۸ راه مقابله با افسردگی زمستانی در دوران بارداری

مهرناز زاوه
اگر تغییرات هورمونی در دوران بارداری را به تغییرات آب و هوا اضافه کنید، خواهید دید که احساس اضطراب و خستگی در این دوران چندان غیرطبیعی نیست.

20 درصد از آمریکایی‌ها می‌گویند که در فصل زمستان بیش از حد احساس خستگی می‌کنند که از این بین، حدود 5 درصد از اختلال خلقی فصلی (SAD) رنج می‌برند؛ یک نوع افسردگی موقت که در طول فصل زمستان به خصوص در خانم‌ها شیوع پیدا می‌کند. اگر تغییرات هورمونی در دوران بارداری را به تغییرات آب و هوا اضافه کنید، خواهید دید که احساس اضطراب و خستگی در این دوران چندان غیرطبیعی نیست. اگر علائم فوق را دارید یا با مشکل بی‌خوابی دست و پنجه نرم می‌کنید، بهتر است با پزشک‌تان صحبت کنید تا سریعا تحت درمان قرار بگیرید.

اما حتی اگر دچار افسردگی فصلی نشوید، ممکن است با عوارض آن مواجه شوید. خوشبختانه روش‌های زیادی برای کنترل این عارضه وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. در این مطلب، به معرفی 8 نکته در این رابطه بسنده می‌کنیم:

کمی نور خورشید بگیرید

برای از بین بردن افسردگی زمستانی، باید اجازه دهید کمی نور وارد خانه شود. همچنین می‌توانید برای یک پیاده‌روی طولانی در یک روز آفتابی بیرون بروید تا هوایی عوض کنید. سعی کنید در صورت امکان در اوایل صبح اقدام به پیاده‌روی کنید تا از بیشترین نور ممکن بهره‌مند شوید. البته نور مصنوعی نیز موثر است: اگر از اختلال خلقی فصلی رنج می‌برید، پزشک ممکن است روش نوردرمانی را به شما پیشنهاد کند؛ یک درمان بی‌خطر و موثر که انجام آن در دوران بارداری به همه مادران توصیه می‌شود.

سطح دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) را در بدن‌تان کاهش دهید

اسیدهای چرب امگا3 فقط برای مغز و قلب نوزاد مفید نیستند، بلکه خلق و خوی شما را نیز بهبود می‌بخشند. شما می‌توانید با مصرف ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد از این ترکیبات مفید بهره‌مند شوید. اما برای مصرف این ترکیبات در دوران بارداری باید با پزشک خود مشورت کنید.

فعال باشید

همانطور که می‌دانید، ورزش منظم برای بدن شما و کودکتان بسیار مهم است. اما آیا می‌دانید که فعالیت بدنی برای مغزتان هم مفید است؟ ورزش کردن و عرق ریختن به طور منظم باعث افزایش ترشح اندورفین در بدن می‌شود که موجب شادی و بهبود خلق و خوی شما خواهد شد. اگر آب و هوای سرد بیرون امکان ورزش بیرون از خانه را برایتان دشوار کرده، سعی کنید در خانه یا باشگاه به انجام تمرین بپردازید.

یک پلی‌لیست از آهنگ‌های مورد علاقه‌تان تهیه کنید

محققان دانشگاه مک‌گیل دریافتند که موسیقی باعث آزاد شدن دوپامین در مغز شده و احساس شادی و خوشحالی را به فرد منتقل می‌کند. بنابراین توصیه می‌کنند که یک پلی‌لیست از آهنگ‌های مورد علاقه‌تان تهیه کنید و در مواقع اضطراب و ناراحتی به آن گوش دهید.

در طول روز بازی کنید

بیرون از خانه سرد است و شما خسته‌اید… هیچ چیزی برایتان جذاب نیست. برای اینکه از این وضعیت رها شوید، باید یک برنامه سرگرم‌کننده برای خودتان تنظیم کنید که هدفمند باشد. مثلا می‌توانید مانیکور کنید، از موزه دیدن کنید، سراغ صنایع دستی رفته و یا در کلاس یوگا ثبت نام کنید. این امور به شما کمک می‌کنند که با افزایش ترشح اندروفین موجبات بهبود خلق و خوی خود را فراهم آورید.

نفس بکشید

مطالعه اخیر محققان دانشگاه جانز هاپکینز نشان می‌دهد که 30 دقیقه مراقبه روزانه به کاهش علائم افسردگی و اضطراب کمک می‌کند. تاثیر مراقبه با تاثیر داروهای ضد افسردگی برابر است! بنابراین، تا می‌توانید مدیتیشن کنید و تمرکز حواستان را بالا ببرید. 10 تا 15 دقیقه روی نفس کشیدن‌تان تمرکز کنید و ذهن‌تان را از هرگونه افکار منفی برهانید.

با یک نفر صحبت کنید

بچه‌دار شدن باعث می‌شود که تمام انرژی خود را وقف رشد کودک کنید؛ از این رو، طبیعی است که وقت کمتری برای حرف زدن با شریک زندگی خود داشته باشید. اما نباید تاثیر حرف زدن با دوستان یا شریک زندگی خود را دست کم بگیرید! اگر افسردگی زمستانی شما را از پای درآورده، سعی کنید وقت بیشتری با دوستان یا اعضای خانواده‌تان بگذرانید. مثلا می‌توانید با آنها در کافه قرار بگذارید یا با آنها چت کنید. گاهی اوقات، صحبت کردن و بیان احساسات درونی تنها راه حل مشکلات عاطفی است.

همسرتان را در آغوش بگیرید

شما می‌توانید با نزدیک‌تر شدن و در آغوش گرفتن شریک زندگی خود، موجبات بهبود خلق و خوی خود را فراهم آورید و سلامت‌تان را تضمین کنید: مطالعات محققان نشان می‌دهد که در آغوش گرفتن دوست یا همسر باعث کاهش سطح هورمون استرس یا همان کورتیزول و کاهش فشار خون شما می‌شود. پس چه راهی بهتر از در آغوش گرفتن برای سپری کردن یک روز سرد زمستانی وجود خواهد داشت؟

منبع: whattoexpect

با کم‌اشتهاییِ دوران بارداری چه کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ