هرکدام از داروهای تجویزی کاهش وزن چگونه عمل می‌کنند؟

مهرناز زاوه
در اینجا به برخی از شایع‌ترین داروهای کاهش وزن و نکاتی درباره آنها اشاره می‌کنیم.

خوردنِ کمتر و تحرک بیشتر اساسِ کاهش وزن است. اما برای اکثر افراد، تجویز داروهای کاهش وزن جواب می‌دهد. در شرایطی که دارید این داروها را مصرف می‌کنید، باید هم‌چنان به رژیم غذایی و ورزش‌تان پایبند باشید. پزشکان اغلب در صورتی این داروها را تجویز می‌کنند که شاخص حجم بدن (BMI) شما ۳۰ یا بیشتر باشد و یا این میزان حداقل ۲۷ بوده و بیماری‌ای داشته باشید که مرتبط با وزن‌تان باشد مانند دیابت نوع ۲ یا فشار خون بالا. در اینجا به برخی از شایع‌ترین داروهای کاهش وزن و نکاتی درباره آنها اشاره می‌کنیم.

اُرلیستات

نحوه‌ عمل: این دارو مانع از جذب یک‌سوم چربی‌های خوراکی توسط بدن خواهد شد.

پزشک این دارو را تحت عنوان زنیکال تجویز می‌کند. اگر بخواهید آن را بدون نسخه بخرید با نام آلی یافت می‌شود که دوز آن نصف دوز زنیکال است.

آیا مصرف طولانی‌مدت آن مورد تأیید است؟ بله

عوارض جانبی: دل‌پیچه، خروج باد و گاز معده، مدفوع چرب، تحرکات زیاد روده و عدم توانایی در کنترل حرکات روده. البته عوارض جانبی این دارو در کل خفیف و موقتی است. اما اگر غذاهایی با چربی زیاد بخورید بدتر خواهد شد. در موارد نادر افرادی که اُرلیستات مصرف کرده‌اند دچار آسیب شدید کبدی شده‌اند اما هنوز به یقین نمی‌توان گفت که مصرف این دارو مسبب آن شده باشد.

چیزهای دیگری که باید بدانید: فراموش نکنید که پیش از مصرف اُرلیستات، باید رژیم غذایی با چربی کم داشته باشید (در واقع ۳۰ درصد از کالری روزانه‌تان را باید از چربی تأمین کنید) هم‌چنین قرص‌های مولتی‌ویتامین‌تان را حداقل ۲ ساعت قبل یا بعد از مصرف این دارو استفاده کنید؛ چرا که این دارو به طور موقت جذب ویتامین A، D، E و K را برای بدن دشوار می‌کند.

بِلویکْ

نحوه عمل: کنترل اشتها

آیا مصرف طولانی مدت مورد تأیید است؟ بله

عوارض جانبی: یکی از شایع‌ترین عوارض جانبی آن در افرادی که دیابت ندارند سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، خستگی، خشکی دهان و یبوست است. و شایع‌ترین عوارض جانبی آن در افرادی که دیابت دارند، کم بودن قند خون، سردرد، کمردرد، سرفه و خستگی خواهد بود.

افرادی که همراه با بلویک، از داروهای ضدافسردگی استفاده می‌کنند باید مراقب واکنش نادر اما حاد ناشی از آن از جمله تب و گیجی باشند. زنانی که باردار بوده و یا قرار است باردار شوند هم نباید از بلویک استفاده کنند. اگر بعد از ۱۲ هفته مصرف بلویک نتوانستید ۵ درصد از وزن‌تان را کم کنید، باید مصرف آن را متوقف کنید؛ چرا که احتمالا روی شما جواب نمی‌دهد.

کانتریوْ

نحوه عمل: این دارو ترکیبی از دو داروی مورد تأیید سازمان غذا و داروست، یعنی نالتروکسن و بوپروپیون که البته فرمول آن کمی گسترده‌تر است. نالتروکسن برای درمان وابستگی به مواد مخدر تجویز می‌شد. بوپروپیون در درمان افسردگی و اختلال عاطفی فصلی مؤثر بوده و به افراد در ترک سیگار کمک خواهد کرد.

آیا مصرف طولانی‌مدت آن مورد تأیید است؟ بله

عوارض جانبی: از شایع‌ترین عوارض جانبی آن می‌توان به حالت تهوع، یبوست، سردرد، استفراغ، سرگیجه، بی‌خوابی، خشکی دهان و اسهال اشاره کرد. روی جعبه این دارو نوشته شده که مصرف آن می‌تواند میل به خودکشی و رفتارهای مرتبط با آن را در فرد ایجاد کند. کانتریو می‌تواند مسبب انواع تشنج شده و بیمارانی که دچار اختلالات تشنجی هستند نباید از آن استفاده کنند. هم‌چنین این دارو می‌تواند میزان فشار خون و ضربان قلب را افزایش دهد.

ساکسندا

نحوه عمل: ساکسندا در واقع دوز بالاتر داروی مربوط به دیابت نوع ۲ یعنی ویکتوزاست. این دارو بر هورمون روده‌ای تأثیر می‌گذارد که به مغزتان می‌گوید معده‌تان پُر است.

آیا مصرف طولانی‌مدت آن مورد تأیید است؟ بله

عوارض جانبی: حالت تهوع، استفراغ، اسهال، یبوست، فشار خون کم و افزایش اشتها. از عوارض جانبی حاد آن می‌توان به افزایش ضربان قلب، آماس لوزالمعده، بیماری کیسه صفرا، مشکلات کلیوی و افکار مربوط به خودکشی اشاره کرد. اگر بعد از گذشت ۱۶ هفته از مصرف این دارو، ۴ درصد از وزن‌تان کم نشد، باید مصرف آن را متوقف کنید؛ چرا که روی شما جواب نمی‌دهد.

فنترمین

نحوه عمل: کنترل میزان اشتها

آیا مصرف طولانی‌مدت آن مورد تأیید است؟ خیر. تنها مصرف کوتاه‌مدت آن مورد تأیید قرار گرفته است. (تنها چند هفته)

عوارض جانبی: عوارض جانبی این دارو می‌تواند حاد باشد، مانند افزایش میزان فشار خون و یا بروز تپش قلب، بی‌قراری، سرگیجه، حالت رعشه، بی‌خوابی، کوتاه دشن نفس، درد سینه و مشکل در انجام فعالیت‌هایی که سابق بر آن می‌توانستید انجام دهید.

این دارو ممکن است باعث خواب‌آلودگی در شما شده و توانایی‌تان در رانندگی را دچار اختلال کند. به مانند سایر داروهای از‌بین‌برنده اشتها، خطر وابستگی به این دارو وجود دارد. برخی از عوارض جانبی آن که شدت کمتری دارند عبارتند از خشکی دهان، طعم نامطلوب در دهان، اسهال، یبوست و استفراغ. به هیچ وجه این دارو را آخر شب مصرف نکنید چرا که باعث بی‌خوابی خواهد شد. اگر برای دیابت خود انسولین مصرف می‌کنید، پیش از مصرف این دارو حتما با پزشک مشورت کنید چرا که شاید لازم باشد دوز مصرف انسولین را تغییر دهید. از طرفی اگر سابقه بیماری قلبی، سکته مغزی، نارسایی احتقانی قلب و یا فشار خون غیرقابل کنترل دارید، نباید این دارو را مصرف کنید.

منبع: webmd

 

بعد از لاغر کردن، چه چیزی در انتظارتان است؟

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ