تا ۱۰ سال دیگر مایکرو سافت سرطان را درمان می کند؟!

jalalvand
شرکت مایکرو سافت برنامه ای بلند پروازانه و ۱۰ ساله برای خود تعیین کرده است: استفاده از علوم رایانه ای برای درمان سرطان.

براساس گزارش تلگراف، اگرچه این برنامه شامل پروژه‌های بلند‌پروازانه زیادی است، یکی از جالب‌توجه‌ترین طرح‌های پیشنهادی در آن شامل ایجاد ریز رایانه‌هایی از دی‌ان‌ای است که می‌توانند درون بدن انسان زنده بمانند و سلول‌های سرطانی را زیر نظر گرفته و و با برنامه‌ریزی دوباره آنها را به سلول‌های سالم تبدیل کنند.

به گفته کریس بیشاپ از مرکز مطالعاتی مایکروسافت، ورود مایکروسافت به این قلمرو علمی بسیار طبیعی است زیرا در زمینه علوم رایانه‌ای تخصص و تجربه بالایی دارد و آنچه در سرطان رخ می‌دهد نیز یک مشکل محاسباتی است. این تنها یک تشابه نیست،‌بلکه یک دیدگاه ریاضیاتی عمیق است. زیست‌شناسی و محاسبات اصولی هستند که شاید در نگاه اول هیچ شباهتی به هم نداشته‌باشند، اما در لایه‌های عمیق‌تر ارتباطات بنیادینی با هم دارند.

مایکروسافت برای به واقعیت تبدیل کردن این هدف گروهی از زیست‌شناسان و دانشمندان علوم رایانه‌ای از سرتاسر جهان را گرد هم آورده‌است تا روی جنبه‌های مختلف سرطان  مطالعه کنند.

جزئیات این پروژه هنوز نامشخص است اما یکی از این گروه‌ها قصد دارد از فناوری فراگیری ماشینی و دید رایانه‌ای برای ایجاد دیدگاهی بهتر از رشد تومورها برای رادیولوژیست‌ها استفاده کند. به این شکل مسیر برای ایجاد نوعی ویژه‌تر و دقیق‌تر از طب شخصی‌سازی‌شده همواره خواهد‌شد.

گروهی دیگر درحال مطالعه روی الگوریتمی هستند که می‌تواند بهترین شیوه هجوم به تومورها را براساس نوع تومور مشخص سازد. همچنین گروهی دیگر در این پروژه درحال مطالعه روی ایده رایانه‌هایی از دی‌ان‌ای هستند تا بتوانند سلول‌های سرطانی را درون بدن به سلول‌های سالم تبدیل کنند.

ایده اصلی گروه آخر این است که هرزمان سلول‌های سرطانی خود را نمایان ساختند،‌ رایانه از حضور آنها آگاه شود و با ریبوت کردن یا خاموش و روشن کردن دوباره سیستم سلول‌های بیماری را از بین ببرد.

باوجود رویکرد‌های متفاوتی که وجود دارند،‌ مایکروسافت می‌گوید تمامی گروه‌ها رویکرد‌های مشابه علوم رایانه‌ای را دنبال می‌کنند: یادگیری ماشینی و پردازش اطلاعات. زیرا به گفته این شرکت سرطان و دیگر فرایند‌های زیستی درواقع سیستم‌های پردازش اطلاعات هستند. در این صورت، ابزارهایی که برای مدلسازی و توجیه فرایند‌های رایانشی مورد استفاده قرار می‌گیرند، مانند زبان‌های برنامه‌نویسی، گرد‌آورنده‌ها و مدل‌سازها برای مدلسازی و استدلال درباره فرایند‌های زیستی مورد استفاده قرار خواهند‌گرفت.

به گفته محققان، فراگیری ماشینی امکان تجزیه و تحلیل بهتر میلیون‌ها فایل از داده‌های زیستی برای یافتن رویکرد‌های جدید درمانی سرطان را برای آنها فراهم خواهد کرد،‌ فرایندی که تا همین اواخر به صورت دستی انجام می‌گرفت. اما اکنون فراگیری ماشینی قدرت آن را دارد که سرعت این فرایند را تاحد امکان افزایش دهد.

منبع: همشهری آنلاین

لینک مرتبط: تشخیص سریع سرطان، با آزمایش خون ساده!

به زنگ خطر ‌سرطان روده گوش دهید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ