دستورات غذایی که باید بعد از ۴۰ سالگی ترک کنید

مهرناز زاوه
به خاطر داشته باشید که اقداماتی که برای مدیریت وزن انجام داده و یا رعایت رژیم غذایی که در سنین ۲۰ و ۳۰ سالگی به شما جواب داده ممکن است در ۴۰ سالگی نتیجه معکوس داشته باشد.

همیشه خود را وزن می‌کنید، تا حد امکان سعی می‌کنید بریز و بپاش نداشته باشید، هویج‌های کوچک را مثل چیپس سیب‌زمینی می‌خورید، اما با همه این‌ها وزن‌تان به شکل عجیب‌ و غریبی تغییر کرده و بیشتر می‌شود، انگار که در مسیر غلطی پیش رفته‌اید. به خاطر داشته باشید که اقداماتی که برای مدیریت وزن انجام داده و یا رعایت رژیم غذایی که در سنین ۲۰ و ۳۰ سالگی به شما جواب داده ممکن است در ۴۰ سالگی نتیجه معکوس داشته باشد. اگر هر یک از کارهای زیر را انجام می‌دهید بهتر است آنها را با راهکارهای مناسب جایگزین کنید.
۱.هرروز خودتان را وزن می‌کنید
اگرچه تحقیقات زیادی نشان داده که وزن کردن روزانه به بعضی از افراد کمک می‌کند تا وزن خود را تحت کنترل داشته باشند، اما این روند بعد از ۴۰ سالگی کسل‌کننده خواهد شد. تغییرات یا نوسان‌های هورمونی در سنین ۴۰ سالگی منجر به زیاد شدن تغییر مایعات بدن شده که می‌تواند به طور روزانه وزن را تغییر دهد. در واقعیت، برای کم کردن حدود نیم کیلو از وزن‌تان، باید چیزی حدود ۳۵۰۰ کالری بسوزانید که تقریبا نمی‌توان به یک‌باره این کار را انجام داد. سعی کنید یک‌بار در هفته خود را وزن کرده و ترجیحا در یک زمان مشخص و روز مشخص این کار را انجام دهید.
۲.برای جبران کالری موجود در یک کلوچه، حرکات کاردیوی بیشتری انجام می‌دهید
از بین بردن اثر آن کیک نصفه‌ با نیم ساعت تمرین بعد از ۴۰ سالگی واقعا دشوار است. به خاطر داشته باشید از آنجایی که میزان فعالیت متابولیسم ما تقریبا ۲ تا ۳ درصد در هر دهه از سن‌مان کاهش می‌یابد، به کالری کمتری نیاز پیدا خواهیم کرد. شما مجبورید سخت‌تر ورزش کنید تا با بالا رفتن سن بتوانید وزن‌تان را حفظ کرده یا آن را کاهش دهید، بنابراین جبران کالری اضافی‌ای که به دست آورده‌اید کار چندان ساده‌ای نخواهد بود. برای سوزاندن ۲۵۰ کالری موجود در یک دونات، باید تقریبا یک ساعت پیاده‌روی کنید یا نیم‌ساعت تمرین ایروبیک انجام دهید. 
۳.برای کاهش وزن، یک یا دو وعده غذایی را حذف می‌کنید
حذف کردن یک وعده غذایی هرگز گزینه عاقلانه‌ای نیست، اما باید سعی کنید در سنین ۳۰ سالگی از این عادت پرهیز کنید. متخصصان می‌گویند حذف کردن یا یک دو وعده غذایی نسبت به زمانی که وعده‌‌های کم غذایی یا اسنک می‌خورید باعث می‌شود دچار پُرخوری شوید. و بعد از سنین ۴۰ سالگی، ویار شما برای خوردن شیرینی‌جات هم بیشتر خواهد شد، البته اگر در طول روز غذای کافی نخورده باشید. راه‌کار بهتر این است که طی صبح و روز، در واقع زمانی که در حال جنب و جوش، ورزش یا کار هستید، غذای بیشتری بخورید و هنگام شب، زمانی که کالری کمتری می‌سوزانید، این میزان را کم کنید.
۴.اقلامی را در فروشگاه بخرید که برای کاهش وزن‌اند
در فروشگاه‌های زنجیره‌ای همه چیز پیدا می‌شود. با این حال، برخی غذاها در قفسه‌های میانی برای زنانی که در سنین ۴۰ سالگی هستند ضروری‌ترند. این قفسه‌ها شامل غلات کامل با فیبر زیاد مانند جودوسر و کوینولا است. خوردن فیبرهای حلال (اکثر زنان روزانه به ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر نیاز دارند) به کاهش کلسترول کمک کرده و با افزایش سن بالا می‌رود و باعث می‌شود سریع‌تر احساس اشباع پیدا کنید. 
۵.موقع غذا خوردن حواستان پرت است
در شرایطی که آگاه بودن و جمع کردن حواس هنگام غذا خوردن ایده بسیار خوبی است (یعنی تمرکز بر روی غذا بدون هیچ نوع حواس‌پرتی)، اما شاید همیشه کاربردی نبوده و جواب ندهد. سنین ۴۰ سالگی در واقع زمانی است که نباید زیاد درباره خود قضاوت کنید – و از طرفی نباید فشار زیادی به خودتان وارد کنید تا درست‌ترین و بهترین کارها را انجام دهید. وقتی زمان آن را ندارید تا بنشینید و غذای سالمی بخورید، برنامه‌ریزی برای شما اهمیت زیادی پیدا خواهد کرد. سعی کنید اسنک‌های ناپایدار یا فاسد‌نشدنی و یا اقلام فاسدشدنی قابل جابه‌جا کردن را زمانی که از خانه بیرون می‌روید حتما در یخچال یا فریزر قرار دهید. ماست‌های کم‌چرب یا ماست یونانی، پنیر رشته‌ای، میوه‌های خشک‌شده (شیرین‌نشده) و غلات گندم کامل زمانی که زمان چندانی ندارید می‌تواند گزینه‌های خوراکی خوبی باشد.
۶.از خوردن غذاهای سفید اجتناب می‌کنید
مصرف غلات کامل به جای غذاهای سفیدی که از شکر تصفیه‌شده و حبوبات به دست آمده شما را مطمئن می‌کند که از بهترین مواد مغذی تغذیه می‌کنید. اما به خاطر داشته باشید که همه غذاهای سفید هم غذاهای ناسالمی نیستند. برای مثال می‌توانید از ذرت بوداده استفاده کنید. این ذرت حاوی ۱۰۰ درصد غلات کامل بوده و سرشار از کربوهیدرات‌های پیچیده، فیبر و مقداری پروتئین است. از طرفی منگنز و ۱۲ ماده مغذی دیگر هم دارد.
منبع: prevention 

ساده‌ترین روش‌ها برای کاهش وزن بعد از ۳۰ سالگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ