درمان زیکا با داروی مورد استفاده برای درمان عفونت کرم‌های نواری

مهرناز زاوه
محققان با استفاده از ترکیبات دارویی که برای درمان کرم‌های نواری استفاده می‌شدند موفق به کشف یک داروی جدید شده‌اند که با تخریب سلول‌های مغزی جنین که منجر به بروز نواقص مادرزادی در نوزادان می‌شود، از شیوع بیماری‌های عفونی مثل زیکا جلوگیری می‌کند.

محققان با استفاده از ترکیبات دارویی که برای درمان کرم‌های نواری استفاده می‌شدند موفق به کشف یک داروی جدید شده‌اند که با تخریب سلول‌های مغزی جنین که منجر به بروز نواقص مادرزادی در نوزادان می‌شود، از شیوع بیماری‌های عفونی مثل زیکا جلوگیری می‌کند. این نخستین گام عملی به سوی درمان و جلوگیری از انتقال این بیماری است. در یک مقاله جدید که در مجله NatureMedicine منتشر شده است، از 6.000 ترکیب دارویی جدید پرده‌برداری شده که مراحل پایانی آزمایش‌های بالینی را سپری می‌کنند تا استفاده از آنها برای انسان مورد تایید قرار بگیرد. از این 6.000 داروی جدید، شمار زیادی توانسته‌اند مانع از پیشرفت بیماری زیکا در فرد آلوده شوند. تیم پژوهشی این مطالعه متشکل از تیم تحقیقاتی دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز، موسسه ملی بهداشت و درمان و محققان دانشگاه ایالتی فلوریدا بود. هونگجون سانگ از دانشگاه جان هاپکینز در این باره گفت: «اگر کار تیمی نبود، سال‌ها و حتی دهه‌ها طول می‌کشید تا بتوانیم یک داروی جدید کشف کنیم.»
کار تیمی آنها باعث شده است که روند کشف داروهای جدید با سرعت بیشتری پیگیری شود. به گفته محققان، داروهای جدید به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند. داروهای عصبی، که از فعال شدن مکانیسم موثر بر مرگ سلولی جلوگیری می‌کنند و داروهای ضدویروسی، که روند شیوع عفونت را آهسته و یا متوقف می‌سازند. از میان داروهای کشف شده، 3 دارو نتایج فوق‌العاده‌ای داشتند. داروی- PHA-690509، با خواص ضد ویروسی؛ emricasan، که در مرحله مطالعات بالینی است؛ و niclosamide، که در حال حاضر برای مبارزه با عفونت‌های انگلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در این آزمایش به عنوان یک عامل ضدویروسی مورد بررسی قرار گرفته است.
منبع: thehealthsite

کشف ارزان ترین راه برای تشخیص ویروس زیکا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ