۶ نشانه مهم که نباید نادیده بگیرید

مهرناز زاوه
شاید فکر کنید برخی دردها چندان مهم نیستند، اما برخی علائم خاص را حتما باید چک کرد.

شاید فکر کنید برخی دردها چندان مهم نیستند، اما برخی علائم خاص را حتما باید چک کرد. اگر هریک از علائم زیر را در خود مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید:
۱.ضعف در بازوها و ساق پا
احساس ضعف در بازوها، ساق پا یا صورتتان، می‌تواند نشانه سکته مغزی باشد؛ خصوصا اگر در یک سمت بدن‌تان رخ دهد. از طرفی اگر نتوانید تعادل خود را حفظ کنید، دچار سرگیجه می‌شوید یا موقع راه رفتن مشکل دارید، همه این‌ها می‌تواند نشان‌دهنده سکته مغزی باشد. اگر نمی‌توانید خوب ببینید، سردرد شدیدی دارید، سردرگم هستید و یا در صحبت کردن یا درک وضعیت دچار مشکلید، حتما تقاضای کمک کنید. اگر ظرف ۴.۵ ساعت بعد از مشاهده نخستین علائم بتوانید داروی بندآورنده لخته خون مصرف کنید، خطر ناتوانی ناشی از سکته مغزی را در طولانی‌مدت کاهش خواهید داد.
۲.درد سینه
وقتی بحث درد سینه مطرح می‌شود، پیشگیری بهتر از درمان است. هر نوع درد سینه، خصوصا دردهایی که با تعرق، فشار، کوتاه شدن قدرت تنفس و یا حالت تهوع همراه باشد، باید توسط متخصص معاینه شود. درد یا فشار سینه می‌تواند نشانه بیماری و یا حمله قلبی باشد، خصوصا اگر بعد از فعالیت زیاد دچار آن شوید. از طرفی ممکن است نشانه این باشد که لخته خون شما به درون ریه حرکت کرده است. اگر در سینه‌تان احساس سنگینی یا سفتی شدید داشتید که بیش از چند دقیقه ادامه پیدا کرد و یا مدام خوب شده و دوباره تشدید پیدا می‌کند، سعی نکنید آن را تحمل کنید و حتما به پزشک مراجعه کنید. 
۳.حساسیت و درد در بخش پایینی ساق پا
این مشکل می‌تواند نشان‌دهنده وجود لخته خون در پایتان باشد که آن را تورومبوز سیاهرگی عمقی یا DVT می‌نامند. این بیماری اغلب بعد از نشستن طولانی رخ می‌دهد، مثل یک پرواز طولانی با هواپیما، یا مثلا زمانی که مریض و در تخت بستری هستید.
اگر مشکل لخته خون باشد، زمانی که سرپا می‌ایستید یا راه می‌روید، درد بیشتری حس می‌کنید. از طرفی ممکن است دچار تورم هم بشوید. اگر بعد از ورزش دچار حساسیت یا التهاب شوید،‌ طبیعی خواهد بود. اما اگر در جایی از بدن که متورم شده یا درد دارید، وستتان قرمز شده یا احساس داغی داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید.
این امکان هم وجود دارد که این‌ها نشانه بیماری هومان باشد. اگر انگشتانتان را به سمت بالا منقبض کرده و فشار دهید و درد بگیرد، این مشکل هم نشان‌دهنده وجود لخته خون خواهد بود. اما زیاد به آن توجه نکنید. اگر متوجه شدید که نیمی از بدنتان دچار قرمزی، داغی یا تورم شده است، حتما به پزشک مراجعه کنید.
۴.وجود خون در ادرار
عوامل زیادی ممکن است باعث ایجاد خون در ادرار شود. اگر دیدید ادرارتان خونی شده است و از سویی در کمرتان درد شدیدی احساس کردید، حتما دچار سنگ کلیه شده‌اید. سنگ کلیه نوعی سنگ کریستالی کوچک است که از مواد معدنی و نمک ساخته شده و در کلیه‌ها درست می‌شود و از مجاری‌ای که حامل ادرار است عبور می‌کند. پزشک برای رؤیت و تشخیص سنگ، از پرتوهای ایکس یا فراصوت استفاده خواهد کرد. در پرتو ایکس، از پرتوهایی با دوز پایین برای ایجاد تصاویری از ساختارهای درونی بدن استفاده می‌شود. پرتوهای فراصوت با استفاده از امواج صوتی، تصاویر را ایجاد می‌کنند. 
بسیاری از سنگ‌های کلیه در نهایت زمانی که ادرار می‌کنید از بدن دفع می‌شوند. گاهی اوقات لازم است که این کار را خود پزشک انجام دهد. اگر دیدید ادرارتان خونی شده، زیاد دستشویی می‌روید یا هنگام ادرار احساس سوزش دارید، احتمالا دچار عفونت شدید کلیه یا مثانه شده‌اید. اگر دیدید ادرارتان خونی شده اما با درد همراه نیست، می‌تواند نشان‌دهنده سرطان کلیه یا مثانه باشد.  
۵.خس‌خس سینه
مشکلات تنفسی را باید بلافاصله درمان کرد. اگر دیدید سینه‌تان خس‌خس می‌کند یا هنگام نفس کشیدن صدایی شبیه پچ‌پچ می‌شنوید، حتما با پزشک صحبت کنید. این خس‌خس می‌تواند ناشی از تنگیِ نفس، بیماری ریوی، یا آلرژی شدید و یا ناشی از تماس با مواد شیمیایی باشد. پزشک شما می‌تواند علت اصلی آن را شناسایی و بعد درمان کند. اگر تنگی نفس دارید، یک متخصص آلرژی برنامه‌ای برای کنترل و کاهش بروز آن به شما پیشنهاد خواهد کرد. ذات‌الریه و یا برونشیت هم می‌توانند سبب خس‌خس سینه شوند. آیا موقع سرفه کردن، مخاط زرد یا سبز در دهانتان جمع می‌شود؟ آیا دچار کوتاهی نفس یا تب شده‌اید؟ اگر این علائم را دارید، حتما دچار التهاب نایژه شده‌اید که به ذات‌الریه تبدیل خواهد شد.
۶.افکار خودکشی
اگر شدیدا احساس یأس و ناامیدی دارید یا فکر می‌کنید که دیگر دلیل و انگیزه‌ای برای زندگی ندارید، حتما از کسی تقاضای کمک کنید. صحبت با مشاور یا روان‌پزشک می‌تواند تا حد زیادی مشکل‌تان را حل کند. 
منبع: webmd 

دلایلی که نشان می‌دهد نباید سردرد یک سمت سرتان را نادیده بگیرید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ