حقایق نازیبا درباره مسواک‌تان

مهرناز زاوه
هر روز صبح عادت دارید مسواک بزنید، اما شاید ندانید چه چیزهایی لابه‌لای پره‌های آن گیر کرده‌اند.

هر روز صبح عادت دارید مسواک بزنید، اما شاید ندانید چه چیزهایی لابه‌لای پره‌های آن گیر کرده‌اند. مسواک‌ می‌تواند هر وقت که آن را در دهان می‌گذارید به خاطر موجودات ریز میکروبی در دهان آلوده شود. ویروس‌ها و باکتری‌های دهانِ فرد آلوده می‌تواند تا هفته‌ها در سطح مسواک این فرد زندگی کرده و مسبب بروز بیماری شود. حتی ریزسازواره‌های سالم هم می‌توانند مسبب عفونت ‌شوند خصوصا اگر به خاطر جراحت، پارگی یا زخم‌های دهانی وارد بافت‌های لثوی شوند. 
مسواک‌ها نباید در بسته‌بندی استریل‌شده به فروش برسد، چرا که به محض خارج شدن از آن باکتری به آن منتقل خواهد شد. 
تمیز نگه داشتن مسواک
نباید زیاد برای تمیز نگه داشتن مسواک وسواس به خرج دهید چرا که هر روز به خاطر مسواک زدن دهان و دندان‌تان آن را خیس می‌کنید. با این حال این کار، کاری ساده است و سعی کنید آن را هر روز تمیز کنید.
آن را بشویید؛ مسواک‌تان را هر بار زیر شیر آب بگیرید تا آت و آشغال لابه‌لای آن از بین برود. اگر دچار یک بیماری سیستمیک یا اختلال ایمنی هستید، باید آن را در مایع دهان‌شویه ضدباکتری قرار داده و یا در ماشین ظرفشوئی بگذارید.
پاک‌سازی عمیق؛ مواد ضدعفونی‌کننده گوناگونی برای مسواک در بازار وجود دارد. برخی از افراد از نور فرابنفش برای از بین بردن ریزسازواره‌های موجود در مسواک استفاده می‌کنند. 
آن را در جای درست و مناسب قرار دهید؛ بعد از مسوک زدن، مسواک خیس‌تان را دوباره در کابینت لوازم دارویی، کشو یا لیوان مخصوص مسواک‌ها در دستشوئی قرار ندهید. می‌توانید آن را در قفسه‌ای بگذارید که در آنجا خشک شود. به دنبال پوششی بر روی آن باشید که باعث شود هوا در آن جریان داشته و از ورود نم پیشگیری کند و در عین حال کاملا بسته نباشد.
به منظور پیشگیری از شکل‌گیری مواد زائد در مسواک، این نکات را رعایت کنید:
-هر ۳ تا ۴ ماه مسواک‌تان را عوض کنید یا هر زمان که نشانه‌های ساییدگی پره‌هایش را دیدید این کار را انجام دهید. پره‌های ساییده‌شده نمی‌تواند دندان‌ها و لثه‌ها را به قدر کافی تمیز کند. 
-با مسواک‌های الکتریکی هم به شیوه مسواک‌های سنتی رفتار کنید. در واقع سرِ آنها را به محض ساییده شدن دور بریزید و عوض کنید.
-به هیچ وجه مسواک مشترکی با اعضای خانواده استفاده نکنید. 
منبع: medicaldaily

۸ چیزی که نباید در رستوران به آن دست بزنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ