۷ عادت روزانه برای سم‌زدایی بدن

مهرناز زاوه
شما می‌توانید اضافه وزن و مواد سمی بدن‌تان را به یکی از دو شیوه زیر برطرف کنید: مایعات بنوشید و از یک رژیم غذایی سم‌زدا استفاده کنید. داشتن یک رژیم غذایی مناسب به شما کمک می‌کند که مثل گذشته بدنی پاک و سالم داشته باشید.

شما می‌توانید اضافه وزن و مواد سمی بدن‌تان را به یکی از دو شیوه زیر برطرف کنید: مایعات بنوشید و از یک رژیم غذایی سم‌زدا استفاده کنید. داشتن یک رژیم غذایی مناسب به شما کمک می‌کند که مثل گذشته بدنی پاک و سالم داشته باشید. اگر برای یک مدت طولانی از عادات زیر پیروی کنید، خواهید دید که هر روز مقدار سموم موجود در بدن‌تان کاهش می‌یابد. از این رو، مقدار آسیبی که از این سموم به بدن‌تان می‌رسد، به شکل قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. برای شروع، می‌توانید از 7 عادت زیر پیروی کنید. این عادات بهترین راه‌ها برای کنترل سموم و پاکسازی بدن هستند.
1.بگذر و فراموش کن
بسیار خب؛ چند قاشق بستنی خورده‌اید و بعد از آن تحرک نداشته‌اید. از همان لحظه‌ای که بی‌خیال موضوع شوید،خواهید دید که احساس بهتری دارید. محققان معتقدند افرادی که نسبت به رژیم غذایی خود احساس گناه و شرمندگی دارند، موفقیت چندانی در کاهش وزن به دست نمی‌آورند. برخی از محققان معتقدند که احساس گناه نسبت به رژیم غذایی باعث می‌شود که فرد کنترل خود را از دست بدهد. بنابراین، توصیه می‌کنند که از احساسات منفی بگذرید و آنها را فراموش کنید تا در مسیر کاهش وزن متوقف نشوید.
2. صبحانه سالم بخورید
شیرینی‌جات، آب‌نبات و آبمیو‌ها. با اینکه خوشمزه‌اند، در یک چیز مشترک‌اند: تمامشان سرشار از گلوکز هستند؛ یک ماده مغذی که اگر سوزانده نشود، در نهایت به عنوان چربی در بدن ذخیره می‌شود. خوردن 1 عدد کوکی باعث افزایش سطح گلوکز در بدن‌تان نمی‌شود، اما اگر این 1 عدد به 10 عدد برسد، داستان متفاوت خواهد بود. بدن نمی‌تواند با این مقدار گلوکز کنار بیاید. اما اگر شب‌ها شام نخورید یا اندازه وعده‌های غذایی‌تان را کاهش دهید، می‌توانید این زیاده‌روی را جبران کنید. محققان در آزمایشات خود از دو گروه موش آزمایشگاهی استفاده کردند. به یک گروه، رژیم غذایی پرچرب و به گروه دیگر یک رژیم غذایی سالم دادند. سپس، گروه‌ها به چند زیر گروه دیگر تقسیم شدند. به نیمی از موش‌ها در هر دو گروه اجازه داده شد که در طول شب چیزی بخورند، اما نصف دیگر موش‌ها تا 8 ساعت مجاز به خوردن هیچ‌گونه غذایی نبودند. صرف‌نظر از رژیم غذایی که موش‌ها دنبال می‌گردند، موش‌هایی که غذای کمتری خوردند لاغرتر ماندند. در حالی که موش‌های دیگر که همیشه در حال خوردن بودند، به مرور چاق شدند. در حالی که مقدار کالری دریافتی هر دو گروه مساوی بود. کارشناسان تغذیه معتقدند که 12 ساعت غذا نخوردن در روز، بدن را به حالت روزه می‌برد. بنابراین اگر آخرین لقمه خود را ساعت 9 شب بخورید، می‌توانید تا 9 صبح روز بعد روزه بمانید و پس از آن ماست یا تخم مرغ بخورید.
3. عرق بریزید
فعالیت بدنی منظم می‌تواند وزن‌تان را کنترل کند، فشار خون بالای شما را کاهش دهد، خلق و خویتان را بهبود داده و انرژی‌تان را افزایش دهد. اما مزایای عرق ریختن به همین چیزها محدود نمی‌شود. وقتی بیش از حد نمک یا الکل مصرف می‌کنید، این احتمال وجود دارد که دچار یبوست شوید. عارضه‌ای که به راحتی شما را چاق یا دارای اضافه‌وزن نشان می‌دهد. ورزش منظم و آب‌رسانی مناسب به بدن می‌تواند شما را از این عارضه برهاند. اگر اهل نوشیدن هستید، باید به فعالیت بدنی خود بیشتر توجه کنید.
اگر برنامه زمانی‌تان اجازه می‌دهد، تمرینات‌تان را قبل از صبحانه انجام دهید. سوزاندن کالری قبل از خوردن صبحانه به این معنی است که در حالت روزه ورزش کرده‌اید. بنابراین، انرژی لازم برای ورزش از طریق سوزاندن چربی تامین می‌شود و قند خون‌تان دست‌نخورده باقی می‌ماند. به علاوه، در این حالت تقریبا 20 درصد کالری بیشتری می‌سوزانید. اگر نمی‌توانید از خانه خارج شوید، می‌توانید تمرینات پایه را در خانه انجام دهید.
4. بیشتر سبزی بخورید
اگر می‌خواهید بدن‌تان را پاکسازی کنید، یک قوری چای سبز دم کنید و در طول روز بنوشید. در مطالعه اخیر محققان، مشخص شد کسانی که طبق عادت، روزانه چهار تا پنج فنجان چای سبز می‌نوشند، و به طور متوسط 25 دقیقه در روز تحرک دارند، در مقایسه با کسانی که ورزش می‌کنند اما چای سبز نمی‌نوشند، وزن بیشتری کم می‌کنند. چای سبز غنی از ترکیبات آنتی اکسیدان است که ظرفیت کبد را برای تبدیل چربی به انرژی و تولید آنزیم‌های سم‌زدا ارتقا می‌دهد. از این رو، نقش به‌سزایی در مبارزه با سرطان دارد. این بدان معناست که نه تنها با نوشیدن چای سبز احساس بهتری خواهید داشت، بلکه سالم‌تر نیز خواهید بود.اگر طعم چای سبز را دوست ندارید، می‌توانید از سایر انواع چای نیز استفاده کنید.
5. آشپزخانه خود را بهینه کنید
وقتی در حالت سم‎‌زدایی هستید، ممکن است بخواهید هر چیز مضری را از آشپزخانه بیرون بیاندازید تا وسوسه نشوید. همین کار را بکنید. تمام تنقلات شور و شیرین را دور بریزید و به جای آنها میوه و سبزیجات بگذارید. خوردن میوه و سبزیجات یکی از موثرترین راه‌های سم‌زدایی بدن است. میوه تنوع زیادی دارد، از این رو حتما از یک نوع آن خوش‌تان خواهد آمد. چغندر و آوکادو بهترین میوه‌هایی هستند که به سم‌زدایی بدن کمک می‌کنند. چغندر حاوی آنتی اکسیدانی به نام بتالینس است که به ترمیم و بازسازی سلول‌های سم‌زدا در بدن کمک می‌کند. از سوی دیگر، آووکادو حاوی اسیدهای چرب سالم است که قدرت شما را افزایش می‌دهد. در یک مطالعه جامع بر روی 22 میوه مشخص شد که آووکادو در مبارزه با سموم کبد عملکرد بهتری نسبت به سایر میوه‌ها دارد. اگر می‌خواهید سالاد درست کنید، چند تکه میوه هم به آن اضافه کنید تا یک وعده کامل داشته باشید.
6. محصولات خوردنی‌تان را خوب بشویید
حتی اگر خودتان میوه و سبزیجات مصرفی‌تان را تولید می‌کنید، مطمئن شوید که قبل از خوردن آنها را خوب شسته‌اید. چون خوردن میوه و سبزی نشسته باعث ورود سمومی به بدن می‌شود که بیرون کردن آنها کار آسانی نیست. خوردن محصولات ارگانیک مزیت  چندانی ندارد، اما خوردن محصولات معمولی نیز به دلیل آنکه در معرض انواع آفت‌کش تولید می‌شوند، اغلب با شکم درد، تهوع و اسهال همراه است. کارشناسان تغذیه معتقدند که مصرف آفت‌کش از طریق خوردن محصولات مرتبط، باعث افزایش وزن می‌شود. محققان از علت دقیق این امر مطمئن نیستند، اما این احتمال وجود دارد که مواد سمی -که در سلول‌های چربی ذخیره می‌شوند- پس از مصرف در روند سوخت و ساز بدن اختلال ایجاد کنند. اگر استطاعت انجام این کار را دارید، بهتر است همیشه انگور، کاهو، سیب، گلابی، فلفل دلمه‌ای، کرفس، شلیل، هلو، توت فرنگی و یا گیلاس ارگانیک بخرید.
7.همیشه آب مرکبات بنوشید
ممکن است پس از یک هفته پرخوری احساس چاقی کنید؛ اما نگران نباشید. شاید فقط نفخ کرده‌اید. بسیاری از غذاهایی که اغلب عامل پرخوری می‌شوند (مثل سیب زمینی سرخ کرده، چیپس و همبرگر) دارای نمک هستند که باعث احتباس مایعات و نفخ می‌شود. نوشیدن مایعات کافی به بدن کمک می‌کند که آب مازاد را از طریق ادرار خارج کند. کریستین پالومبو، متخصص تغذیه در شیکاگو، در این باره می‌گوید: «کافی است چند تکه لیموو یا پرتقال تازه به فنجان نوشیدنی‌تان اضافه کنید تا از مشکل نفخ رها شوید.» مرکبات سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی هستند که باعث تحریک آنزیم‌های کبدی شده و سموم مضر بدن را دفع می‌کنند. آنها همچنین منبع ویتامین C هستند که نقش به‌سزایی در سم‌زدایی از بدن و چربی‌سوزی دارد. برای تهیه نوشیدنی کمی خلاقیت به خرج دهید! 
منبع: eatthis 

چگونه بدن‌مان را با تخم کتان سم‌زدایی کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ