محققان این تحقیق تخمین زده‌اند اگر برای طبقه‌بندی افراد ازنظر سلامت قلبی فقط از شاخص توده بدنی استفاده کنیم، تقریبا 75 میلیون از مردم آمریکا به نادرستی در این طبقه‌بندی قرار می‌گیرند.

       جفری هانگر، یکی از محققان این تحقیق و دانشجوی دکتری دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: «نتایج تحقیق ما یک تفکر رایج در مورد اضافه‌وزن را مخدوش می‌کند. این تفکر رایج این است که افراد دارای اضافه‌وزن بالا همواره افراد ناسالمی هستند

       این تحقیق در شماره فوریه 2015 ژورنال بین‌المللی Obesity به چاپ رسید که نتایج آن فراتر از این حقیقت است که بزرگسال‌های چاق می‌توانند ظاهر خوب و سلامت قلبی داشته باشند. بر همین اساس تحقیقات نشان می‌دهد لاغر بودن تضمینی برای داشتن یک بدن سالم نیست. آقای هانگر می‌گوید که این کشف جدید می‌تواند در طبقه‌بندی درست افراد دارای سلامت قلبی به ما کمک کند، چون در بعضی از موارد برای طبقه‌بندی افراد دارای سلامت قلبی فقط از معیار شاخص توده بدنی استفاده می‌شود.

       دکتر هانگر می‌گوید نتایج این تحقیق می‌تواند در سطح جهانی عواقبی داشته باشد. برای مثال، امروزه بعضی از سازمان‌ها کارمندهای خود را مجبور می‌کنند که در برنامه‌های سلامت کارمندی شرکت کنند و به اهداف خاصی همچون کاهش وزن دست یابند و در صورت عدم شرکت در این برنامه‌ها با توبیخ‌هایی مواجه خواهند شد.

        نتایج این تحقیق می‌تواند روی تفکر کارفرما تاثیر بگذارد و این حقیقت را برای آن‌ها آشکار سازد که صرف چاق بودن یک کارمند به معنای ناسالم بودن او و درنتیجه پایین بودن بازدهی او نیست. به‌عبارت‌دیگر، سازمان‌ها نباید فقط از معیار شاخص توده بدنی برای ارزیابی سلامت کارمندهای خود استفاده کنند و نباید فقط بر اساس این شاخص کارمندهای خود را مجبور به شرکت در برنامه‌های سلامتی کنند. نتایج این تحقیق جدید بر اساس بررسی انجام‌گرفته روی بیش از 40000 آمریکایی بزرگسال است که در یک تحقیق سلامتی ملی در بین سال‌های 2005 و 2015 شرکت کردند. نتایج این تحقیق نشان داد که احتمال قرار گرفتن مردها و زن‌های چاق در طبقه افراد ناسالم بیشتر است. بسته به‌شدت چاقی این افراد 71 تا 84 درصد آن‌ها عوامل خطر بیماری قلبی و دیابت را داشتند. درحالی‌که 24 درصد از افراد سبک‌وزن و 31 درصد از افراد دارای وزن طبیعی عوامل خطر بیماری قلبی و دیابت را داشتند.

       باوجوداین، آقای هانگر می‌گوید وزن مهم‌ترین موضوع یا مهم‌ترین دلیل برای سالم دانستن یک فرد نیست.

       آقای هانگر می‌گوید: «اکنون وقتی‌که در مورد سلامتی صحبت می‌کنیم بیشتر تمرکز خود را روی وزن قرار می‌دهیم، اما عموم مردم باید تمرکز خود را روی بهبود رفتارهای سلامتی همچون تغذیه سالم، فعال بودن و داشتن خواب کافی قرار دهند و عدد وزن خود را فراموش کنند.»

       اما دکتر گرگ فانارو، استاد قلب و عروق دانشگاه کالیفرنیا هشدار می‌دهد همچنان وزن دارای اهمیت است. او خاطرنشان می‌کند بعضی از تحقیقات اخیرا این نظر را مورد چالش قرار داده‌اند که یک فرد چاق می‌تواند ازنظر متابولیسمی در وضعیت سالمی باشد.

       سال گذشته محققان سوئدی تحقیقی را روی بیش از 1 میلیون سوئدی انجام دادند که بر اساس نتایج آن مردهای چاق دارای آمادگی بدنی در مقایسه با مردهای لاغر بدون آمادگی بدنی 30 درصد بیشتر در معرض مرگ پیش از موقع هستند اما در تحقیق دیگری که در ژورنال Journa- of the America- College of Cardiology به چاپ رسید محققان به مدت 20 سال 2500 بریتانیایی بزرگسال را موردمطالعه قرار دادند. بر اساس نتایج این تحقیق از میان افراد چاقی که در ابتدای تحقیق افراد سالمی بودند، بیش از نیمی از آن‌ها درنهایت (غالبا در طول پنج سال) با مشکلاتی همچون فشارخون بالا، دیابت و دیگر عوامل خطر بیماری قلبی مواجه شدند.

       به عقیده دکتر فانارو این حقیقت دارد که در هر برهه‌ای از زمان ممکن است که افراد چاق ازنظر متابولیسم در وضعیت سالمی باشند، اما باگذشت سال‌ها و سپری شدن زمان چاقی می‌تواند ضرر و خسارات زیادی را به بار آورد. او می‌گوید: «بنابراین افرادی که بر اساس شاخص توده بدنی به‌عنوان افراد چاق طبقه‌بندی شده‌اند، در معرض خطر فراوان انواع مختلفی از بیماری‌های مرتبط با چاقی هستند.» باوجوداین، آقای هانگر و همکارانش این هشدار را می‌دهند که بهتر است افراد چاق ذهن خود را مشغول وزن نکنند، چون این مشغولیت ذهنی تنها باعث بدتر شدن رفاه آن‌ها می‌شود. در عوض دکتر هانگر می‌گوید که افراد چاق باید به‌جای تمرکز روی شاخص توده بدنی تمرکز خود را روی تغذیه سالم و ورزش منظم قرار دهند.

منبع: روزنامه سپید

زیاد چاق بمانید، سرطان میگیرید؟!

کوچک کردن عجیب شکم در80روز با این گیاه + خاصیت شگفت انگیز دیگر

چربی های شکم را چگونه بسوزانیم؟

5 دلیل چاق شدن شکم

لاغری و از بین بردن چربیها با این میوه خوشمزه

داروهای گیاهی لاغری و تخریب وحشتناک کبد!

کاهش وزن با بهترین متد مصرف میوه!

کوچک کردن شکم با یک صبحانه متفاوت!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ