محیط کار باعث متعادل شدن دردسرهای یائسگی ‌می‌شود

مهرناز زاوه
زنانی که از علائم یائسگی مانند گرگرفتگی و مشکلات خواب رنج می‌برند، اگر محیط کاری خوب و مساعدی داشته و یا رئیس‌شان مشوق و دلسوز آنها باشد، عملکرد بهتری خواهند داشت.

زنانی که از علائم یائسگی مانند گرگرفتگی و مشکلات خواب رنج می‌برند، اگر محیط کاری خوب و مساعدی داشته و یا رئیس‌شان مشوق و دلسوز آنها باشد، عملکرد بهتری خواهند داشت.
اما تحقیقات کمی این مسئله را مد نظر قرار داده که آیا محیط کار و عوامل سازمانی می‌تواند بر علائم یائسگی یک زن تأثیر بگذارد یا نه. برای تشخیص این مسئله که چطور شرایط مربوط به محیط کار بر روی زنان در دوران یائسگی تأثیر می‌گذارد، محققان اطلاعات مرکز Women at Work و آمار آنلاین بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ در این زمینه مورد بررسی قرار دادند.
تقریبا ۵۰۰ زن در سنین ۴۰ سالگی و بالاتر به سؤالاتی درباره سلامتی و نیز علائم یائسگی مانند گرگرفتگی، مشکلات خواب و دقت و توجه و سردرد پاسخ دادند. تعداد و شدت علائم آنها با استفاده از شاخص یائسگی امتیاز‌بندی شد. 
حدود دو‌سومِ زنان در دوران پس از یائسگی بوده و یک‌سوم آنها در مرحله انتقال یا پیشایائسگی بودند. هم‌چنین این زن‌ها به سؤالاتی درباره این‌که آیا محل کار آنها این ویژگی را دارد که در قالب برنامه‌های قابل تعدیل و تنظیم، دسترسی به کنترل دمای محیط و استقلال کاری به آنها کمک کند تا با علائم یائسگی خود روبرو شوند یا نه.
بیش از دو‌سومِ زنانی که به شکل تمام‌وقت کار می‌کردند ساعت‌های کارشان قابل تنظیم و تعدیل بود. اما کمتر از یک‌سومِ آنها به کنترل دمای محیط در محیط کاری خود دسترسی داشتند.
گزارش‌های مربوط به زنانی که سرپرست‌های دلسوزی داشتند و نیز زنانی که به شکل تمام‌وقت استخدام بودند نشان داد که در مقایسه با زنانی که این شرایط کاری را نداشتند کمتر از علائم یائسگی رنج می‌بردند.
در این تحقیق مشخص شد داشتن استقلال کاری بیشتر و یا توانایی در تنظیم و تعدیل ساعات کاری تأثیری بر روی علائم یائسگی به همراه نداشت. در واقع علائم یائسگی می‌تواند هم بر میزان کارایی در کار و کیفیت زندگی زن‌ها تأثیر بگذارد. استرس در کار هم می‌تواند علائم یائسگی را تشدید کند. زنان باید این مسئله را بدانند که یائسگی یک نوع ناهنجاری نیست که بخواهند آن را مخفی کنند. در واقع این مرحله‌ای از زندگی است که به استراتژی‌ و آگاهی خاصی هم از جانب کارفرما و زنانی که کار می‌کنند نیاز دارد.  
منبع: thehealthsite

کاهش نشانه‌های ظاهری یائسگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ