اگر می خواهید مادر خوبی باشید بخوانید

پانته آ توتونپیان
همه ما می‌دانیم که یک مادر –شاید خودتان هم مادر باشید– واقعا در کار خود خبره و ماهر است. درواقع این مادر است که بیشتر از هر کس دیگری در روز کارها را انجام می‌دهد و انگار که همه این کارها را طوری انجام می‌دهد که حتی ظاهر خسته و به‌هم ریخته هم نداشته باشد. مردم چنین فکر می‌کنند که او نمی‌تواند همه این کارها را خودش انجام دهد، او باید یک خدمتکار تمام‌وقت یا یک پرستار یا یک ماشین زمان‌ داشته باشد.

حقیقت این است که مادران خبره هم ممکن است دچار عادت‌های بدی شوند. در شرایطی که داشتن هر یک از اینها امتیاز مثبتی تلقی می‌شود، مادران کارآمد معمولا همه ‌این کارها را با سیستم کاری قدیمی و تعدادی عادت‌های درست و حسابی پیش می‌برند که باعث می‌شود تلاش‌های‌شان ساده به‌نظر برسد. در اینجا به برخی از این رازها اشاره می‌کنیم که شما هم می‌توانید از آنها درس بگیرید و در زندگی خودتان به کار بگیرید. مادر موفق بودن سخت است اما نه آنقدر سخت که نتوانید از عهده آن برآیید.
۱. یا زود از خواب بیدار می‌شود یا دیر می‌خوابد
مادران کارآمد، مانند پادگان، بیشتر کارهای‌شان را در مقایسه با سایر افراد قبل از ۹صبح و بعد از ۹شب انجام می‌دهند. آنها می‌دانند که زمان کار جدی برای انجام کارها زمانی است که بچه‌ها خواب هستند، بنابراین اگر شما هم دوست دارید فردی کارآمد باشید، زمانی از روز را استفاده کنید که بیشترین بازدهی را برای‌تان داشته باشد. فقط به‌ خاطر داشته باشید که مثل موتور کار کردن در طول زمان تنها منجر به فرسایش شما می‌شود. سعی کنید در این شرایط،‌ برای خواب شبتان اهمیت بیشتری قائل شوید.

۲.فهرست کارهای روزانه‌اش را انجام می‌دهد
اینکه بخواهید فکر کنید کوهی از کارها و مشکلات سر راه‌تان ریخته که باید انجام دهید، باعث می‌شود به سختی از پس انجام دادن و حل کردن آنها برآیید. اکثر ما فهرستی داریم از کارهایی که باید در روز انجام دهیم که شاید تعدادشان از ساعت‌های روز بیشتر باشد، پس سوال این است که مادران کارآمد چطور بر این هجمه کارها سوار می‌شوند؟ آنها هر چیزی را به شکل متفاوتی انجام می‌دهند. مثلا وقتی مادران کارآمد به فهرست بلندبالای خود نگاه می‌کنند، دنبال این می‌گردند که ببینند کدام کار بیشتر وقت‌شان را می‌گیرد به‌جای آنکه ببینند کدام کار روی اعصاب‌شان است. به‌جای نوشتن فهرستی از کارهایی که باید تمام کنید، سعی ‌کنید کارها و وظایف‌تان را به نحو احسن به اتمام برسانید، به برنامه‌تان نگاه ‌کنید و کنار هر کاری بنویسید که مثلا یک ساعت می‌توانید برای کارهای خانه زمان بگذارید، یک ساعت برای کارهای بیرون‌ و پیش از آنکه دنبال بچه‌ها بروید و یک ساعت برای کارهای متفرقه وقت بگذارید. بعد رقابت‌تان با زمان آغاز می‌شود و تلاش ‌کنید تا جایی که می‌توانید در این زمان تقسیم‌شده، کارهای بیشتری انجام دهید.

۳.کارها را برحسب فوریت و ضرورت به دست می‌گیرد
تحقیقات نشان می‌دهد که به تعویق انداختن یک کار، حتی برای یک دقیقه، این احتمال را افزایش خواهد داد که در آینده هم این کار را به تعویق بیندازید. همه ما این کار را انجام داده‌ایم؛ ای‌میلی را باز می‌کنید و بعد می‌گویید که دیرتر به آن جواب می‌دهم. کشمکش شما برای تعویق واقعی است، اما به‌راحتی می‌توان با متوقف کردن عادت به تعویق انداختن، بر آن غلبه کرد. وقتی می‌توان هر کاری را خیلی سریع و فوری انجام داد، پس آن را انجام بدهید.
۴.اگر قرار باشد چیزی را به تعویق بیندازد
هرچند بیشتر زمان او به شکل هدف‌مندی سپری شده و بر کارها چیره می‌شود، اما «اَبَر مادر» ما گاهی برای خودش هم وقت می‌گذارد. درواقع در چنین زمان‌هایی، مادرِ کاری ما کاری را انجام می‌دهد که باعث می‌شود احساس مفید بودن به او دست بدهد، حتی اگر کار کم‌ارزشی باشد. شاید درگیر کتاب خوبی شود یا بخواهد ساعاتی را با دوستانش بگذراند و شارژ شود، ‌اما هرچه باشد، کاری خواهد بود که حس خوبی نسبت به آن داشته باشد و باعث شود که دوباره انرژی‌اش را به‌دست آورد.

۵.مادر موفق محیط را طوری مدیریت می‌کند که به موفقیت برسد
یکی از رازهای مادران کارآمد این است که محیط پیرامون‌شان مرتب باشد، این کار باعث می‌شود کمتر تنبلی کنند. قبل از آنکه برای خواب به تخت‌تان بروید،‌ لباس‌های ورزش‌تان را آماده و مرتب کنید، بنابراین صبح که از خواب بیدار شوید اولین چیزی است که می‌بینید. شب که می‌شود، گوشی‌تان را در اتاق دیگری بگذارید، این کار باعث می‌شود درحالی‌که باید کارهای دیگری انجام دهید، وسوسه نشوید به فیس‌بوک سری بزنید. کفش‌های‌تان همیشه پشت در است، بنابراین تلاش و تقلایی برای پیدا کردن آنها هنگام صبح نخواهید داشت.
۶.مادر موفق  یک استاد چندکاره است
چندکاره بودن بخش مهمی از این مسئله است که باعث می‌شود بتوان همه کارها را به شکل موثر در طول روز انجام داد که شاید درست مثل یک بازی باشد. مادران موفق عاشق کارهایی هستند که باید آنها را به‌طور همزمان انجام داد، مثلا خرید از سوپرمارکت و همزمان گوش کردن به یک پادکست نمونه‌ای از این کارهاست. پختن شام و همزمان کمک در کارهای خانه، شب را کمی برای‌تان آرام‌تر خواهد کرد. به‌علاوه تا کردن جوراب‌ها و دویدن چند مایل روی تردمیل باعث می‌شود تا از تماشای مجدد سریال مورد علاقه‌تان لذت ببرید.

۷.همه چیز را تمیز نگه می‌دارد
افرادی که به موفقیت‌های بزرگ دست می‌یابند اغلب همیشه یک نکته را رعایت می‌کنند و آن تمیزی خانه‌شان است. حقیقت این است که وقتی محیط پیرامون‌تان تمیز و پاکیزه باشد، این مسئله می‌تواند مولفه‌ای کلیدی و مهم برای تاثیرگذاری و کاری بودن‌تان تلقی شود. وقتی همه چیز را اطراف‌تان تمیز و مرتب نگه دارید، دیگر مشکل جست‌وجو و پیدا کردن زمان از دست رفته را نخواهید داشت. اما از آن مهم‌تر این است که خانه ریخت و پاش و به‌هم ‌ریخته، درست مانند ذهن به‌هم‌ ریخته و مغشوش است. زندگی کردن در چنین محیطی باعث می‌شود به سختی بتوانید روی انجام کامل و دقیق کارها تمرکز کنید چراکه اطراف‌تان پر شده از آشغال. اما به‌خاطر داشته باشید که همیشه روی چیزهایی تمرکز کنید که ارزش‌اش را دا

۸.با «نه» گفتن هیچ مشکلی ندارد
برای آنکه مادری کارآمد باشید، باید بدانید چه زمانی بگویید «بله» و چه زمانی بگویید «نه». بیشتر مادران خسته و عصبی، محکومند به اینکه زیاد از خودشان کار می‌کشند، آن هم نه از طریق انجام کار زیاد، بلکه انجام کارهایی که راضی‌شان نمی‌کند. سعی کنید یاد بگیرید به کارهایی که با برنامه‌تان مطابقت ندارد یا باعث می‌شود حس خوب و مثبت و موثری از انجام آن نداشته باشید، «نه» بگویید. اصلا فکر نکنید که باید از فرد مقابل بابت این کار یا «نه» گفتن عذرخواهی کنید؛ تنها کافی ا‌ست لبخند بزنید و بگویید: خیر،‌ ممنون.

۹.او می‌داند که نمی‌تواند همه آن کارها را انجام دهد
هیچ‌کس نمی‌تواند همه کارها را انجام دهد. بگذارید یک‌بار دیگر بگویم: هیچ‌کس نمی‌تواند. مادرانی که ظاهرا همه کارها را انجام می‌دهند، احتمالا فقط کارهایی را انجام می‌دهند که برای‌شان اهمیت دارد و اصلا نگران باقی کارها نیستند. آنها حتی یک دقیقه هم خود را بابت کارهایی که نرسیدند یا انجام ندادند سرزنش نمی‌کنند چرا‌که می‌دانند این احساس یعنی محروم کردن خود از وقت و انرژی‌ای که می‌شود صرف کارهای دیگر کرد.

۱۰.  انرژی‌اش را صرف چیزهایی می‌کند که برایش مهم‌اند
یاد گرفتن این درس سخت است اما احتمالا زمان زیادی را برای درست کردن ناهارهایی با مواد کم و مختصر سپری می‌کردید، بیشتر به این خاطر که فکر می‌کردید شما را فردی با جذبه بیشتر نشان خواهد داد. در پایان کار، متوجه می‌شوید که کودک‌تان به پنیری که درست کرده بودید هیچ اهمیتی نمی‌داد چرا‌که به ساندویچ مورد علاقه‌اش دست نزده بود و معلم هم هیچ توجهی به ناهار نداشت چرا‌که کارهای مهم‌تری از توجه به پنیرها داشت. در حقیقت شما زمان زیادی صرف انجام کارهایی کردید که بازده خوب و کافی برای‌تان نداشته است. اما در عوض باید وقت‌تان را صرف چیزهایی کنید که باعث می‌شود احساس مهم بودن داشته باشید.‌

11.یک مادر موفق وقت تلف نمی‌کند
کلاس‌های آموزشی برای فرزندان لازم و مفید است اما نه هر کلاسی. متاسفانه برخی از ما تصور می‌کنیم فرزندمان هرچه کلاس‌های بیشتر و متنوع‌تری برود برایش بهتر خواهد بود، اما باید مطمئن شوید که فرزندتان  برای رفتن به کلاس‌های فوق‌برنامه تمایل دارد. در غیر این‌صورت انجام آن، هم برای خودش خسته‌کننده است و هم شما را بعد از مدتی خسته و دلسرد می‌کند و از اینکه برای آن وقت گذاشته‌اید پشیمان می‌شوید. کلاس‌هایی را انتخاب کنید که به محل زندگی شما نزدیک هستند. قرار نیست با رفتن به یک کلاس ورزشی ویژه که کیلومترها با منزل شما فاصله دارد، فرزندتان به قهرمان المپیک تبدیل شود. به‌طور حتم با کمی جست‌وجو می‌توانید کلاس‌های مناسبی را در اطراف محل سکونت خود پیدا کنید. با والدین دوستان فرزندتان ارتباط برقرار کنید. اگر خانه‌های شما به هم نزدیک است قرار بگذارید که یک هفته شما بچه‌ها را به کلاس ببرید و هفته بعد آنان این کار را انجام دهند تا بدین ترتیب در وقت و انرژی صرفه‌جویی کنید.

رد. این کار کمک‌تان می‌کند بتوانید لباس‌های‌تان را تمیز و مرتب در کمد قرار داده و هر آنچه را که می‌خواهید سریعا پیدا کنید، اما شاید این مسئله زیاد مهم نباشد که بخواهید جوراب‌های‌تان را براساس رنگ و فصل پوشیدن آنها بچینید. 

منبع : مجله ی سیب سبز 

مادر شدن به همراه تناسب اندام

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ