چقدر طول می‌کشد تا باردار شوید؟

مهرناز زاوه
هیچ‌کس نمی‌تواند به شما بگوید دقیقا چقدر طول می‌کشد تا باردار شوید، اما ما می‌توانیم به شما بگوییم که باردار شدن به طور معمول چه مدت طول می‌کشد. این امر می‌تواند سریع‌تر یا دیرتر از زمان معمول رخ دهد.

هیچ‌کس نمی‌تواند به شما بگوید دقیقا چقدر طول می‌کشد تا باردار شوید، اما ما می‌توانیم به شما بگوییم که باردار شدن به طور معمول چه مدت طول می‌کشد. این امر می‌تواند سریع‌تر یا دیرتر از زمان معمول رخ دهد.
چه مدت طول می کشد تا نطفه بسته شود؟
اکثر زوج‌ها ظرف مدت 3 ماه باردار می‌شوند. اگر سن شما بالا باشد این زمان می‌تواند دیرتر اتفاق بیافتد. برخی از عادات نامناسب مانند سیگار کشیدن و یا داشتن یک بیماری که باعث اختلال در باروری شود، می‌تواند منجر به تغییر مدت زمان لازم برای بارداری شود.
از بین زوج‌هایی که برای بارداری تلاش می‌کنند:
30 درصد در همان چرخه قاعدگی اول باردار می‌شوند (حدود 1 ماه)
59 درصد با گذشت مدت 3 چرخه قاعدگی باردار می‌شوند (حدود 3 ماه)
80 درصد بعد از گذشت 6 چرخه قاعدگی باردار می‌شوند (حدود 6 ماه)
85 درصد بعد از گذشت 12 چرخه قاعدگی باردار می‌شوند (حدود 1 سال)
91 درصد بعد از گذشت36 چرخه قاعدگی موفق به بارداری می‌شوند (حدود 3 سال)
93 تا 95 درصد در کمتر از 48 چرخه قاعدگی باردار می‌شوند (در حدود 4 سال)
اگر شما یک سال است برای بارداری تلاش می‌کنید و موفق نشده‌اید، مراجعه به یک متخصص باروری می‌تواند تصمیم عاقلانه‌ای باشد. حتی در صورتی که با مشکلی در باروری مواجه شده باشید، می‌توانید به تلاش خود برای بارداری ادامه دهید. بنابراین بهتر است قبل از آنکه سال‌های باارزش باروری را از دست دهید از یک متخصص مجرب کمک بگیرید. با گذشت زمان، ساعت بیولوژیک بدن شما متوقف نمی‌شود، ولی توانایی جسمی‌تان کاهش می‌یابد.
اگر 35 سال یا بیشتر سن دارید، ارزش زمان برایتان دو چندان است و باید بعد از گذشت 6 ماه تلاش ناموفق برای بارداری به متخصص مراجعه کنید.
چه تعداد از زوج‌هایی که برای بارداری تلاش می‌کنند احتیاج به کمک پیدا می‌کنند؟
حدود 90 درصد از زوج‌ها به طور طبیعی موفق به بارداری می‌شوند و تنها 10 درصد باقی‌مانده دچار مشکلات ناباروری می‌شوند. (حدود 93 تا 95 درصد از زوج‌ها اگر به صورت بلند‌مدت تلاش کنند می‌توانند به طور طبیعی موفق به بارداری شوند؛ تنها درصد کمی از زوج‌ها به کمک پزشک نیاز دارند)
تشخیص «ناباروری» منوط به یک سال تلاش بدون دستیابی به موفقیت در بارداری است. هنگامی که زوج‌ها پس از تشخیص ناباروری به پزشک مراجعه می‌کنند، تعداد قابل توجهی از آنها با درمان‌های ساده به نتیجه مطلوب خود دست می‌یابند و بقیه آنها به طور معمول از طریق درمان‎های پیچیده‌تری مانند اهدای اسپرم، رحم جایگزین یا غیره باردار می‌شوند.
تاثیر سن بر نرخ باروری
با بالا رفتن سن، زمان انتظار برای بارداری افزایش می‌یابد. 86 درصد از خانم‌های سالم که حدود 20 سال سن دارند پس از یک سال تلاش، موفق به بارداری می‌شوند. این آمار برای خانم‌های سالمی که حدود 40 سال سن دارند، به 36 درصد می‌رسد.
به طور متوسط حداکثر توان باروری برای یک خانم در محدوده 24 سالگی است و این توان از اواسط 30 سالگی شروع به کاهش می‌کند. هر چند با بالا رفتن سن، باردار شدن نیز دشوارتر می‌شود، اما خانم‌های سالم زیادی وجود دارند که در حدود 40 سالگی موفق به بارداری می‌شوند.
آیا می‌توان شانس باردار شدن را افزایش داد؟
خوشبختانه، پاسخ مثبت است. اقدامات زیادی وجود دارد که می‌توانند شانس بارداری شما را افزایش دهند:
تشخیص زمان تخمک‌گذاری: تنها زمانی که یک تخمک از تخمدان آزاد شود، بارداری می‌تواند صورت پذیرد. شما می‌توانید با انجام چند روش ساده زمان تخمک‌گذاری خود را تشخیص دهید.
تنظیم زمان نزدیکی با زمان تخمک‌گذاری: بهتر است زمان‌بندی مناسبی برای نزدیکی خود داشته باشید. هماهنگی زمان نزدیکی با زمان تخمک‌گذاری به طور معمول شانس بارداری شما را افزایش می‌دهد. بهترین زمان برای نزدیکی 2 تا 3 روز قبل از تخمک‌گذاری است. تحقیق انجام شده در مورد زوج‌هایی که زمان نزدیکی خود را با زمان تخمک‌گذاری هماهنگ کرده‌اند نشان می‌دهد که این زوج‌ها:
38 درصد بعد از 1 چرخه قاعدگی باردار می‌شوند
68 درصد بعد از 3 چرخه قاعدگی باردار می‌شوند
81 درصد پس از 6 چرخه قاعدگی باردار می‌شوند
92 درصد پس از 12 چرخه قاعدگی باردارمی‌شوند
بدن خود را برای باردار شدن آماده کنید. سلامت عمومی و سلامت دستگاه تناسلی شما هر دو از عوامل تاثیرگذار بر امر بارداری هستند. بنابراین بهتر است برنامه‌ریزی مناسبی برای معاینات قبل و حین بارداری انجام دهید. درباره مواد مغذی که بدن شما برای باروری و ذخیره مواد غذایی مناسب در بدن احتیاج دارد، یک مطالعه جامع انجام دهید. همچنین، اضافه وزن یا کمبود وزن خود را کنترل کنید تا شانس بیشتری برای رسیدن به یک باروری موفق داشته باشید. چون این دو عامل می‌توانند شانس بارداری شما را به خطر بیاندازند.
منبع: babycenter 

چگونه یک شروع سالم برای بارداری داشته باشیم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ