رژیم غذایی مخصوص دوران شیردهی به نوزاد-قسمت دوم

مهرناز زاوه
یک یا دو فنجان قهوه، چای یا سودا در روز هیچ تأثیری روی نوزاد نخواهد داشت. با این حال مصرف زیاد آن باعث می‌شود که هر دوی شما احساس تشویش، زودرنجی و بی‌خوابی داشته باشید.

از چه غذاهایی باید اجتناب کنید؟
زمانی که به نوزادتان شیر می‌دهید، باید یک‌سری نکات را در ارتباط با نوع غذایی که می‌خورید در نظر داشته باشید:
کافئین بیش از اندازه: یک یا دو فنجان قهوه، چای یا سودا در روز هیچ تأثیری روی نوزاد نخواهد داشت (و طی روزها و ماه‌های اولیه توأم با کم‌خوابی، شاید این‌ها تنها چیزهایی باشد که به شما کمک می‌کنند.) با این حال مصرف زیاد آن باعث می‌شود که هر دوی شما احساس تشویش، زودرنجی و بی‌خوابی داشته باشید. هم‌چنین مصرف زیاد کافئین در برخی نوزادان باعث شکم‌درد و ریفلاکس اسید معده خواهد شد.
ماهی با جیوه بالا: همان دستورالعمل‌هایی که در ارتباط با میزان امنیت مصرف ماهی برای زنان باردار به کار می‌رود، در مورد زنانی که نوزاد شیرخواره دارند هم صادق است:‌ در واقع این زنان باید از خوردن ماهی با میزان جیوه بالا مانند کوسه‌ماهی، تاج‌ماهی و ماکرل خودداری کرده و مصرف ماهی تن را تا ۱۸۰ گرم در هفته کاهش دهند. 
لبنیات پُرچرب و گوشت: سموم و سایر مواد و ترکیبات شیمیایی که باید به میزان کم مصرف کنید در چربی حیوان نهفته است، بنابراین در کل بهترین کار این است که گزینه‌های کم‌چرب مصرف کنید. هر زمان که لبنیات پُرچرب، مرغ و ماکیان و گوشت می‌خورید، بهتر است نوع ارگانیک آنها را انتخاب کنید، چرا که تولیدکنندگان آن نمی‌توانند از آنتی‌بیوتیک، هورمون‌های رشد، سموم و سایر ترکیبات شیمیایی در آن استفاده کنند. 
غذاهای فرآوری‌شده: در قالب یک قانون کلی باید گفت که بهتر است برچسب روی غذاها را چک کرده و سعی کنید از خوردن غذاهای فرآوری‌شده‌ای که حاوی لیست بلندبالایی از مواد افزودنی هستند خودداری کنید. توصیه ما خوردن ماهی‌های خام (از جمله سوشی و گوش‌ماهی)، پنیرهای پاستوریزه‌نشده، کالباس و گوشت‌پخته که واقعا سرد باشد، و گوشت قرمز است.
غذاهایی که باید مراقب خوردن آنها باشید
غذاهای دیگری هم هست که باید در دوران شیردهی نوزاد مراقب مصرف آنها باشید که عبارتند از:
برخی گیاهان: تحقیقات کمی در ارتباط با میزان امنیت گیاهان برای خوردن صورت گرفته است و عده کمی می‌دانند که خوردن گیاهان چه تأثیری روی نوزاد شیرخواره دارد، سوای این‌که مکمل‌های آنها هم مورد تأیید سازمان دارو و غذای آمریکا قرار نگرفته است. برای حصول اطمینان از امنیت مصرف آن، پیش از استفاده از آنها یا درمان‌های گیاهی بهتر است حتما با پزشک‌تان مشورت نموده و پیش از خوردن دم‌نوش‌های گیاهی یا دم‌نوش‌های مخصوص شیردهی تجدید نظر کنید. در این مسیر بهتر است از برندهای قابل اعتماد که تنوع زیادی دارند و در دوران شیردهی هم گزینه‌های سالمی محسوب می‌شوند استفاده کنید (مثل چاشنی پرتقال، پونه، تمشک، بابونه و میوه گل رز). 
غذاهای غیرارگانیک: سعی کنید هر زمانی که حق انتخاب داشتید و خواستید پول بیشتری خرج کنید و میزان مصرف مواد شیمیایی‌ای را که از طریق شیر شما به بدن نوزاد می‌رسد کاهش دهید از میوه‌ها، سبزیجات، لبنیات، ماکیان، گوشت، تخم‌مرغ و غلات ارگانیک استفاده کنید. 
مراقب این موارد در نوزادتان باشید
در شرایطی که بسیاری از نوزادان تنها شیر مادر می‌خورند بی‌آنکه به مزه آن توجه داشته باشند، تعداد کمی از آنها از ابتدا حس چشایی خوبی دارند که می‌توانند حتی کوچک‌ترین میزان از سیر یا ادویه‌های تند را تشخیص داده و حتی آن را پس بزنند. بنابراین خیلی سریع می‌توانید حدس بزنید که کدام دسته غذایی متناسب با ذائقه نوزادتان بوده و می‌توانید رژیم غذایی‌تان را متناسب با آن تغییر دهید.
نکته قابل توجه دیگر که با این‌که شایع نیست، اما بسیاری از مادران می‌گویند که برخی غذاهای خاصی که می‌خورند (خصوصا غذاهایی که باعث تولید گاز در بدن‌شان می‌شود مانند کلم، بروکلی، پیاز، ‌گل کلم، لوبیاها یا کلم بروکسل)  باعث دل‌درد و بر هم خوردن مزاج نوزادشان می‌شود. در واقع رژیم غذایی سرشار از هندوانه، هلو و سایر میوه‌ها می‌تواند در برخی نوزادان حساس منجر به اسهال شود و در برخی دیگر، فلفل قرمز به بروز کهیر بیانجامد. به خاطر داشته باشید آنچه ممکن است شبیه یک واکنش از سوی نوزادتان باشد (مثلا در قالب آشفتگی و بی‌قراری یا گاز شکم) چیزی طبیعی تلقی می‌شود. در واقع چیزی حدود ۲ تا ۶ ساعت از زمان خوردن غذاهای خاص طول می‌کشد تا غذا بر طعم و عطر شیرتان اثر بگذارد. بنابراین اگر نوزادتان در برابر جمع شدن گاز شکم حساس است، بیشتر شیر را به بیرون تف می‌کند و یا تا چند ساعت بعد از خوردن یک‌سری غذاها بی‌قراری می‌کند، سعی کنید به مدت چند روز آن غذاها را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید تا به وضعیت مطلوب بازگردد. 
منبع: parenting 

قسمت اول را اینجا بخوانید

کارهایی که در دوران شیردهی به نوزاد نباید انجام دهید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ