چگونه به کودک یاد بدهیم که بنشیند؟

مهرناز زاوه
وانایی کودک برای نشستن معمولا در 3 یا 4 ماهگی تکامل می‌یابد؛ قابلیتی که برای کودک یک تجربه شگفت‌انگیز است. هر چقدر بیشتر با او تمرین کنید و به او یاد دهید چطور بنشیند، زودتر می‌تواند نشستن را یاد بگیرد و از این کار لذت ببرد.

پس از چند ماه سینه خیز رفتن یا چهار دست و پا حرکت کردن وقت آن می‌رسد که کودک کمی تغییر وضعیت بدهد و بنشیند. توانایی کودک برای نشستن معمولا در 3 یا 4 ماهگی تکامل می‌یابد؛ قابلیتی که برای کودک یک تجربه شگفت‌انگیز است. هر چقدر بیشتر با او تمرین کنید و به او یاد دهید چطور بنشیند، زودتر می‌تواند نشستن را یاد بگیرد و از این کار لذت ببرد. با ظهور این قابلیت، کودک می‌تواند تسلط بیشتری بر اسباب‌بازی‌های دور و برش داشته باشد.
کودک در چه سنی نشستن را یاد می‌گیرد؟
این سن در بین کودکان متفاوت است؛ اما اکثر آنها بین سنین 3 تا 5 ماهگی نشستن را یاد می‌گیرند. البته برخی از آنها به کمک دست و برخی دیگر به کمک والدین قادر به نشستن هستند. با رسیدن به 6 ماهگی، کودک می‌تواند از گردن، قسمت بالای بدن و عضلات کمرش برای نشستن استفاده کند. در نتیجه، دیگر به کمک کسی نیاز ندارد. با این حال، برخی از نوزادان در 9 ماهگی نیز برای نشستن به کمک نیاز دارند. با رسیدن به سن 7 ماهگی کودک باید بتواند با استفاده از نیروی شکم بلند شده و بنشیند. اما بسیاری از کودکان تا سن 11 ماهگی نیاز دارند کسی آنها را از روی زمین بردارد و در حالت نشستن قرار دهد.
علائمی که نشان می‌دهند کودک شما قادر به نشستن است
در 4 ماهگی، کودک شما احتمالا می‌تواند وقتی سرپا ایستاده سرش را ثابت نگه دارد. اما اکثر آنها وقتی در حالت نشسته قرار می‌گیرند، سرشان به سمت عقب خم می‌شود. شما می‌توانید با تمرین نشستن با کودک به او یاد دهید سر و گردنش را کنترل کند. برای این کار، وقتی کودک دراز کشیده، دستش را بگیرید و او را به سمت بالا بکشید تا نشستن را یاد بگیرد. همچنین می‌توانید با شکلک در آوردن و تقلید صدا این کار را برایش لذت‌بخش‌تر کنید.
چطور به کودک یاد دهیم بنشیند؟
به محض این که کودک توانست سرش را به خوبی کنترل کند، می‌توانید او را در صندلی نوزاد بگذارید یا روی زانویتان بنشانید تا نشستن را یاد بگیرد. با این کار، در او ایجاد علاقه می‌کنید که بدون کمک بنشیند.
هر چقدر بیشتر با کودک تمرین کنید، سریع‌تر یاد می‌گیرد که بدون کمک والدین یا تکیه دادن به بالش بنشیند. وقتی کودک نشستن را یاد می‌گیرد، کنارش بنشینید یا یک پتو یا متکا کنارش بگذارید تا در صورتی که سرنگون ‌شد، زمین نخورد. برای ایجاد تعادل، با او توپ بازی کنید یا دستش را بگیرید و با او آواز بخوانید. یک اسباب‌بازی جلوی پای کودک بگذارید تا برای گرفتنش تلاش کند. برای این کار باید اسباب‌بازی یا عروسک را کمی بالاتر از پاهایش بگذارید تا توجهش را جلب کند. سپس اسباب بازی را بلند کنید و جلوی چشم‌هایش بگیرید تا در حالت نشسته دستش را برای گرفتن آن دراز کند. تکرار این تمرین کمک می‌کند که کودک در حالی که نشسته با عروسکش بازی کند، بدون آنکه برای حفظ تعادل به کمک شما نیاز داشته باشد.
نگران این چیزها نباشید…
تا زمانی که به او فرصت تکرار و تمرین بدهید، او به کارش ادامه می‌دهد و در زمان موعود شما را از مهارتش با خبر خواهد کرد. اگر کودک علی‌رغم کمک شما به پهلو یا پشت می‌افتد، ممکن است هنوز آماده نشستن نباشد. پس کمی زمان بیشتری به او بدهید و مجددا امتحان کنید. کودکانی که به تازگی نشستن را یاد گرفته‌اند، به راحتی خسته می‌شوند. پس سخت نگیرید و بگذارید به مرور زمان نشستن را یاد بگیرد.
اگر کودک نوپای شما نتوانست در پایان 5 ماهگی علی‌رغم کمک شما بنشیند، نیازی به نگرانی نیست. هر کودکی با کودک دیگر تفاوت دارد و در سن متفاوتی قابلیت‌های مختلف را به دست می‌آورد. برخی از کودکان در اوایل 4 ماهگی نشستن را یاد می‌گیرند، در حالی که دیگران این مهارت خاص را در اواخر 9 ماهگی تجربه می‌کنند. به او فرصت دهید به کمک شما نشستن را یاد بگیرد. او را تشویق کنید و در صورت شکست حواسش را به جای دیگری پرت کنید. تکرار و تمرین زیاد باعث می‌شود که کودک عضلات بالاتنه بدنش را تقویت کند و کنترل آنها را به دست بگیرد.
نقطه عطف این تمرینات در چیست؟
تمرین و تکرار زیاد برای نشستن علاوه بر تقویت بالاتنه کودک به او کمک می‌کند که نیروی لازم برای خزیدن و در نهایت ایستادن را به دست بیاورد.
منبع: whattoexpect 

چطور در ۳ روز به کودک یاد بدهیم به توالت برود

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ