پوتین از چه روشی برای جوانسازی پوستش استفاده کرده است؟

پانته آ توتونپیان
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در سال‌های اخیر در کنار مراقبت‌های ورزشی و سلامت که از خود دارد، حسابی دست به دامن روش‌های جراحی زیبایی و تزریق بوتاکس و ژل شده به‌گونه‌ای که مشاهده چهره این سیاستمدار روس اصلا نشان نمی‌دهد که او این روزها ششمین دهه زندگی‌اش را پشت‌سر می‌گذارد. در چهره او کمتر چین و چروکی را می‌توان یافت که نشان‌دهنده گذر زمان و طول عمر او باشد. خیلی‌ها می‌گویند که او علاوه بر اینکه پوستش را کشیده و پف چشم‌هایش را درمان کرده عادت زیادی به استفاده از بوتاکس دارد. اما ماجرا اینجاست که اگر او در پایان دهه ششم زندگی‌اش دست به دامن این روش‌ها شد بسیار هوشمندانه این کار را کرده و کار را به کاردان سپرده است. ماجرای پوتین و بوتاکس بهانه‌ای شد تا در کنار هم مروری داشته باشیم بر طبیعی‌ترین و بهترین خدمات بوتاکس چه در حوزه زیبایی و چه در حوزه درمان.

دکتر فرشید دبیرزاده 

پزشک پوست و مو

راه تشخیص بوتاکس  تقلبی از اصل 
ساده‌ترین روش برای تشخیص بوتاکس این است که آن را از طریق مجاری قانونی و مشخص خریداری کنید و مطمئن شوید که محصول خریداری شده مورد تایید وزارت بهداشت است و با تایید آنها وارد کشور شده است یا نه، بنابراین برای تهیه این محصولات باید به داروخانه‌های مجاز مراجعه کنید. پس مسیر کاملا مشخص است. در مورد بوتاکس‌های تقلبی باید هوشیار باشید. قاعدتا این محصولات را نمی‌توانید از طریق مجاری رسمی و معتبر پیدا کنید. بهترین راه این است که از پزشک‌تان بخواهید برای شما داروی بوتاکس را تجویز و نسخه کند تا بتوانید از داروخانه معتبری آن را خریداری کنید. در غیر این صورت اگر فردی به شما اصرار کرد که نوع بوتاکس ما کمیاب است یا من آن را به سختی فراهم کرده‌ام یا شخصا آن را از کانادا یا هر کشور دیگری وارد کرده‌ام یا اینکه اگر شنیدید این محصول به‌راحتی در داروخانه‌ها عرضه نمی‌شود باید هوشیار باشید. 

از شایعه تا واقعیت جراحی زیبایی آقای رئیس‌جمهور
آوریل سال گذشته میلادی بود که ولادیمیر پوتین با ظاهری متفاوت در تلویزیون روسیه ظاهر شد. او در مقایسه با قبل ظاهری آراسته‌تر و جوان‌تر داشت و همین مسئله باعث شد تا کارشناسان گمانه‌زنی‌های مختلفی را درباره ظاهر او و احتمال جراحی‌های زیبایی او داشته باشند. همه این مسائل باعث شد تا ماجرای 10روز غیبت وی در عرصه سیاسی روسیه به جراحی‌ها و خدمات زیبایی که پوتین تجربه کرده بود، پیوند خورد و زمزمه‌هایی شکل گرفت که او در این مدت 10روزه تحت جراحی یا بوتاکس و تزریق ژل قرار گرفته است. خیلی‌ها می‌گفتند که او پوست اطراف چشمش را کشیده و همین‌طور چین‌های پیشانی و اطراف لب‌ها را با بوتاکس برطرف کرده است. 

بوتاکس؛ انتخاب پوتین 
اما ماجرای استفاده از بوتاکس ولادیمیر پوتین از آن دست خبرهایی بود که بسیاری از رسانه‌های جهان ازجمله گاردین به شکل گسترده‌ای به آن پرداختند و این بار مثل سری‌های قبل هیچ مقامی برای تکذیب آن دست به قلم نشد. این ماجرا از وقتی قوت گرفت که عکس‌هایی از رئیس‌جمهور روسیه منتشر شد که کبودی‌های زرد رنگی را در اطراف چشمش نشان می‌داد. کبودی‌هایی که به‌زعم بسیاری از کارشناسان ازجمله عوارض تزریق بوتاکس محسوب می‌شود و خیلی زود هم برطرف می‌شود. در حقیقت پوتین با کمک تزریق بوتاکس ابروهایش را کمی بالاتر برد، چین‌های پیشانی‌اش را محو کرد و برای برطرف کردن چین‌های اطراف چشمش نیز از همین ماده استفاده کرد. 

لیفتینگ پوست تکذیب شد!
در سال‌های 2010 و 2011 نیز جراحان پلاستیک گمانه‌زنی‌هایی درباره جراحی  پف چشم‌های پوتین و کیسه‌هایی که زیر چشم‌های او به وجود آمده، مطرح کردند و گفتند مقایسه عکس‌های پوتین نشان می‌دهد که او دیگر مثل قبل با مشکل پف چشم رو به رو نیست و به عقیده ما او از یک جراح پلاستیک خبره در این باره کمک گرفته و حتی لیفتینگ پوست هم انجام داده است. این ادعا اگرچه در برخی رسانه‌ها مطرح شد اما خیلی زود با تکذیبیه سخنگوی ولادیمیر پوتین در رسانه‌ها قوت و رنگ و بوی خود را از دست داد و به فراموشی سپرده شد. 

بهترین دشمن چین و چروک

تزریق بوتاکس بهترین انتخاب برای حذف چین و چروک‌های ماندگار پوست است که به‌دلیل انقباض‌های عضلانی پوست به وجود آمده است. دکتر محمد رضوانی، متخصص پوست و مو، ضمن اشاره به این مطلب اضافه می‌کند:   تزریق بوتاکس در شرایطی که توسط متخصص این کار انجام شود و از مواد استاندارد و مناسب برای بیمار استفاده شود، ازجمله روش‌های زیبایی است که عوارض بسیار اندک و ناچیز مثل کبودی مختصر بعد تزریق خواهد داشت. تزریق بوتاکس در مقایسه با دیگر روش‌های زیبایی محدودیت سنی ندارد و متناسب با تشخیص پزشک و نیازی که صورت فرد دارد توسط پزشک برای او تجویز و تزریق می‌شود. 

چرا بوتاکس بی‌اثر است؟
این متخصص پوست و مو معتقد است دلایل مختلفی برای بی‌تاثیر بودن بوتاکس وجود دارد که یکی از آنها نامرغوب بودن بوتاکس است. در حقیقت مارک‌های نامرغوب یا تقلبی بوتاکس که غالبا چینی هم هستند، باعث می‌شود تا بیمار بعد از تزریق نتیجه دلخواهش را نگیرد. بوتاکس‌های تقلبی علاوه بر احتمال حساسیت ممکن است به‌دلیل ناخالصی‌هایی که در خود دارند، فرد را بعد از تزریق دچار شوک کنند. این نوع بوتاکس معمولا از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود و با ترفندهایی به فروش می‌رود، بنابراین بیمار و متخصص باید هر دو در این زمینه هوشیار باشند. 

کاربردهای دیگر بوتاکس
مهم‌ترین کاربرد درمانی و زیبایی بوتاکس در رفع اسپاسم‌های عضلانی است و در تخصص‌های دیگر مانند چشم‌پزشکی، از این آمپول برای بر‌طرف کردن چپی چشم استفاده می‌شود. با وجود این، بیشتر از ۹۰درصد موارد استفاده از این آمپول کاربرد زیبایی دارد و برای رفع چین و چروک صورت مصرف می‌شود. با اینکه به‌طور کلی این آمپول را می‌توان جزء درمان‌ها به‌حساب آورد، اما کاملا بدون عارضه هم نیست، معمولا مهم‌ترین عارضه آن نیز ایجاد آلرژی است که بیشتر در بوتاکس‌های چینی و غیراستاندارد دیده می‌شود کـه در این مورد می‌توان به تورم‌ محل تزریـق و عوارض ناشـی از تکنیک تزریق اشاره کرد که بعد از چندین روز برطرف می‌شود.

آیا بلایی سراحساس‌مان می‌آید؟
 فردی که بوتاکس به صورتش تزریق شده، قادر است به محرک‌های احساسی و هیجانی واکنش نشان دهد، اما تغییرات کم عضلات صورت 
بر اثر تزریق بوتاکس باعث می‌شود بازخوردهای کمتری از طرف عضلات بی‌حرکت صورت به مغز ارسال شود. براساس مطالعات، ثابت شده است تاثیر حالت چهره بر مغز می‌تواند در احساس ما نیز تاثیر داشته باشد. به‌عبارت دیگر خندیدن باعث می‌شود که احساس شادی کنیم و اخم‌ کردن احساس ناخوشایندی در ما ایجاد می‌کند.  بنابراین شاید برطرف کردن خط اخم یا چین و چروک ها به ماکمک کند تا حال روانی بهتری هم داشته باشیم. این موضوعی است که  محققان حتما باید درباره آن تحقیق کنند!

چه کسانی دور بوتاکس خط بکشند؟
در صورتی که به بیماری خاصی مبتلا هستید یا داروی خاصی مصرف می‌کنید، حتما پیش از تزریق بوتاکس پزشک خود را در جریان قرار دهید. تزریق بوتاکس در افرادی که دچار بیماری‌های عصبی عضلانی هستند، می‌تواند باعث ضعف شدید عضلانی شود. به‌علاوه مصرف برخی داروها مانند آنتی‌بیوتیک‌های گروه جنتامایسین، ممکن است اثربخشی بوتاکس را تشدید کند.

منبع: مجله ی سیب سبز

آیا بوتاکس علاوه بر مزایا عوارض هم دارد؟ 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ