روش‌های بدون دارو برای مبارزه با اضطراب

مهرناز زاوه
بر خلاف حیوانات، ما انسان‌ها مغز بزرگی داریم که با اندازه بدن‌مان متناسب است –مغزی که دلواپس و نگران می‌شود. در اینجا به نکاتی درباره بروز استرس و نحوه مقابله با آن می‌پردازیم.

بر خلاف حیوانات، ما انسان‌ها مغز بزرگی داریم که با اندازه بدن‌مان متناسب است –مغزی که دلواپس و نگران می‌شود. در حال حاضر، یک رئیس بسیار پرخاشگر، اقساط وامی که گرفته‌اید، و یا مراقبت از بچه‌ها و افراد بیمار به طور همزمان می‌توانند سبب نگرانی و اضطراب‌تان باشند. 
در اینجا به نکاتی درباره بروز استرس و نحوه مقابله با آن می‌پردازیم.
نقطه استرس: مغز
ترشح مداوم و پیوسته هورمون استرس یعنی کورتیزول به مراکزی در حافظه از جمله هیپوکامپوس آسیب وارد می‌کند. زمانی که دندریت‌های موجود در هیپوکامپوس شدیدا دچار سوء‌عملکرد می‌شوند، در دام استرس دائمی گیر می‌افتیم، که خودش مسبب بروز اختلالات تشویشی و افسردگی است.  
سعی کنید در این مواقع چندان خودتان را گناهکار ندانید. طی تحقیقی که در این زمینه روی ۲۷۳۷ کارگر صورت گرفت محققان دریافتند افرادی که فکر می‌کردند عملکرد ضعیف کاری‌شان می‌تواند اثری جدی بر همکارانشان، کمپانی و یا محیط کاری‌شان داشته باشد، میزان استرس کاری‌شان بیشتر بود. کارگران مسئول و وظیفه‌شناسی که شغل خود را به مثابه نوعی حرفه می‌دانستند ابراز می‌کردند که شغل‌هایشان سرشار از استرس است، در شرایطی که افرادی که نسبت به شغل‌شان رضایت کافی داشتند و یا آن را به عنوان حرفه نمی‌دانستند استرس کمتری داشتند.
نقطه استرس: گردن، سر و کمر
هورمون‌های هیپوفیزی، هیپوتالاموسی و فوق کلیوی که در بدن وجود دارند باعث تمرکز در دقت و هوشیاری شما شده،‌ قدرت بینایی‌تان را افزایش داده و عضلات را برای فعالیت در مقابل هر نوع تهدید یا خطر آماده می‌کنند. وقتی خطر یا آسیب وارده رفع نمی‌شود، قابلیت خود را برای بازگشت به وضعیت روحی و جسمی از دست خواهید داد. 
برای رفع این وضعیت، باید سعی کنید در خانه و محل کارتان تعادل برقرار کنید و خودتان بتوانید یک سپر محافظ در برابر استرس ایجاد کنید، در واقع این سه پایه اصلی را تقویت کنید تا اگر یک پایه لق شد یا به هر دلیل افتاد، دو پایه دیگر را داشته باشید.
نقطه استرس: روده
افزایش اسید‌های ناشی از استرس باعث دل‌پیچه شده و روده‌تان را شل می‌کند. حتی این مسئله می‌‌تواند نحوه سوخت و ساز چربی را هم در بدن تغییر داده و باعث شود چربی بیشتری در بدن‌تان ذخیره شود.
برای رفع این وضعیت، می‌توانید از طب فشاری استفاده کنید تا سریعا استرس از بدن‌تان دفع شود. در واقع نقاط چاق و گوشتالو را بین انگشت شصت و انگشت اشاره یک دست و شصت و دو انگشت اول دست دیگر به مدت ۳۰ ثانیه قرار داده و ماساژ دهید. تحقیقات نشان می‌دهد که طب فشاری همراه با روغن اسطوخودوس تا ۳۹ درصد میزان استرس را کاهش خواهد داد. 
نقطه استرس: مو
محققان دانشگاه وسترن اونتاریو به تازگی بیومارکر یا نشان‌گر زیستی‌ای را برای ارزیابی استرس مزمن یافته‌اند و آن مو است. آنها نمونه‌های فولیکول ۱۰۰ مرد را جمع‌آوری و آزمایش کردند که نیمی از آنها به خاطر حملات قلبی در بیمارستان بستری شده بودند و متوجه شدند که کورتیزول مو در بیمارانی که مشکلات قلبی داشتند بیشتر بوده است. از آنجایی که رشد مو چیزی حدود یک سانت در ماه است، محققان از یک نمونه ۳ سانتی‌متری استفاده کردند تا بتوانند میزان استرس را در یک بازه سه ماهه ثبت کنند. آنها بر این باورند که این یافته‌ها، این نظریه‌ را پوشش می‌دهد که استرس مزمن می‌تواند مانند استرس حاد سبب حمله قلبی شوند.
برای رفع این وضعیت، می‌توانید روی کسی که کنارتان هستند تمرکز کنید. در واقع ابراز احترام و قدردانی نسبت به دیگران قابلیتی جالب برای اشاعه افکار و رفتارهای وسواسی‌ است که به خاطر اشتغال فکری رخ می‌دهد. 
نقطه استرس: سیستم عصب سمپاتیک
انتشار نوراپینفرین باعث می‌شود که ضربان قلب تندتر شده، فشار خون افزایش یافته، میزان تعرق بالا رفته و تنفس‌تان هم زیاد شود تا اکسیژن و گلوکز بیشتری به عضلات و بافت‌ها برسد. در واقع اندورفین باعث انقباض رگ‌ها می‌شود تا بتواند خونریزی را در مواردی مانند حمله قلبی کاهش دهد. این همان چیزی است که باعث می‌شود موهای پشت گردن و جمجمه‌تان سیخ بایستد. در شرایطی که هورمون‌های استرس به ما کمک خواهند کرد با خطر روبرو شویم، فشار طولانی می‌تواند به قلب آسیب وارد کرده و فعالیت سیستم ایمنی را دچار اختلال کند و همین مسئله میزان آسیب‌پذیری ما را نسبت به هر چیزی اعم از سرماخوردگی و آنفولانزا تا سرطان افزایش خواهد داد.
برای رفع این مشکل، بهتر است خودتان را به خندیدن عادت بدهید. افرادی که یوگای خنده کار می‌کنند معتقدند که ترکیب تکنیک‌های تنفسی و کششی یوگایی و اجبار به خندیدن به آنها کمک می‌کند بهتر با استرس‌های زندگی روبه‌رو شوند.
منبع: prevention 

۱۰ روش برای مقابله با اضطراب و بی‌قراری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ